komentarze
  • 1. Witek6935
    • 2014-02-21 13:56:42
    • *.dynamic.chello.pl

    "Obecnie w Formule 1 odzyskuje się energię tylko z tylnych kół napędowych, jednak w planach są także przepisy umożliwiające odzyskiwanie energii z przedniej osi bolidów. "
    Czy ktoś mi może powiedzieć kto ma takie plany i jaki sposób chce to zrealizować?
    Jak odzyskać energię kinetyczną kół przednich, skoro nie są one napędzane? ;) Odbiór energii z kół przednich (mam na myśli kinetycznej) wiązałby się raczej z półosiami do kół przednich... (coś musiałoby w jakiś sposób napędzić silnik elektryczny - zamiana energii kinetycznej na elektryczną) a skoro tak, to co, mógłby być dodatkowy elektryczny napęd kół przednich?! jakoś tego nie widzę.. :P

  • 2. kempa007
    • 2014-02-21 14:27:46
    • *.180.227.42

    próbowałem znaleźć przyszłę regulaminy F1, ale ze strony FIA gdzies zniknęły. Nie będę się upierał, ze zostanie to wdrożone, ale aby odzyskiwać enerię wcale nie potrzeba napędzać kół, chociąż generator jest potrzebny, wieć naturalne wydaje się jego wykorzystanie w obie strony tak jak na tylnej osi. Ja już słyszałem o pomysłach stworzenia magnetycznych amorków i kolejnego źródła odzyskiwania energii w F1, a do tego relane odzyskiwanie ciepła, a nie tak jak to teraz jest odzysk z turbiny uznawany jest za odzysk "ciepła"...

  • 3. Hawkwind
    • 2014-02-21 14:30:42
    • *.free.aero2.net.pl

    wire to po angielsku drut

  • 4. kempa007
    • 2014-02-21 14:34:23
    • *.180.227.42

    a co to jest przewód?

  • 5. Hawkwind
    • 2014-02-21 14:36:26
    • *.free.aero2.net.pl

    ilozowany drut

  • 6. Gregorrius
    • 2014-02-21 14:43:18
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Rozwiązanie jest proste, generatory 2szt można umieścić niezależnie na obu stronach przedniego zawieszenia, wykorzystując je jako element układu hamulcowego, przy wykorzystaniu magnesów z metali ziem rzadkich można w stosunkowo niewielkim generatorze zamontowanym na ośce koła wygenerować sporą moc. taki układ zwiększył by rozmiarami system hamulcowy raptem o kilka cm szerokości.

  • 7. Gregorrius
    • 2014-02-21 14:44:36
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tzn magnesy na ośce a generator na zacisku.

  • 8. Witek6935
    • 2014-02-21 15:18:51
    • *.dynamic.chello.pl

    @7. Jak mi napiszesz jeszcze jakim sposobem generator w kole wytrzyma temperaturę jaka wytwarza się w w hamulcach bolidu F1 będę skłonny w to uwierzyć :P (Temperatura topnienia miedzi (jakoś tę energię trzeba przekazać po kablu, o uzwojeniu) to 1085 stopni C, przy czym kompozytowe tarcze hamulcowe F1 potrafią rozgrzać się nawet do 1300 stopni...

  • 9. kempa007
    • 2014-02-21 15:19:51
    • *.180.227.42

    5. Hawkwind to sygnały elektryczne, o których mowa przesylalbys drutem czy przewodem?

  • 10. kempa007
    • 2014-02-21 15:24:25
    • *.180.227.42

    8. Witek6935 Toyota mocno nalegała na wdrożenie odzysku z przedniej osi i nawet znalazlem artykul o tym, więc nie ma co szukać dziury w całym. Sposób na pewno sie znajdzie bo w tej chwili w zależności od tego jak jest balans hamulców ustawiony traci sie spory kwalek tej energii. Ważne zebys zrozumiał, że aby odzyskiwać enerie nie trzeba napędzać kół, bo w chwili odzysku i tak napęd jest "odłączony". Inną kwestią jest to, że jeżeli miałby się już przy nich znaleźć generator to można byłby go wykorzystać także jako silnik, ale odzyskana enegia równie dobrze mogłaby być z powrotem na tył przekazywana.

  • 11. Witek6935
    • 2014-02-21 17:14:20
    • *.dynamic.chello.pl

    @10 Nie szukam dziury w całym i doskonale to rozumiem, bo akurat piszę inżynierkę na elektrotechnice... Chodziło mi tylko o tę "inną kwestię". Interesuje mnie jedynie techniczny aspekt jak taki odzysk energii miałby wyglądać. Nie napisałem, ze musiałby być napęd na przód - tylko że mógłby być.
    Bez półosiek do kół chyba nie da rady. Chętnie przeczytałbym ten artykuł.

  • 12. kempa007
    • 2014-02-21 18:18:18
    • *.180.227.42

    The FIA rules will grant Toyota their wish of four wheel regeneration but they will have to wait until 2013. The KERS regulations will allow the energy storage limit to be doubled to 800kj (222 wh) by 2011, and KERS will be allowed on both axles with up to 200kW and 1.6MJ (444 wh) of energy storage per lap from 2013.

    jak widać trochę nieaktualny artykuł, ale.. wiele więcej tam nie ma.

  • 13. kempa007
    • 2014-02-21 18:19:22
    • *.180.227.42

    no i jestem przekonany, ze my tez o tym pisalismy pobieznie, bo pamietam jak ostro chcieli wchodzic w te odzyski energii.

  • 14. kempa007
    • 2014-02-21 18:23:40
    • *.180.227.42

    Witek: "Jak odzyskać energię kinetyczną kół przednich, skoro nie są one napędzane?" to sa Twoje słowa z pierwszego postu. W Warszawie robisz tą inżynierke?

  • 15. karel777
    • 2014-02-21 18:57:16
    • *.trans.net.pl

    COŚ WIDZĘ ŻE CZASAMI NIE DA SIĘ ZROZUMIEĆ. Powyższe wytłumaczenia dot. generatorów w zaciskach czy innym z elementów ukł . hamulcowego są wg. mnie zrozumiałe ale JEŚLI ktoś twierdzi że się nie da to zapraszam do przestudiowania historii techniki - można generator zamocować w kadłubie (choć w tym miejscu znajduje się kierowca w F1) podobnie jak to miało miejsce w Mercedesie 300 SL z 1955 roku, W Gullwingu hamulce (bębnowe) znajdowały się nie przy kołach lecz w komorze silnikowej obok silników i choć samochód miał napęd na tył to koła przednie były po pewnej części z "niby" półośkami. Jak już ktoś bardzo się burzy że to zbyt wysoka temp. przy tarczach to generator można włożyć w "kadłub" i napędzać za pomocą półosiek.

  • 16. Gregorrius
    • 2014-02-21 19:26:01
    • *.adsl.inetia.pl

    wystarczy odpowiedni izolator termiczny, uzwojenie nie musi być z miedzi, jest wiele innych metali nadających się do tego znakomicie a jak wiemy w F1 kasa nie jest zaporą odnośnie zastosowania nowoczesnych materiałów.

  • 17. Azagoth
    • 2014-02-21 19:38:44
    • *.opera-mini.net

    haha,jak to czytam to aż dziw mnie bierze że chłopaków do F1 nie zatrudnili.
    Co to dla nich zrobić system odzyskiwania energii z przedniej osi,tam pracują poważni inżynierowie,niejednokrotnie ludzie związani z NASA,ludzie z dużym doświadczeniem,a goście którzy dopiero inżynierke piszą .A wy tu o jakiś drucikach czy kabelkach

  • 18. Gregorrius
    • 2014-02-21 19:53:14
    • *.adsl.inetia.pl

    Chodzi o to że idea jest prosta i nie jest wielkim problemem dla inżynierów wysokiej klasy i temperatura w tym akurat przypadku nie jest problemem, a półosie odpadają bo w nosie nie ma na to miejsca bo tam już jest dość układów upakowane.

  • 19. ekwador15
    • 2014-02-21 20:54:26
    • *.adsl.inetia.pl

    Mi się wydaje, że jest tutaj coś źle napisane. Bo ten system o którym mówi artykuł jest po to, by wspomóc kierowcę dlatego, bo masę energii odzyskuje się z przedniej osi i trzeba jakby wyrównać trochę balans hamulców. W tamtym roku taki system nie musiał być, bo stosunkowo mało energii się odzyskiwało w porównaniu z tegorocznym systemem ERS, który odzyskuje więcej energii i wpływa na hamowanie.

  • 20. kempa007
    • 2014-02-21 21:07:41
    • *.180.227.42

    Z przedniej osi nic sie nie odzyskuje...

  • 21. ekwador15
    • 2014-02-21 22:39:59
    • *.adsl.inetia.pl

    Źle napisałem, chodziło o to, że balans hamulców zawsze ustawiają trochę bardziej na przód, więc skoro z tylnej osi zwiększa się efektywność odzyskiwania energii to i nacisk na tylną tarczę jest większy i podczas hamowania byłyby trudności z utrzymaniem bolidu w linii prostej, gdy balans większy na tyle niż przodzie.

  • 22. kempa007
    • 2014-02-22 07:38:59
    • *.180.227.42

    21. ekwador15 nie balans kierowca cały czas może sobie ustawić system jedynie dopiera automatycznie siłę z jaką zaciskane są zaiski tak, aby była ona dokłądnietaka jaką chciałby mieć kierowca. System przelicza jak chciałby hamować kierowca i pewną część energii przetwarza na prąd elektryczny poprzez generator, a pewną część normlanie używa na hamowanie tak jak normlanie...

  • 23. Gregorrius
    • 2014-02-22 11:44:53
    • *.adsl.inetia.pl

    kempa007, w systemie nie chodzi o to ile energii idzie na odzysk a o to jakie obciążenie jest w danym momencie na generatorze i z jaką siłą generator hamuje bolid, i tą siłę odejmuje od zamierzonej przez kierowcę siły hamowania, zapobiegając blokowaniu kół, bo generator + max na zacisku to może być za wiele.

  • 24. eutanazjusz
    • 2014-02-22 13:11:41
    • *.dynamic.chello.pl

    a ja się cieszę na tą serię artykułów

  • 25. kempa007
    • 2014-02-23 10:31:41
    • *.180.227.42

    23. Gregorrius część energii hamowania idzie na generator, a część idzie "tradycyjnie" tak jak do tej pory hamował kierowca. System ma zasadanie sprawić żeby hamowanie było stabilne. Tzn. w chwili kiedy generator ładuje akumulatory system zmniejsza sile nacisku kierowcy i na odwrot, gdy dla przykladu akumulator jest w pelni naladowany, generator go nie laduje, wiec niemal cala sila idzie od kierowcy. Takich warantow jest wiele i do tego wlasnie potrzebna jest elektronika, ktora to wszystko kontroluje. Prosciej się tego nie da wytlumaczyc i dokladnie to jest opisane w artykule.

  • 26. Avalon
    • 2014-03-10 13:28:38
    • *.zicom.pl

    przod pewnie przy hamowaniu bedzie generowal prad. Jezeli tyl w ten sposob generuje polowe pradu ( 2MJ) to przod, ktory zdecydowanie mocniej hamuje, powinien odzyskac znacznie wiecej energii niz tyl. to powinno zwiekszyc czas - lub moc ERS. Masakra... Za chwile beda montowac urzadzenia "kradnace" energie bolidu obok, lub jak w NFS :) przy mijaniu. Jeszcze niech Bernie zrealizuje pomysl na skroty na trasie ;)

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2017 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo