- Numer: 77
- Zespół: Stake Sauber
- Kraj: Finlandia
- Data urodzenia: 1989-08-28
#77 - Valtteri Bottas
KIEROWCY F1
Sylwetka
Valtteri Bottas urodził się 28 sierpnia 1989 roku w Villahde. Jest dziewiątym fińskim kierowcą w historii, który brał udział w wyścigu Formuły 1.
Fin, podobnie jak większość początkujących kierowców, rozpoczynał karierę w bardzo młodym wieku - miał zaledwie sześć lat, gdy po raz pierwszy wszedł do gokarta, a przez kolejne jedenaście lat wygrywał liczne mistrzostwa w swojej ojczyźnie i w Europie. Przygodę z samochodami rozpoczął w 2007, gdy w swoim debiutanckim sezonie zajął trzecie miejsce w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0. Rok później Bottas zdominował tę serię, wygrywając aż siedemnastokrotnie podczas dwudziestu ośmiu startów, co oczywiście przypieczętował zdobyciem mistrzostwa.
Wraz z rozkwitem swojego talentu otrzymał zainteresowanie i wsparcie od przyszłego dyrektora Williamsa, Toto Wolffa, dwukrotnego mistrza świata F1 Miki Hakkinena, będącego idolem Valtteriego oraz Didiera Cottona, wieloletniego menadżera starszego z Finów.
Po zakończeniu startów w europejskiej serii F3 w 2009 roku, Bottas znakomicie zaprezentował się w prestiżowych zawodach Masters w Zandvoort i wygrał je jako debiutant. Swój wyczyn powtórzył rok później, stając się pierwszym podwójnym zwycięzcą tych zmagań. W roku 2010 nawiązał także współpracę z zespołem Williamsa, który zakontraktował go jako swojego kierowcę testowego.
W 2011 Valtteri przeszedł do serii GP3, kontynuując współpracę z teamem ART Grand Prix, z którym ścigał się w Formule 3. Brał również udział w testach dla Williamsa, którymi zdobył sobie przychylność szefów zespołu. W 2012 roku zastąpił regularnego kierowcę, Bruno Senne w piętnastu piątkowych treningach, w których często spisywał się lepiej niż drugi kierowca teamu, Pastor Maldonado.
28 listopada 2012 roku Williams ogłosił, że od przyszłego sezonu Bottas będzie reprezentował ich zespół u boku wenezuelskiego kierowcy. "To niesamowite, że będę jeździł w Formule 1 w przyszłym sezonie i to z zespołem takim jak Williams, którego rodowód sprawia, że jest to jeszcze bardziej wyjątkowe" powiedział Fin. "Chciałbym po sezonie 2013 czuć, że poprawiłem się jako kierowca i pomogłem zespołowi ulepszyć jego osiągi na torze" dodał.
Bottas wypadł bardzo dobrze na tle bardziej doświadczonego Maldonado. Słabe tempo FW35 potwierdziło jego talent, czego przykładem był start z trzeciego pola w Kanadzie. Swoje pierwsze punkty w Formule 1 zdobył jednak w GP USA, które ukończył na ósmej pozycji. Debiutujący Fin pokonał swojego partnera zespołowego w klasyfikacji ogólnej i pozostał z teamem na kolejny sezon, w którym, dzięki współpracy z Mercedesem, udało im się powrócić na przód stawki.
Valtteri wykorzystał renesans Williamsa, sześć razy meldował się na podium i zakończył sezon na czwartym miejscu. Wyprzedził swojego nowego, ale znacznie bardziej doświadczonego partnera zespołowego, Felipe Massę o trzy pozycje i o ponad 50 punktów.
Fin pokonał Brazylijczyka także rok później, nawet mimo absencji podczas pierwszego wyścigu, spowodowanej kontuzją pleców. Spadek formy Williamsa sprawił, że w przeciągu całego sezonu tylko dwukrotnie stawał na podium. Nie przeszkodziło mu to jednak walczyć z dysponującym lepszym samochodem, Kimim Raikkonenem o czwartą pozycję w mistrzostwach. Pojedynek trwał aż do ostatniego wyścigu, w którym Bottas musiał jednak uznać wyższość starszego rodaka.
W 2016 roku Bottas zameldował się na, jedynym dla jego zespołu w tym sezonie, podium w Kanadzie. Wyniki zespołu nadal się pogarszały, co sprawiło, że brytyjski team spadł w klasyfikacji generalnej na piąte miejsce, ustępując zespołowi Force India. Jednakże Valtteri po raz kolejny wyraźnie pokonał Felipe Massę, zdobywając 85 punktów, przy 53 Brazylijczyka.
Dzięki swojej postawie na torze Bottas był pierwszym wyborem Mercedesa do zastąpienia rezygnującego ze startów mistrza świata, Nico Rosberga. Po odbytych negocjacjach niemiecki zespół ogłosił go jako nowego partnera zespołowego Lewisa Hamiltona na sezon 2017, tym samym zwiększając szanse fińskiego kierowcy na walkę o zwycięstwa w wyścigach.
Valtteri odniósł pierwszy triumf już w czwartej rundzie sezonu, rozgrywanej w Rosji. Później wygrywał jeszcze w Austrii i Abu Zabi. Mimo że nie można było go zestawiać z mistrzem-elektem Hamiltonem, a ponadto wyprzedził go także Sebastian Vettel z Ferrari, jego świetny rezultat końcowy, wynoszący ponad 300 punktów był kluczowy do zdobycia kolejnego, czwartego z rzędu mistrzostwa konstruktorów dla ekipy Mercedesa.
W sezonie 2018 Bottas ośmiokrotnie meldował się na podium, będąc równocześnie zdobywcą pokaźnej liczby punktów dla swojego zespołu, który toczył wyrównaną walkę z zespołem Ferrari o mistrzostwo konstruktorów.
Kierowca z Nastoli reprezentował barwy stajni z Brackley także w latach 2019-2020. W tym czasie wygrał 6 wyścigów i dwukrotnie meldował się na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców. Oczywiście jego świetna postawa pomogła Mercedesowi w wywalczeniu kolejnych mistrzostw świata wśród konstruktorów. Podczas GP Węgier 2020 potwierdzono, że Fin będzie ścigał się w niemieckim bolidzie również w 2021 roku.
Był to natomiast najgorszy sezon Valtteriego pod wieloma względami, odkąd dołączył do Mercedesa. Nie poradził sobie z kapryśnym bolidem W12, przez co wygrał tylko rundę w Turcji, a do Hamiltona stracił aż 161,5 punktu. Mimo jednak wywalczenia rekordowego 8. z rzędu mistrzostwa wśród zespołów nie zachował swojej posady i rozpoczął nowy rozdział w karierze, przenosząc się do Alfy Romeo.
Tam Bottas stał się zdecydowanym liderem ekipy i szybko odnalazł się w nowym środowisku. Sezon 2022 rozpoczął z przytupem, punktując w siedmiu z pierwszych dziewięciu wyścigów. Później zarówno forma Fina, jak i szwajcarskiego zespołu znacznie się obniżyła, co poskutkowało tym, że spadł na 10. pozycję w zestawieniu zawodników.
Kampania 2023 okazała się dla niego najgorszą od tej z 2013. Punktował zaledwie cztery razy, kończąc mistrzostwa świata wśród kierowców na 15. miejscu. Ponadto znacząco obniżyła się jego forma kwalifikacyjna, ponieważ tylko pięć razy wchodził do Q3. To jednak wystarczyło, aby znowu wygrać bezpośrednią batalię z Zhou Guanyu.
Wiadomości związane
Bottas i Zhou dalej bez punktów
2024-11-03
Stake Sauber znowu najwolniejszy
2024-10-20
Stake Sauber dalej zamyka stawkę
2024-09-21
Sauber po raz kolejny kompletnie bez tempa
2024-09-15
Sauber przedłuży jednak umowę z Bottasem?
2024-08-30
Stake Sauber pewnie zamyka stawkę
2024-08-25
Ardeny nie odczarowały losu Saubera
2024-07-28