- Numer: 10
- Zespół: AlphaTauri
- Kraj: Francja
- Data urodzenia: 1996-07-02
#10 - Pierre Gasly
KIEROWCY F1

Sylwetka
Pierre Gasly urodził się 7 lutego 1996 roku w Rouen. Jest siedemdziesiątym czwartym francuskim kierowcą w historii, który brał udział w wyścigu Formuły 1.
Gasly pochodzi z rodziny entuzjastów sportów motorowych. Jego dziadek brał udział w wyścigach gokartowych, a ojciec próbował swoich sił w różnych dyscyplinach wyścigowych. Młody Pierre także rozpoczął swoją karierę od gokartów, którymi jeździł w latach 2006-2010. Później zadebiutował w samochodzie jednomiejscowym we francuskich mistrzostwach F4, gdzie po siedmiokrotnej wizycie na podium, dwukrotnym zdobyciu pole position i czterech triumfach, zajął trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej w imponującym, debiutanckim sezonie.
W następnym roku przeniósł się do Formuły Renault 2.0. W sezonie 2013 Pierre stawał na podium pięciokrotnie, cztery razy startował z pole position i trzy razy wygrywał. Wywalczył mistrzowski tytuł, czym zwrócił uwagę Red Bulla, który zdecydował się dołączyć go do swojego juniorskiego programu. Następnie rozpoczął starty w Formule Renault 3.5, gdzie w 2014 roku został wicemistrzem, plasując się w klasyfikacji generalnej tuż za Carlosem Sainzem.
Sezon 2015 przyniósł awans do GP2 (obecnie Formuły 2). W ciągu dwudziestu dwóch wyścigów czterokrotnie meldował się na podium i trzy razy wywalczył pole position. W tym toku także poznał smak jazdy bolidem Formuły 1, podczas testowania dla Toro Rosso i Red Bulla, gdzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego.
W 2016 roku Gasly stał się jednym z liderów GP2. Cztery zwycięstwa i dziewięć wizyt na podium dla zespołu Prema Racing, doprowadziło go do zdobycia mistrzostwa. W klasyfikacji generalnej wyprzedził Antonio Giovinazziego.
Ponieważ Red Bull nie był w stanie zagwarantować mu miejsca w F1 na sezon 2017, udał się na wschód, gdzie rywalizował w japońskiej Super Formule. Był drugi w klasyfikacji generalnej, pechowo tracąc jedynie pół punktu do lidera serii, gdy we wrześniu zespół Toro Rosso ogłosił, że Pierre zastąpi Daniła Kwiata w Grand Prix Malezji.
Gasly zrezygnował z szansy na start w Grand Prix USA, by walczyć o tytuł w Super Formule, jednak jego powrót do Japonii okazał się nietrafiony, gdyż zmagania zostały przerwane przez złą pogodę. Po utracie tytułu wziął udział w kolejnych czterech wyścigach F1 w sezonie 2017, a następnie został ogłoszony jako kierowca teamu na rok 2018.
W pierwszym pełnym sezonie F1 jego partnerem zespołowym został Brendon Hartley. W przeciągu sezonu francuski kierowca radził sobie dużo lepiej od Nowozelandczyka, gromadząc większą liczbę punktów i wykorzystując maksimum ze swojego samochodu. Szefowie Red Bulla nie pozostali obojętni na jego wkład w sukcesy zespołu i 20 sierpnia ogłoszono, że w sezonie 2019 zasili szeregi głównego teamu z Milton Keynes, gdzie będzie się ścigał u boku Maksa Verstappena.
Niestety, przygoda zawodnika z Rouen ze stajnią z Milton Keynes dość szybko się zakończyła. Liczne wypadki, a poza tym słabe tempo francuskiego kierowcy zmusiło Red Bulla do zdegradowania go z powrotem do Toro Rosso, a w jego miejsce przyszedł Alex Albon po GP Węgier. Comeback do stajni z Faenzy okazał się zbawieniem dla Gasly'ego, który podczas GP Brazylii święcił największy sukces w karierze, plasując się na drugim miejscu. Ostatecznie sezon 2019 zakończył 7. miejscu w klasyfikacji kierowców.
Rok 2020 okazał się jeszcze lepszy dla Pierre'a i AlphaTauri. Francuz oraz Włosi regularnie "podgryzali" - dysponujących lepszych sprzętem - innych rywali. Nieoczekiwanie został zwycięzcą GP Włoch, co natychmiast podsyciło plotki o możliwym powrocie do Red Bulla. Nic z tego jednak nie wyszło, a Gasly nadal reprezentuje białe barwy także w sezonie 2021. Jego partnerem został debiutant, Yuki Tsunoda.
Wiadomości związane

Kolejny nieudany wyścig dla AlphaTauri
2022-07-31

Gasly: będę rozważał wszystkie opcje
2022-06-09