Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
Sezon 2014 dla fanów Formuły 1 pod wieloma względami zapowiada się na bardzo ciekawe widowisko, a wszystko za sprawą olbrzymiej zmiany przepisów zarówno technicznych, jak i sportowych, które już podczas przedsezonowych testów zdołały mocno namieszać w stawce.I tak w sezonie 2014 każdy z kierowców będzie mógł skorzystać tylko z pięciu układów napędowych (silnik plus cały układ odzyskiwania energii, ERS).
Jako, że nowe silniki to bardzo skomplikowane konstrukcje, o których więcej możecie poczytać w jednym z naszych poprzednich artykułów TUTAJ, FIA postanowiła podzielić je na sześć niezależnych podzespołów, z których każdy w trakcie sezonu może zostać wymieniony bez kar do pięciu razy. Układ napędowy według FIA składa się więc z samego silnika (ICE), generatora energii kinetycznej (MGU-K), generatora energii cieplnej (MGU-H), magazynu energii (ES), turbosprężarki (TC) oraz elektroniki sterującej (CE).
Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych elementów zostanie wymieniony więcej niż pięć razy w sezonie, kierowcę czeka kara przesunięcia na starcie od pięciu, poprzez 10 pozycji, a w przypadku wymiany całego układu, start z alei serwisowej.
FIA przed sezonem 2014 postanowiła także zmodyfikować zasady egzekwowania nakładanych kar. W tym roku jeżeli kierowca zakwalifikuje się do wyścigu na 15 pozycji i otrzyma karę przesunięcia o 10 miejsc na starcie, przystąpi do wyścigu z ostatniego, 22 pola tak jak w minionym roku, jednak podczas kolejnego wyścigu, niezależnie od wywalczonej przez siebie pozycji startowej zostanie przesunięty o pozostałe w karze trzy pola startowe. Kara ta jednak nie będzie trwać w "nieskończoność" i będzie dotyczyć tylko dwóch kolejnych wyścigów.
Jeżeli chodzi o skrzynie biegów FIA także zaostrza przepisy nakazując korzystanie z niej przez sześć kolejnych wyścigów. Każda nieprzepisowa wymiana tego element skutkować będzie, podobnie jak w ubiegłym roku przesunięciem na starcie o pięć pozycji.
W związku ze zmianą układów napędowych na turbodoładowane jednostki V6 o pojemności 1,6 litra FIA narzuciła także zmianę liczby przełożeń, która obecnie wynosi 8 plus bieg wsteczny, który jest obowiązkowy w bolidach F1. Co więcej ekipy muszą teraz z góry wybrać osiem przełożeń na cały sezon. Federacja na sezon 2014 przewidziała jednak możliwość dokonania jednej zmiany przełożeń w trakcie sezonu. Zespoły mogą także do woli wymieniać przełożenia w swoich bolidach, pod warunkiem, że używane poprzednio wykazują oznaki zużycia.
Jeżeli kierowca nie ukończy wyścigu, przed kolejnym wyścigiem może wymienić skrzynię biegów bez ponoszenia kary.
Interesującą zmianą jest także wprowadzanie nowego, punktowego systemu kar dla zawodników, którzy za swoje przewinienia będą mogli w ciągu roku uzbierać maksymalnie 12 punktów. Po przekroczeniu tej liczby, kierowca zostanie wykluczony (jego Superlicencja zostanie zawieszona) z kolejnego wyścigu. Punkty te mają działać podobnie jak punkty karne w zwykłym ruchu drogowym i po roku mają być automatycznie kasowane.
FIA wprowadziła także nową, 5-sekundą karę, która może zostać odbyta przy okazji zmiany ogumienia w boksie. Ma ona uzupełnić kary drive through oraz stop&go dostępne dla sędziów podczas trwania wyścigu.
W kolejnym artykule opiszemy najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014.
Przeczytaj o pozostałych zmianach w F1 na sezon 2014:
Podsumowanie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
Brake by wire w F1 - co to takiego?
komentarze
1. RaptoRi
5 silników, całkowicie nowej konstrukcji - odważnie :) Szczególnie zespoły korzystające z silników Renault mogą mieć spory problem... No nic, zobaczymy - już niecałe 2 tygodnie... :D
2. Dexterus
Tjaa, zwłaszcza gdy mówimy o bateriach, które wydają się u Renaty cierpieć najbardziej. Nie zdziwię się, jeśli u angielskich buków można już obstawiać, ile kompletów silników wymienią poszczególne ekipy w tym sezonie :>
Najlepsze zmiany z powyższej listy to dodanie kary 5sec przy pit-stopie oraz "dziedziczenie" punktów karnych z wyścigu na wyścig. Ciekawi mnie, czy to działa jednorazowo, czy do wyczerpania kary?
Najbardziej niezrozumiałe dla mnie zmiany dotyczą skrzyni biegów: ograniczenia ilości wymian oraz zamrożenia przełożeń.
3. kempa007
Button po testach w Bahrajnie mowil, ze teraz te przekladnie i ogolnie czas zmiany biegow schodzi na drugi plan, bo silniki dysponuja poteznym momentem obrotowym- ponoc Magnussen zmienial biegi 5k rpm wczesniej i nie mialo to zadnego wplywu na roznice w osiagach.
4. oldfashionman
kempa007 jest błąd w 5 akapicie: "Jeżeli którykolwiek z wyżej wymienionych elementów zostanie użyty więcej niż pięć razy w sezonie (...)" silnik może być użyty nawet 19 razy ale nie wolno wymieniać żadnego elementu więcej jak 5 razy.
Swoją drogą czy ekipy mogą montować po kilku wyścigach hybrydy z kilku silników?
Czy nie wydaje wam się, że wszystkie zespoły solidarnie na przedostatnie GP wymienią nadprogramowy silnik, co spowodowane będzie tym, żeby w podwójnie punktowanym GP Abu Zhabi mieć możliwie świeżą jednostkę?
5. RaptoRi
Dla mnie właśnie niezrozumiały jest cel "zamrożenia przełożeń". Zresztą zamrożenie rozwoju silników też wydaje się bez sensu... F1 to sport + technologia i jej rozwijanie powinno być elementem całej gry. Równie dobrze mogą zamrozić, rozkład masy, pakiety aero - tylko PO CO???
6. oldfashionman
@ RaptoRi Bernie odpowiedziałby; "redukcja kosztów"...
7. ijox
Red Bull dalej jeździ w Bahrajnie, korzysta z dnia filmowego, ale wolno mu zrobić tylko 18 kółek
8. rokosowski
@5 Producenci silników nie mają nieograniczonej ilości pieniędzy dlatego chcą zamrożenia konstrukcji i stabilizacji kosztów. A stałe przełożenia to wcale nie jest taki głupi pomysł bo dzięki temu skończy się jazda na limiterze (na większości torów) co powinno ułatwić wyprzedzanie.
9. fotoman
@3kempa007. mnie też to dziwi, ze dali 8 biegów w silnikach turbo, gdzie krzywa max momentu jest bardziej płaska, mz bez sensu
10. oldfashionman
@5 albo zacznie się jazda na limiterze :) wszystko zależy od dobranych przełożeń. Pytanie raczej jak bardzo realnie obniża koszty zamrożenie przełożeń. Nie znam się na konstrukcji skrzyni, ale nie wydaje mi się aby robiło to aż taką różnicę w kosztach tym razem pachnie to bardziej jak utrudnianie życia konstruktorom (przełożenia na mozne i monaco to skrajności) Z drugiej strony mają 8 biegów do przodu więc sprawa się trochę kompensuje. Niewątpliwie będzie ciekawie z tymi przełożeniami.
W ogóle to odnoszę wrażenie, że zrobili za dużo zmian na raz jednocześnie dając za mało czasu na testy. Skutek taki, że będzie prowizorka totalna w Australii (na pewno wykonaniu niektórych zespołów co otwarcie przyznał Lotus). Pytanie ile w tym sportu ile umiejętności a ile szcześcia :D
11. rokosowski
@10 W ogóle nie wpłynie. Przełożenia to może dziesiąte promila kosztów.
12. oldfashionman
@11
dokładnie
13. Orlo
Hehe, podoba mi się ta zmiana z karą 10 miejsc do tyłu w Q. Taka Marussia/Caterham jak raz dostaną taką karę, to są skazani na ostatnie miejsce startowe przez kilka następnych GP :D
14. RyżyWuj
Za dużo tekstu. Poczekam aż mi to Borowczyk stopniowo z ekranu wyjaśni.
15. Nesteaman
Obyś sie doczekał ;)
16. scigacz00
@7 Nie 11 kółek, tylko 100km ;)
17. sequel
@16
18 okrążeń na tym torze daje 100 km;)
18. 6q47
Moment obrotowy obecnej hybrydy (plotki) jest większy od momentu poczciwego V8 mniej więcej o 150%.
Czy te szacunki obejmują tylko gołe V6 turbo czy razem z ERS - nie wiem.
Gdzieś kiedyś czytałem, że moment obrotowy V8 oscylował w granicach ok. 200Nm przy dość wysokich obrotach.
Teraz jest znacznie wyższy przy niższych obrotach i zmiana przepisów odnośnie skrzyń biegów wydaje się logiczna.
Jednym z plusów jest to, że teraz zespoły nie będą błądziły w ustawieniach skrzyni biegów i nie będziemy widzieli działania limitera, który niweczył skuteczne działanie DRS w sezonie 2013...
Do głosu dojdzie skuteczność aerodynamiczana danej konstrukcji. Tym bardziej, że Pirelli dostarczy bardziej wytrzymałe opony, o które nie trzeba będzie "dbać" ze względu na zużycie, które to dbanie spędzało sen z powiek inżynierom i kierowcom w ustawieniach na wyścig.
Co do słów ,, do woli bedą mogli wymieniać przełożenia w swoich bolidach,, , to zębatki mogą być wymieniane 5 razy w ciągu roku bez potrzeby zgłaszania tego faktu sędziom FIA.
Tak było wcześniej, tzn. news z zeszłego roku - czy nastapiła zmiana?
19. eveafterdark
2.4 L V8 miały około posiadały max moment obrotowy około 270-280 Nm. Pozdr
20. scigacz00
@18 Tak wszystko fajnie, tez myśle, że problem z oponami będzie poprawiony. Ale teraz wejdzie limit 100kg paliwa na wyścig, więc moze byc tak, że skonczą sie problemy z oponami, ale zaczną z oszczedzaniem paliwa.. No chyba, że te V6-ki bedą aż tak oszczedznieje
21. kempa007
A teraz sam mgu-k może mieć maks 200 Nm.
22. kempa007
4. oldfashionman czyli o co chodzi bo nie wiem...? Co to znaczy wedlug Ciebie, ze silnik moze byc uzyty 19 razy?
23. kempa007
13. Orlo nie bo kara obowiazuje tylko na dwa GP, czyli jak raz nie zalapia sie na kare to przesunieci beda tylko podczas następnego wyścigu... Niezly balagan sie szykuje :)
24. oldfashionman
@22 kempa007
Teoretycznie tak. W skrajnym wypadku gdyby silnik był wytrzymały jak zwykły drogowy silnik to nie byłoby sensu go wymieniać przez cały sezon. Chodzi o to, że nie ma limitu na ilość "użycia" silnika tylko na ilość jego wymiany.
Teraz w tekście jest OK. ;)
25. oldfashionman
@23
Oj będzie bałagan :D
26. kempa007
tak, to byla zwykla "literowka"
27. jareks88
A propos składów a przede wszystkim nowych numerów jakie wybrali zawodnicy. W zakładce KIEROWCY jest trochę błędów z numeracją zawodników ( 2 razy nr 6 i 14) i jeszcze chyba dwa inne
28. hubertus
osobiście uważam że za przewinienia te 5 sek w boksie przy zmianie kół to będzie najczęstsza i chyba najwłaściwsza kara w tym sezonie
29. marekmlk
MGU-K to nie generator energii kinetycznej, tylko bardzie zespolony silnik elektryczny i prądnica napędzany energia kinetyczna pochodzącą od kół. Podobnie, MGU-H to też silnik-prądnica napędzany turbiną lub napędzający sprężarkę (którą są oczywiści na sztywno połączone). MGU-H nie jest generatorem energii cieplnej, tylko ją wykorzystuje.
Naprawdę, zamiast tłumaczyć na ślepo (i niedokładnie!) angielskie skróty, może warto trochę pomyśleć jak owe urządzenia działają?
30. kempa007
29. marekmlk wierz mi ze wiem jak one dzialaja i co to sa za urządzenia- przetlumaczyone jest tak jak jest, gdyz nie ma jakiegos sensownego odpowiednika po Polsku- z reszta po angielsku tez to nie brzmi za dobrze. Prosze podaj mi krótki polski odpowiednik nazwy tych urzadzen i juz je podmienie jezeli beda sensowne. A po drugie przeczytaj wcześniejsze artykuly z właszcza o tym jak dziala system ERS a później wytykaj błędy.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz