2024-11-02 GP Sao Paulo - Sprint 15:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Pkt. |
---|---|---|---|---|
1 | L.Norris | McLaren | 29:46.045 | 8 |
2 | O.Piastri | McLaren | +0.593 | 7 |
3 | C.Leclerc | Ferrari | +5.656 | 6 |
4 | M.Verstappen | Red Bull | +6.497 | 5 |
5 | C.Sainz | Ferrari | +7.224 | 4 |
6 | G.Russell | Mercedes | +12.475 | 3 |
7 | P.Gasly | Alpine | +18.161 | 2 |
8 | S.Perez | Red Bull | +18.717 | 1 |
9 | L.Lawson | Visa RB | +20.773 | |
10 | A.Albon | Williams | +24.606 | |
11 | L.Hamilton | Mercedes | +29.764 | |
12 | F.Colapinto | Williams | +33.233 | |
13 | E.Ocon | Alpine | +34.128 | |
14 | O.Bearman | Haas | +35.507 | |
15 | Y.Tsunoda | Visa RB | +41.374 | |
16 | V.Bottas | Stake Sauber | +43.231 | |
17 | G.Zhou | Stake Sauber | +54.139 | |
18 | F.Alonso | Aston Martin | +56.537 | |
19 | L.Stroll | Aston Martin | +57.983 | |
20 | N.Hulkenberg | Haas | DNF |
Piastri oddał zwycięstwo w sprincie, aby pomóc Norrisowi
Kierowcy McLarena przez cały dystans sprintu w Sao Paulo jechali na prowadzeniu. Po starcie Oscar Piastri obronił pozycję lidera i oddał ją dopiero na dwa okrążenia przed metą, pomagając Norrisowi w walce o tytuł z Maksem Verstappenem, który na mecie zameldował się na trzecim miejscu.Pogoda podczas sobotniego sprintu nie spłatała figla kierowcom i skrócony wyścig rozegrany został w całości na suchym torze mimo iż niebo było w całości zachmurzone.
Temperatura powietrza w Sao Paulo utrzymywała się na poziomie 28 stopni Celsjusza, a tor rozgrzany był do 44 stopni.
Jeszcze zanim kierowcy ustawili się na polach startowych z padoku popłynęły informacje o przetasowaniach na starcie sprintu. Te nie dotyczyły w żaden sposób ścisłej czołówki. Na zmiany w swoich bolidach, które poskutkowały złamaniem zasad parku zamkniętego, zdecydowali się obaj kierowcy Astona Martina oraz Zhou Guanyu.
Cała trójka musiała więc rozpoczynać zmagania z alei serwisowej, co w ich przypadku i tak niewiele zmieniło, gdyż żaden z tych kierowców nie wyszedł wczoraj poza pierwszy segment czasówki.
Start wyścigu przebiegł bez większych incydentów. Kierowcy McLarena ruszyli w tempo, zachowując swoje pozycje startowe, a za ich plecami agresywne próby ataku na Charlesa Leclerca próbował przeprowadzić Max Verstappen. Monakijczyk nie dał się jednak "zastraszyć" i po pierwszych zakrętach cały czas utrzymywał się przed mistrzem świata.
Pozycje w czołówce w ogóle nie uległy zmianie, dopiero na 9. pozycji znalazł się Nico Hulkenberg, który zyskał aż trzy miejsca. Tyle samo pozycji stracił z kolei Lewis Hamilton, który spadł na 14. miejsce.
Ekipa McLarena, jadąc na czele całego peletonu, miała nie mały orzech do zgryzienia. Po kilku okrążeniach Lando Norris zaczął się niecierpliwić, informując zespół o tym, że jest "blisko" za Piastrim.
Chwilę później ekipa przyznała, że "rozumie", ale za plecami cały czas podążali Leclerc i Verstappen, więc zamiana pozycji mogła być ryzykowana.
Zawodnik z numerem 4 zwrócił uwagę, że przedwyścigowe ustalenia były inne, na co inżynier poprosił go, aby dalej jechał tak, jak jedzie i uważał na to co dzieje się za jego plecami.
Na 10. okrążeniu Piastri usłyszał komunikat, aby "dał DRS" Norrisowi, a w międzyczasie Nico Hulkenberg stracił dwie pozycje, najpierw na rzecz zespołowego kolegi- Olivera Bearmana, a chwilę później także Sergio Pereza, który zdołał też wyprzedzić drugiego kierowcę Haasa, aby znaleźć się bezpośrednio za plecami... Liama Lawsona.
Meksykanin na 15. kółku podjął próbę wyprzedzenia rywala w pierwszym zakręcie, ale przestrzelił hamowanie i ten szybko odzyskał pozycję.
Lando Norris do samego końca podążał jak cień za Oscarem Piastrim, nie mogąc znaleźć sposobu na skuteczny atak zespołowego kolegi. Sposób na Charlesa Leclerca znalazł za to Max Verstappen. Holender w pierwszej próbie popełnił błąd i stracił nieco dystans, ale w drugiej przed czwartym zakrętem wyszedł na trzecie miejsce i zaczął gonić Norrisa.
Na 20. okrążeniu Sergio Perez zdołał wyprzedzić Lawsona w pierwszym zakręcie, a okrążenie później na torze zatrzymał się Nico Hulkenberg, którego bolid chwilę wcześniej zaczął wypuszczać złowrogi dymek.
Na dwa okrążenia przed metą Piastri ostatecznie przepuścił Norrisa i stał się celem dla kierowcy Red Bulla. Do kolejnego pojedynku jednak nie doszło, gdyż na torze pojawiała się wirtualna neutralizacja, którą wywołał unieruchomiony przy torze bolid Haasa. Wyścig został wznowiony na ostatnim okrążeniu, ale było to za późno, aby mistrz świata mógł jeszcze wyżej awansować w stawce.
Kierowcy McLarena w odwróconej kolejności wygrali sprint na torze Interlagos, wyprzedzając Maksa Verstappena i kierowców Ferrari. Za nimi uplasowali się George Russell i Pierre Gasly, a ostatni punkt po kolejnej twardej walce z Liamem Lawsonem przypadł Sergio Perezowi.
Wyniki sprintu mogą jeszcze ulec zmianie, gdyż w samej końcówce sędziowie dopatrzyli się incydentu z udziałem Maksa Verstappena. Holender jeszcze przed zakończeniem wirtualnej neutralizacji zrównał się z bolidem Oscara Piastriego.
komentarze
1. fistaszeq
Piastri oddał mu tą pozycję żeby walczył o mistrzostwo, nie pochwalam tego, ale rozumiem. Ale nazywanie tego oddawaniem przysługi za Budapeszt nawet śmieszne nie jest.
Poza tym FIA dzisiaj jak zawsze pomogła RB, czekając półtora okrążenia z VSC ryzykując zdrowie kierowców żeby Piastri i Norris mogli się zamienić, a potem czekali do ostatniego momentu w którym można było wyprzedzać żeby Verstappen nie zdążył wyprzedzić Piastriego, ale oczywiście fiabull.
2. LZ1971
Sędziowie poczekali z VSC aż się chłopcy z McLarena zamienią miejscami! Brawo! Tak trzeba sędziować!
3. slipperyfinger
1.HUL stoi 2 okrążenia, kiedy PIA puszcza NOR i VER się zbliża to dali VSC
2.VER przymierza się do ataku na PIA, odpuszcza i w idealnym momencie kiedy odpuszcza dają green flag
Pieprzyć klaunów z FIA
4. TZ4Z
I co, Verstappen niby faworyzowany? Tia... Przepisy poprostu sa przepisami. A czasami im sie zdarza pomylic na korzyść raz jednych, raz drugich. Jestem ciekaw, co ci, co pisali o faworyzacji Maxa teraz napiszą;-)
5. F1Alesi
Sędziowie dziś przekroczyli granice śmieszności... Hass stoi na poboczu a oni czekają z VSC aż McLaren zamieni pozycje... żenada. A później gdy już Hass był poza torem,co widać na ujęciu Tv, zamiast odrazu wznowić wyścig i dać nam emocje, czekają z zieloną flagą aż pierwsza 3 minie ostatnie możliwe miejsce do wyprzedzania...przecież to z daleka capi ustawką. 35 lat to oglądam i takiego numeru jeszcze nie widziałem (no może poza AbuDhabi 21).
6. slipperyfinger
@4 Po wyścigu w Austin pierwsi do komentowania a dzisiaj nawet słówka nie pisną
7. Lulu
@4 Napiszą, że kończy się pobłażanie bo temat stał się medialny . Ot i cała filozofia . Nie martwcie się, tytuł Maksa jest bezpieczny , ostatni w RBR ale jest .
8. slipperyfinger
@7 Nie byłbym pewien czy ostatni ze względu na wydłużony czas w CFD. Ze względu na spadek RBR na P3 w WCC
9. Wompwomp
@3 może to czekanie na wypuszczenie vsc było słabe ale to że idealnie dali green flaga jak max odpuścił jest najgłupsza rzeczą jaką słyszałem (jako mocny fan maxa) na temat sprintu lando znowu pokazał tępo (bardziej jego brak) i musiał zostać przepuszczony przez Oscara który ma z 4 razy mniej przejechanych wyścigów
10. TZ4Z
@7 nie byłbym tęgo taki pewien czy ostatni, Redbull zawsze potrafił się podnieść z kryzysowych sytuacji. Zobaczymy. A argument dla mnie bezsensu, jak tak napiszą, wtedy w pełni pokażą swoje prawdziwe (czyt. hejtera Maxa).
@6 jeśli nic nie napiszą lub podadzą jakieś bezsensowne argumenty, wtedy pokażą (przynajmniej mi) swoje w pełni prawdziwe oblicze, i jeszcze bardziej mnie utwierdzą, ze żadni z nich obrońcy sprawiedliwości, na jakich się kreują.
11. Litwak
45 pkt, McLaren jakby szybciej podjął decyzję o statusie nr 1 dzisiaj Norris traciłby nie całe 30 pkt. Czyżby McLaren nie wierzył w mistrzostwo
12. Denieru
@4
Max ma przejebane do końca sezonu ? w Austin FIA mu pomogła jednocześnie ostrzegając go żeby nie powtarzał takiego zachowania ze względu na aferę jako to wywołało, więc Verstappen jak każdy rozsądny człowiek stwierdził że podczas GP Meksyku nie tylko powtórzy manewr sprzed tygodnia ale zrobić coś jeszcze głupszego za co otrzymał wysokie kary i uraził dumę FIA która w równie profesjonalny sposób postanowiła rzucić mu kłody pod nogi i cyk w panelu sędziowskim mamy Herberta znanego w równym stopniu z niechęci do Verstappena jak i stronniczych decyzji . . . cóż Max może pożegnać się ze spokojnym wyścigiem, a plotki głoszą że Herbert może jeszcze pojawić się w panelu sędziowskim w tym sezonie.
13. Vendeur
I już, "geniusze", wielcy obrońcy Maxa, "intelektualiści", twierdzą, że FIA uknuła dzisiejszy VSC, aby Maksiu nie mógł wyprzedzić. I specjalnie w danym momencie go uruchomiła (choć mogła wcześniej i dla Maxa i tak by to nic nie zmieniło) a także specjalnie w odpowiednim momencie wyłączyła. Nie wiedzą nawet, w którym momencie usunięto stojący pojazd, nie wiedzą, jaka była sytuacja w pozostałej części toru, ale wyroki wydają. Uważajcie tylko, aby wam się szare komórki nie przegrzały z tych ponadnormatywnych przemyśleń...
14. Denieru
@13
Nikt nie twierdzi że FIA "uknuła" VSC jednak nie da się ukryć że czas jego wprowadzenia jak i wycofania był jednoznacznie sprzyjający McL, oczywiście o ile moment wycofania mógł być jak piszesz podyktowany kwestią usunięcia auta tak z wprowadzeniem zdecydowanie zwlekali.
15. LZ1971
@13 nie wiesz co widziałeś? Może komórki się tobie przegrzały? Bo wiesz, kierowca wysiadł z uszkodzonego bolidu i chodzi po torze, a VSC nie ma, dochodzi do zamiany pozycji liderów, VSC nie ma, Max zabiera się za wyprzedzanie Oscara, jest! Ufff zdążyli w ostatniej chwili.... VSC powinien być nac21 okrążeniu jak tylko doszło do zatrzymania bolidu tuż przy białej linii.
16. Michal1671
No już, nie płaczcie tak. Jeśli wprowadziliby VSC wcześniej to wcześniej usunęliby ten samochód z toru, a do zamiany doszłoby na finiszu.
17. ryan27
@15
Przesadzasz. Po prostu sędziowie czekali bo z jakiegoś powodu nie byli pewni co zrobić. To wyglądało tak jakby na początku chcieli dokończyć wyścig przy żółtych flagach a potem z jakiegoś powodu stwierdzili że to jednak zbyt niebezpieczne.
VER i tak zdobędzie trzeci tytuł. Żeby do tego nie doszło to NOR musiałby chyba wszystko wygrać a VER kończyć najlepiej za Ferrari.
18. Jacko
@14. Denieru
Akurat z końcem VSC, to żadnych kontrowersji nie było. Gdyby mieli sprzyjać McL, to spokojnie mogli tak dojechać do mety, bez restartu.
Ja natomiast caly czas czekam na info o decyzji sędziów w sprawie restartu. Max ewidentnie złamał tam przepisy.
19. Lulu
@8 Tak jak napisałem kolega z @12 Maks będzie ponosił do końca sezonu za swoje głupie i bezsensowne zachowanie z Meksyku. To byli kompletnie nie potrzebne i o ile zakręt t4 był do wyjaśnienia o tyle w t8 zachował się jak kompletny desperat .
Wiadomo że tytuł pozostanie w jego rękach, byle by zaczął myśleć i dojeżdżać na spokojnie na tyle na ile bolid pozwala.
20. Denieru
Tak jak pisałem wcześniej "Max ma prze**** do końca sezonu" co potwierdza informacja głosząca iż właśnie otrzymał 5 sekund kary za sytuację z VSC (zrównał się z Piastrim) czyli spadł za Leclerca
21. slipperyfinger
@17 Czwarty tytuł. Rozumiesz? Napiszę DRUKOWANYMI literami żebyś zrozumiał. CZWARTY tytuł
BTW Max +5, spada na P4... K**** mać...
22. Max_71
Przed chwilą na FB był news że Max dostał 5s za naruszenie VSC, czyżby poz 4 po sprincie?
23. brain87pl
Odnośnie kary dla Verstappena to przypomina mi się podobna sytuacja z Hamiltonem który w jednym treningu dostał już na kierownicy info że tor czysty i zaczął cisnąć, ale gdzieś tam na poboczu powiewała jeszcze żółta flaga. Red Bull to zgłosił i Hamilton dostał karę +3 miejsca na starcie do wyścigu. Tak samo jak wtedy uważałem że kara głupia, tak samo dziś uważam że nie powinno być takich kar. Gdyby dziś Verstappen wyprzedził to co innego, ale może nie zauważył że jeszcze jest VSC, ale w porę się powstrzymał. Niemniej sędziowie byli konsewkentni z incydentem z przed lat.
Co do momentu włączenia VSC to sprawa śmierdzi. Nie mamy dowodów że było to celowe żeby pomóc McLarenowi, bo możliwe że czekali jak się rozwinie sprawda z bolidem Hulkenberga. Gdyby od razu ogłosili VSC to były by zarzuty o pomaganie Verstappenowi żeby ci nie mogli zrobić Team Order. Jak zobaczyli że nie da się bezpiecznie usunąć bolidu to ogłosili VSC. Niemniej jest to kwestia z której sędziowie powinni się wytłumaczyć.
24. Zaps
halo spiskowcy i FIA-foliarze. Obejrzyjcie jeszcze raz powtórkę gdy włącza się VSC.
Maksiu miał spory uślizg i Oskarek momentalnie mu odjechał. nie ma szans aby wyprzedził na tamtym okrążeniu
Kary za VSC są jasne, na SKY widziałem analizę ze zwolnionymi powtórkami i nie ulega wątpliwości że delta została mocno przekroczona. Może i by nie wyprzedził Oskara ale zasady są jasne. Kombinował i nie opłaciło mu się to
25. ryan27
@21
Możesz nawet sobie pisać na czerwono :-)
Ja nie uznaję tytułu w 2021 bo zdobył go po jawnych błędach FIA z wisienką na torcie w ostatnim wyścigu.
Ciekawe w sumie co dostał Mercedes za nie wniesienie sprawy do sądu.
26. slipperyfinger
@25 A ja nie uznaję tytułu hamiltona z sezonu 2008, nie dość że zdobyty dzięki oszustwu Renault z GP Singapuru to jeszcze na kradzionych rozwiązaniach od Ferrari
27. Manik999
Lando nie jest godny tegorocznego tytułu. Ale kara dla Maxa słuszna, tak jak te w Meksyku. Szkoda, że RB20 jest obecnie szrotem, bo by do tak desperackich sytuacji nie dochodziło. Jego występki są karygodne i trzeba je karać. Ale co sie w sumie dziwić. Każdy punkt może się okazać na wagę złota.
28. Manik999
@slipperyfinger - nie oczekuj od niego racjonalnego myślenia. Ten człowiek jest zaślepiony nienawiścią do Maxa.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz