2024-11-03 GP Sao Paulo - Kwalifikacje 11:30
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | L.Norris | McLaren | 1:23.405 | |
2 | G.Russell | Mercedes | 1:23.578 | |
3 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:24.111 | |
4 | E.Ocon | Alpine | 1:24.475 | |
5 | L.Lawson | Visa RB | 1:24.484 | |
6 | C.Leclerc | Ferrari | 1:24.525 | |
7 | A.Albon | Williams | 1:24.657 | |
8 | O.Piastri | McLaren | 1:24.686 | |
9 | F.Alonso | Aston Martin | 1:28.998 | |
10 | L.Stroll | Aston Martin | -:--.--- | |
11 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:26.472 | |
12 | M.Verstappen | Red Bull | 1:27.771 | |
13 | S.Perez | Red Bull | 1:28.158 | |
14 | C.Sainz | Ferrari | 1:29.406 | |
15 | P.Gasly | Alpine | 1:29.614 | |
16 | L.Hamilton | Mercedes | 1:31.150 | |
17 | O.Bearman | Haas | 1:31.229 | |
18 | F.Colapinto | Williams | 1:31.270 | |
19 | N.Hulkenberg | Haas | 1:31.623 | |
20 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:32.263 |
Norris wygrał trudną czasówkę na mokrym Interlagos
Deszcz, pięć czerwonych flag, spore wypadki i duża nieprzewidywalność wyników. Tak w skrócie można podsumować dzisiejszą czasówkę do GP Sao Paulo. Lando Norris zdołał uniknąć czyhających na każdym kroku pułapek i sięgnął po pole position. Kierowcy Red Bulla odpadli za to w drugim segmencie czasówki.
Władze F1 po wczorajszej ulewie i przesunięciu czasówki na niedzielny poranek chciały zrobić wszytko, aby pozostała część weekendu została rozegrana bez przeszkód.
Prognozy pogody na niedzielne popołudnie również nie były optymistyczne, więc postanowiono, że wyścig również zostanie przesunięty i rozegrany półtorej godziny wcześniej niż planowano (16:30 czasu polskiego).
Problem w tym, że rano na torze Interlagos również było mokro, z tym że tym razem FIA pozwoliła ją wystartować. Mimo iż warunki były dalekie od idealnych, jasne stało się, że nie będzie kontrowersji z kolejnością ustawienia na starcie.
Q1 - Colapinto rozbił swojego Williamsa, Hamilton odpada
Kierowcy opuszczali swoje garaże już o 7:30 czasu brazylijskiego. Wszyscy zaopatrzyli się w opony deszczowe. Po kilku minutach pierwszym śmiałkiem, który spróbował opon przejściowych okazał się Valtteri Bottas. Fin na swoim szybkim kółku wypadł jednak z toru.
Kierowca Subera nie był oczywiście jednym, który miał takie problemy. Nawet opony deszczowe nie zapewniały na mocno zmoczonej nawierzchni przyczepności.
Boleśnie o tym przekonał się Franco Colapinto, który na wyjściu z trzeciego zakrętu stracił panowanie nad swoim autem i wyleciał w bandy, przyczyniając się do przerwania sesji czerwoną flagą. Na zegarze odliczającym czas do końca Q1 pozostawało jeszcze 8 minuty i 50 sekund.
Argentyńczyk, który swoim debiutem mocno namieszał w stawce, na szczęście niezbyt mocno rozbił swojego Williamsa, ale był to koniec jego kwalifikacji i przekreślenie szans na dalsze budowanie nieskazitelnego wizerunku.
Po wznowieniu sesji nikt nie zdecydował się na przejściowe opony, a ze strefy spadkowej musieli wydostać się kierowcy Mercedesa. O tym, że w ich kokpitach zrobiło się gorąco mógł świadczyć sposób w jaki George Russell postanowił wyjechać na tor, wyprzedzając swoich rywali na wyjeździe z pitlane.
Końcówka sesji była wyjątkowo emocjonująca za sprawą walki o przetrwanie kierowców Mercedesa i Lando Norrisa. Wszyscy byli zagrożeniu odpadnięciem.
Hamilton zdołał wskoczyć tylko na 14. Miejsce i ostatecznie został wypchnięty z czołowej 15 przez Lawsona i Norrisa.
Najlepszy czas w samej końcówce uzyskał za to Max Verstappen, który wyprzedzał Alexa Albona, co tylko potwierdziło, że warunki na torze nie były dramatycznie złe.
Oprócz Colapinto i Hamiltona do Q2 nie przeszli: Bearman, Hulkenberg i Zhou.
Q2- dzwony Sainza i Strolla, Red Bull odpada z kwalifikacji
Druga cześć kwalifikacji przed GP Sao Paulo rozpoczynała się od dobrych prognoz meteorologów, którzy donosili, że nad torem robi się okno pogodowe bez dalszych opadów deszczu.
Warunki na torze miały się więc z każdym okrążeniem poprawiać, gwarantując kibicom dalsze emocje. Większość stawki ponownie jednak postawiła na pełne deszczówki, a na przejściowe zdecydował się tylko Oscar Piastri.
Australijczyk na pierwszej próbie stracił do Verstappena, korzystającego z deszczówek, przeszło 1,1 sekundy, ale już na drugim kółku zaczął kręcić rekordowe wyniki, przebijając wynik Verstappena o 0,6 sekundy, a na kolejnym poprawił jego wynik aż 0 2,5 sekundy.
Reszta stawki zaczęła dopiero wtedy zjeżdżać do swoich garaży na zmianę opon, a na torze znowu zapanowała nerwowa atmosfera.
Boleśnie o zdradliwości mokrego Interlagos przekonał się Carlos Sainz z Ferrari. Hiszpan w eskach Senny stracił panowanie nad swoją maszyną i mimo iż prędkość nie była duża, uderzenie w bandę nastąpiło pod najgorszym możliwym kątem przez co uszkodzenia jego bolidu były znacznie większe niż mogło się wydawać.
Na torze ponownie pojawiła się czerwona flaga, a na zegarze odliczającym czas pozostawało 5 minut i 51 sekund.
Po wznowieniu sesji spod topora odcinającego najwolniejszych pięciu kierowców uciekli Lando Norris i Charles Leclerc.
Niespodziewanie w strefie spadkowej znaleźli się obaj kierowcy Red Bulla, a na torze w trzecim zakręcie tym razem rozbił się Lance Stroll. Uderzenie Kanadyjczyka było zdecydowanie bardziej efektowne niż Colapinto czy Sainza.
Sędziwie po raz kolejny jednak z opóźnieniem zareagowali na ten incydent, dając powód do kolejnych kontrowersji wokół timingu przerwania sesji.
Na zegarze odliczającym czas pozostawała już mniej niż minuta więc Q2 nie zostało wznowione, a oprócz Red Bulla i Carlos Sainza do Q3 nie przeszli: Bottas i Gasly.
Q3 - kolejne czerwone flagi i zwycięstwo Norrisa
Po uprzątnięciu bolidu Lance'a Strolla z toru nad torem znowu się rozpadało, więc kierowcy spieszyli się z wyjazdem na tor na oponach przejsciowych.
Po pierwszym okrążeniu na czele tabeli utrzymywali się kierowcy McLarena - Norris przed Piastrim, ale czasy bardzo szybko zmieniały się i na czoło stawki w pewnym momencie wyszedł Esteban Ocon i Alex Albon.
Lando Norris zdołał jednak znaleźć odpowiedź i w momencie kolejnej, czwartej już czerwonej flagi, znajdował się na pierwszym miejscu w tabeli wyników.
Tym razem z walki wyeliminował się drugi Aston Martin, prowadzony przez Fernando Alonso. Hiszpan stracił panowanie nad swoim autem w zakręcie numer 11, a do końca sesji zostawało dokładnie 6 minut i 59 sekund.
Naprawienie bandy zajęło służbom porządkowym trochę czasu, a po wznowieniu sesji w okolicy toru znowu przestało padać.
Kierowcy dalej korzystali z opon przejściowych, ale czasy uzyskiwane przez nich były gorsze niż przed przerwą.
Spokojna jazda nie trwała jednak zbyt długo, gdyż w pierwszym zakręcie błąd na hamowaniu popełnił Alex Albon. Wypadek Taja wyglądał zdecydowanie najpoważniej, gdyż miał miejsce przy największej prędkości.
Zawodnik Williamsa najechał na mokry fragment toru pomalowany farbą i momentalnie stracił tył maszyny lecąc bezwiednie w bandę znajdującą się na wprost pierwszego zakrętu. Jego Williams został doszczętnie zniszczony, a sam zainteresowany zastanawiał się w pierwszej chwili czy nie doszło do usterki hamulców. Zespół szybko potwierdził, że z układem hamulcowym wszystko jest w porządku.
Na trzy minuty i 31 sekund przed końcem Q3 w czasówce rozbiły się więc już dwa Astony Martiny, dwa Williamsy oraz Carlos Sainz, a sesja po raz piąty została przerwana czerwoną flagą.
Po wznowieniu rywalizacji kierowcom z trudem przychodziła poprawa czasów. Jednym z nielicznych, który nieznacznie wyśrubował swój wynik po pierwszym okrążeniu był Lando Norris. Oscar Piastri zepsuł obie swoje próby. Na pierwszym kółku tracąc sporo czasu, a na drugim popełniając błąd na hamowaniu do jedynki.
Dużo ciekawsze było drugie okrążenie, gdy opony przejściowe złapały już trochę temperatury. Norris utrzymał pierwsze miejsce, a za jego placami znaleźli się George Russell, Yuki Tsunoda, Esteban Ocon oraz Liam Lawson.
Juniorska ekipa Red Bulla zachwyciła i przestąpi do popołudniowej rywalizacji w Grand Prix z trzeciego i piątego pola.
Szósty czas uzyskał Charles Leclerc, który wyprzedzał Alexa Albon. Taj mimo swojego wypadku zakończył czasówkę na wysokim miejscu, ale jego występ w wyścigu pozostaje pod dużym znakiem zapytania ze względu na skalę uszkodzeń auta nie wystąpi w wyścigu. Zawodnik zaraz po zakończeniu czasówki potwierdził, że nie ma szans na start w dzisiejszym Grand Prix.
Czołową dziesiątkę uzupełnili: Piastri oraz kierowcy Astona Martina, którym również nie dane było dotrwanie do końca sesji kwalifikacyjnej.
komentarze
1. kiwiknick
Nierozumiem dlaczego przy takich warunkach pogodowych wypuścili Maxa na ostatni moment.
Chyba chcą pomóc Norisowi wygrać MŚ.
2. fistaszeq
Strasznie szkoda Alexa, była naprawdę realna szansa na znakomity wynik
3. devious
Dobry wałek FIA - w momencie kraksy Strolla Max był na P10, więc FIA poczekała 45 sekund aż kółka ukończą inni kierowcy i jak Max spadł na P12 to walnęli czerwoną flagę...
Stroll stał z urwanym kołem i skrzydłem, a w Sky Sports tłumaczyli, że oczywiście FIA czekała, aż Stroll uruchomi silnik i może odjedzie :))))))))) Bo nie mają kamer na torze i nie widzieli, że nigdzie nie odjedzie juz :D
W Q3 już jak się Alonso i Albon rozbijali, to nie było potrzeby czekać 45 sekund :)
Plus wczoraj też dziwne zachowanie z VSC, losowo odpalają to w odpowiednich momentach... Wczoraj też nie puścili czołówki przed prostą startową, tylko jak już się kończyły strefy DRS.
Ewidentnie ustawiają mistrzostwa pod "dramatyczny finał", żeby walka o tytuł trwała do ostatniego wyścigu. Powtórka z 2021, oglądalność najważniejsza ;D
4. Lulu
@1 Źle pojechał pierwszy przejazd i musiał jechać kolejny . Sam sobie jest winien tak jak Fernando czy Lewis . Żaden z nich się nie popisał.
Co do Lewisa zastanawia mnie od pr,erwy wakacyjnej forma jego bolidu . Trochę to dziwnie wygląda i w q1 czemu wystawili samochody w alei na samym końcu
5. klarkow
Usunięty
6. hubi7251
Norris jak na przyszłego mistrza f1 przystało, brawo!!!
7. TZ4Z
@4 w pierwszym przejeździe Stroll go blokował i zwolnił w trzecim sektorze, żeby być daleko od Strolla
8. BlahFFF
@3. devious, widac bylo ze STR probuje sie wygrzebac i ruszyc. W przypadku ALO czy ALB od razu bylo po zawodach.
9. LeadwonLJ
Macie dwóch Albonów w wynikach
10. kodzix
@3 Szkoda tylko że w momencie wywieszenia żółtej flagi Leclerc skończył swoje okrążenie i wypchnął maxa poza top.10
11. Denieru
@3
Collapinto rozbija się wysiada natychmiast z auta - czerwona flaga
Sainz rozbija się wysiada natychmiast z auta - czerwona flaga
Stroll rozbija się nie wysiada natychmiast z auta tylko próbuje nim dalej jechać, po 30 sekundach poddaje się i wysiada z auta - czerowna flaga
Alonso rozbija się wysiada natychmiast z auta - czerwona flaga
Albon rozbija się wysiada natychmiast z auta - czerwona flaga
Gdyby tylko istniał jakiś powód przez który FIA zwlekała z czerwoną flagą w przypadku Strolla.
12. Lulu
@7 .
Dzięki, tego nie zauważyłem
13. Lulu
@11. Specjalnie to zrobili , żeby popsuć kwalifikacje Maxowi i całemu RBR . Ewidentnie grają pod McLarena . ;-)
14. fistaszeq
A wgl to czemu Williams nie może zrobić tak jak w Australii, gdzie zabrali bolida Sierżantowi i go dali Albonowi?
15. Denieru
@14
Może i tak zrobią ? na ten moment pewnie trwa walka z czasem o przygotowanie jednego i drugiego auta.
16. Zaps
oho. Już nieobiektywni psychofani maksymiliana szerzą teorie spiskowe. idę po popcorn
17. DatSheffy
Bardzo dobrze, że pozwolili się ścigać, widowisko wspaniałe, chyba najlepsze w tym sezonie. Szkoda Ferrari, ciekawe czy zdążą naprawić bolid Sainza, jak nie to właściwie McLaren może już świętować MŚ Konstruktorów.
18. hubertusss
Źle to wyglądała Ferrari w kontekście walki o mistrza konstruktorów.
19. Manik999
Szkoda, że sędziowie od razu nie wywiesili czerwonej flagi, aby dać kierowcom jedno okrążenie na poprawę czasu. Duży niesmak i pole do kontrowersyjnych ocen i teorii spiskowych. Sędziowie niestety nie dają rady. Wyścig z pewnością będzie ciekawy. Oby się odbył chociaż w połowie. :)
20. Believer
Czyli co, znowu na siłę uatrakcyjnianie końcówki mistrzostw przez nieomylną FIA?
21. ryan27
Zachowanie sędziów prawidłowe. Wypadek Strolla nie był na tyle poważny żeby od razu wywieszać czerwoną flagę. Kierowca próbował dalej jechać. Czerwona flaga została wywieszona dopiero w momencie kiedy okazało się jasne że Stroll tym samochodem już dalej nie pojedzie.
22. Malmedy19
Jeśli chcemy znowu "nieumyślnego spowodowania śmierci", tak jak to miało miejsce w przypadku Julesa Bianchi, to zastanawiajmy się dalej tak długo.
Lance nie byl pierwszym, który miał problemy w tym miejscu, więc po 2 sekundach miała być wywieszona czerwona flaga, zanim ktoś w niego uderzy.
Piszę to ja, kto na pewno nigdy nie będę kibicował Maxowi.
23. Lulu
@ 16
To ja też biegnę;-) Ale ściganie będzie fajne
24. Denieru
@21
Nawet dodajmy te nieszczęsne 30 sekund do czasu który pozostał w momencie pojawienia się czerwonej flagi, daje nam to 48 + 30 = 78 sekund . . . i pozostali kierowcy próbujący poprawić swoje czasy, warunki idealne do kolejnych kolizji.
25. Brzoza2
Dajmy to do wyjaśnienia Macierowiczowi . Pewno to jest spisek wszystkich zespołów przeciwko RB . Oni na złość Maxowi się rozbijali:)
26. klarkow
Ktoś nadal myśli, że FIA drukuje tytuł dla Norrisa? :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz