Pirelli przedstawiło dobór opon na GP Meksyku
Firma Pirelli tradycyjnie na dwa tygodnie przed wyścigiem ogłosiła jakie opony wybrali kierowcy na GP Meksyku.Ferrari również tradycyjnie okazało się nieco bardziej agresywne, wybierając dla swoich kierowców po sześć zestawów super-miękkich opon. Obaj kierowcy Red Bulla, a także Sebastian Vettel będą mieli w przyszłym tygodniu do swojej dyspozycji dokładnie takie same zestawy opon Pirelli.
Na najbardziej agresywną strategie na wyścig w Meksyku zdecydował się zespół Toro Rosso, który dla swoich kierowców wybrał po aż 8 kompletów super-miękkich opon.
komentarze
1. dexter
Kilka slow na temat wyboru opon oraz wyboru strategii
Przewaznie dopiero 2 tygodnie przed wyscigiem producent Pirelli otrzymuje wiadomosc kto zamowil opony i jakie opony zostaly wybrane. Aby nie doszlo do pewnych naduzyc producent Pirelli dostaje od FIA tylko wiadomosc ile musi wyprodukowac opon (czyli zna tylko ogolna liczbe trzech roznych mieszanek ogumienia).
FIA na zasadzie losu dopiero 2 tygodnie przed wyscigiem przydziela dostarczony kod kreskowy na poszczegolne zespoly. Dalej wewnatrz zespolu opony zostaja przez strategow, inzynierow i ekspertow od ogumienia odpowiednio przydzielone i zwykle kierowcy nie sa pytani. Ogolnie wszystkie dane trzymana sa w tajemnicy przewaznie az do 14 dni przed wyscigiem.
A jeszcze wczesniej, bo przewaznie 17 tygodni przed kazdym wyscigiem rozpoczyna sie w F1 planowanie strategii wyscigowej. Dlaczego 17 tygodni przed wyscigiem? - bo wtedy Pirelli wyjawnia jakie 3 rodzaje mieszanki opony beda produkowane.
W tym czasie dla niektorych inzynierow zaczyna sie powazna praca, poniewaz trzeba algorytmy nakarmic danymi. Przewaznie sa to dane na podstawie zebranego doswiadczenia z ostatnich osmiu lat! M.in. warunki atmosferyczne, czestotliwosc wyjazdu samochodu bezpieczenstwa na tor wyscigowy, poprawa toru wyscigowego przez wzrastajacy stopien przyczepnosci, zmiany zwiazane z torem wyscigowym, wszystkie mocne i slabe strony wlasnego bolidu wyscigowego jak i bolidow wszystkich przeciwnikow, ustawienia bolidow wyscigowych i wplyw jednostki napedowej na czas okrazenia. Dodatkowo wszystkie zdarzenia ostatnich wyscigow. Forma kazdego przeciwnika - jest rywal mocniejszy albo slabszy?
I teraz w pierwszym kroku programy strategiczne zaczynaja obliczac 100 000 roznych scenariuszy. Podczas weekendu wyscigowego programy sa stale ustawiane. Tzn. dopasowane ze wszystkimi czasami okrazenia, ze stopniem zuzycia i zachowaniem kazdej mieszanki ogumienia uwzgledniajac wlasna symulacje wyscigowa oraz symulacje wyscigowa przeciwnika (ktora odbywa sie glownie pod koniec drugiego piatkowego wolnego treningu na torze wyscigowym).
Po trzecim wolnym treningu pozostaje tylko 60.000 roznych wariantow. Ustawienie na polu startowym eliminuje nastepne opcje. W dni wyscigu pozostaje juz tylko 20- 30 roznych modeli obliczeniowych. Dla kierowcy ustalany jest plan strategii: A, B, C i D. Wiecej wariantow przeciaza rozum czlowieka.
Podczas wyscigu radiolokalizacja systemu GPS wszystkich bolidow w kazdym sektorze toru ciagle aktualizuje program obliczeniowy. Program oblicza o kazdym czasie sytuacje wyscigowa i to 36 sekund do przodu. Dodatkowo proponuje strategiczne rozwiazania. Stratedzy nie tylko zajmuja miejsce na mostku dowodzeniowym przy torze wyscigowym, ale takze w fabryce jest grupa osob (16-18) ktora siedzi przed sciana monitorow w takim ciemnym pomieszczeniu gdzie panuje absolutna cisza i podejmuje strategiczne rozwiazania. Czlowiek podczas wyscigu decyduje tylko gdy na torze wydarzy sie cos niespodziewanego a komputer nie bedzie potrafil wydarzenia skategoryzowac np. wypadek, nagla zmiana warunkow atmosferycznych, dlugosc fazy „SafetyCar“ na torze wyscigowym itd. itp.
2. oriom909
Tak to wygląda że Rosberg miał w Japonii 2 twarde komplety i w piątek i sobotę przejechał na nich w sumie 1 okrążenie instalacyjne, a w niedzielę zdecydowaną większość wyścigu. Mimo róznych przydziałów opon to w wyścigu panowała u większości taktyka miekkie twarde twarde.To pokazuje że sam przydział opon tylko w minimalnym stopniu ogranicza możliwosci taktyczne na wyścig ma większe znaczenie tylko w przypadku wykorzystywania opon w treningach- róznicuje programy i to raczej jedyna róznica tegorocznej zmiany. Zawsze są wyjątki np. Grosjean i supirmiekkie opony w bahrajnie na których przejechał prawie cały wyścig. Ale ogólnie strategie mimo że rózne to raczej są do siebie podobne.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz