Verstappen zapłaci ponad milion dolarów za superlicencję na sezon 2025
Kierowcy Formuły 1 również zapłacą sumarycznie wyższą opłatę za utrzymanie superlicencji, uprawniających ich do startów w Grand Prix.Międzynarodowa Federacja Samochodowa z opłat wpisowych dla ekip F1 na sezon 2025 zbierze od nich przeszło 25 milionów dolarów. Kierowcy chcący utrzymać lub uzyskać swoje superlicnejce dorzucą do tej kwoty w sumie przeszło 7 milionów.
Koszt superlicecji ku niezadowoleniu kierowców kalkulowany jest na podstawie zdobytych przez nich punktów w minionym sezonie oraz podstawowej opłaty.
W tym roku opłata podstawowa wynosi 12097 dolarów (w zeszłym roku wynosiła 10981), a opłata za każdy zdobyty w mistrzostwach punkt 2443 dolary (wzrost z 2217 w zeszłym roku).
Z powyższego jasno wynika więc, że najwięcej musi zapłacić mistrz świata, czyli Max Verstappen. Nie będzie to jednak rekordowa jego wpłata a wszystko przez to, że w drugiej części sezonu 2024 do walki o mistrzostwo włączyli się też inni kierowcy.
Max Verstappen wniósł rekordową opłatę do kasy FIA w zeszłym roku i wynosiła ona 1 286 324 dolary. W tym roku jej koszt spadnie o przeszło 200 000 dolarów, ale i tak utrzyma się powyżej miliona (dokładnie 1 079 448 dolary).
Nieco innej perspektywie sprostać będzie musiał wicemistrz, Lando Norris, który zaliczył zdecydowaną poprawę w tegorocznych mistrzostwach, a jego 374 punkty zdobyte w tym roku przełożą się na opłatę w wysokości 925 779 dolarów prawie dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku (465 510).
Kierowca | Opłata |
---|---|
Max Verstappen | 1 079 448 |
Lando Norris | 925 779 |
Charles Leclerc | 881 805 |
Oscar Piastri | 725 453 |
Carlos Sainz | 720 567 |
George Russell | 610 632 |
Lewis Hamilton | 556 886 |
Sergio Perez | 383 433 |
Fernando Alonso | 183 107 |
Pierre Gasly | 114 703 |
Nico Hulkenberg | 112 260 |
Yuki Tsunoda | 85 387 |
Lance Stroll | 70 729 |
Esteban Ocon | 68 286 |
Alex Albon | 41 413 |
Oliver Bearman | 29 198 |
Liam Lawson | 21 869 |
Jack Doohan | 12 097 |
Kimi Antonelli | 12 097 |
Gabriel Bortoleto | 12 097 |
Suma | 7 597 546 |
komentarze
1. Frytek
I jak tu się cieszyć ze zdobytych punktów jak za każdy jeden później trzeba słono zapłacić
Stojąc na podium masz już w głowie ile to będzie kosztować, szampan i trofeum jednak nie jest darmowe.
Może dlatego Rosberg zrezygnował tuż po zdobyciu mistrzostwa, nie miał kasy na super licencję na kolejny rok, hehe
2. hubertusss
To taka komuna sposób na wyrwanie kasy od kierowców wymyślili super licencje i jak chcesz jeździć to płać. F1 schodzi na psy. Jeszcze wyścig w Rwandzie.
3. B_O_N_K
Wydaje mi się, że duża część kierowców ma zapisane w kontraktach że zespół pokrywa im te wydatki.
4. wasylek88
Niczym podatki w Polsce...im człowiek więcej zarobi tym więcej rząd ukradnie w podatkach...W F1 też jest widzę podobna premia dla tych którzy odnoszą sukces...jeszcze brakuje socjala w F1, żeby za nowych i tych co nie mają punktów płaciła reszta kierowców...
5. ewerti
Kiedyś był sport motorowy dziś to zwykłe F1uty i zamiast sportu mamy politykę, światopoglądy i mordowanie rozwoju.
6. dexter
@B_O_N_K
Dokladnie. Zwykle zaden profesjonalny kierowca wyscigowy F1 nie musi placic tej oplaty z wlasnej kieszeni, lecz zespoly pokrywaja koszty. Tak samo jest w przypadku ograniczenia predkosci w alei swerwisowej, gdy przekroczona przez kierowce - zespoly placa rowniez za zawodnika.
Dla kierowcy wyscigowego F1 drogie moze byc prywatne ubezpieczenie, jakie posiada (ubezpieczenie na zycie, ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie od niezdolnosci do pracy etc.). Poniewaz to moze byc szeciocyfrowa kwota miesiecznie.
W dzisiejszych czasach nawet honoraria/wynagrodzenie dla doradcow/managerow oplacane sa przez zespoly w sporcie zawodowym. A to jest drogie: jesli taki Max Verstappen zarabia szacunkowo dziesiatki milionow euro rocznie jako licencjonowany, profesjonalny kierowca wyscigowy F1, zwykle musi oddac 10-20 procent tej kwoty swojemu managerowi/agencji managerskiej, ktora troszczy sie o jego interesy. Ale jak mowie, niektorzy sportowcy maja tak skonstruowane kontrakty, w ktorych zespoly obejmuja te koszty.
Podobnie jest z tzw. "praca socjalna". ktora Max mialby czy musi wykonac w Afryce. Najpierw moze sobie wyszukac projekt, ktory jest bliski jego sercu. Potem moze zatankowac swoj samolot, zabrac ze soba swoj caly entourage z ktorym podrozuje po swiecie (manager, rzecznik prasowy, ojciec, przyjaciolka/zona, dzieci), wybrac najdrozszy hotel w Kigali, zamowic najdrozszy posilek i na koniec ten piecio czy szesciocyfrowy rachunek zdeklarowac jako koszty podrozy i wyslac na adres FIA. W koncu FIA go tam ciala.
7. dexter
Edit:
* Tak samo jest w przypadku ograniczenia predkosci w alei serwisowej, gdy przekroczona zostanie przez kierowce - zespoly placa rowniez za zawodnika.
8. dexter
@Frytek
"Może dlatego Rosberg zrezygnował tuż po zdobyciu mistrzostwa, nie miał kasy na super licencję na kolejny rok, hehe."
:-))
A na powaznie: Nico zakonczyl kariere, poniewaz zdobyl wszystko w tym sporcie. Zrezygnowal nawet z dwucyfrowej milionowej kwoty, ktora kasowal co roku w Mercedesie ( mial jeszcze wazny roczny kontrakt, gdy zakonczyl kariere w F1).
9. dexter
@ wasylek88
"Niczym podatki w Polsce...im człowiek więcej zarobi tym więcej rząd ukradnie w podatkach..."
Tak jest nie tylko w Polsce. Ja naleze do grupy, ktora podlega w Niemczech opodatkowaniu wedlug maksymalnej stawki podatkowej wynoszacej 45%.
A propos: za licencje trzeba zaplacic we wielu zawodach. Na przyklad pilot samolotu przewaznie prywatnie finansuje swoje szkolenie, tzn. od licencj PPL do ATPL. Jesli masz szczescie i pracujesz dla duzej znanej niemieckiej firmy lotniczej, firma najpierw obejmuje koszty szkolenia (cena dwuletniego szkolenia wynosi 120.000 euro). Niemniej jednak koszty szkolenia trzeba pozniej splacic. Podpisujac umowe szkoleniowa uczen otrzymuje potrzebny kapital szkoleniowy bez zadnych wymaganych zabezpieczen ani gwarancji. Finansowanie odbywa sie w oparciu o dalszy model zalezny od dochodow, tzw. umowe o podziale dochodow. Po podjeciu pracy z rocznym dochodem wynoszacym XY euro lub wiecej, piloci splacaja staly procent swoich dochodow (zwykle w ciagu jedenastu lat). Odpowiednia kwota splaty zalezy od Twojego poziomu dochodow; im lepiej zarabiasz, tym wyzsza jest kwota platnosci i odwrotnie.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz