A A


Mercedes o skrzyniach biegów w F1

Wśród zmian technicznych na sezon 2011 jedną, która przeszła bez większego echa, a stanowiła dość znaczące wyzwanie dla ekip była zmiana okresu żywotności skrzyń biegów. Przed GP Europy na torze w Walencji zespół Mercedes postanowił przedstawić fanom bliżej ten element wyścigowego bolidu.


R E K L A M A
Red Planet - sklep F1

Oprócz wydłużenia okresu żywotności skrzyni biegów do pięciu wyścigów (w sezonie 2010 były tylko 4), ekipy musiały przed sezonem wybrać 30 przełożeń, które będą mogły zastosować na wszystkich 19 torach wchodzących w skład tegorocznego kalendarza. Oprócz standardowego wyzwania, jakim był dobór przełożeń na dramatycznie różne obiekty w Monako i na Monzy, wszystkie ekipy musiały wziąć także pod uwagę system DRS, aby odpowiednio „wydłużyć” przełożenia.

Jako, że tor w Walencji wymagał będzie najwięcej zmian biegów na okrążeniu spośród obiektów, na których w tym roku ścigała się już Formuła 1 i zajmuje drugie miejsce pod tym względem w całym kalendarzu F1, zaraz po torze w Singapurze, jest to świetna okazja do przyjrzenia się bliżej temu skomplikowanemu systemowi.

Jakie wyzwania stawia tor w Walencji dla skrzyń biegów?
Uliczny tor w Walencji wymaga 64 zmian biegów na okrążeniu; tylko obiekt w Singapurze wymaga więcej- 71 zmian na okrążeniu. To daje 3648 zmian biegów w trakcie całego wyścigu, a dla porównania średnia w całym sezonie wynosi 3100 zmian. To oznacza, że średnio kierowcy zmieniają przełożenie co 85 metrów, a dla porównania w Monako co 61 metrów. Z drugiej strony tego porównania znajduje się obiekt w Spa, na którym zawodnicy zmieniają biegi średnio co 143 metry.

Jak zmienił się przebieg skrzyń biegów w porównaniu do sezonu 2010?
Skrzynie biegów muszą być użyte podczas pięciu kolejnych wyścigów w sezonie 2011. W sezonie 2010 były to cztery wyścigi. W ubiegłym roku skrzynia biegów była używana na dystansie od 2100 km do 2500 km. W sezonie 2011 spodziewamy się używać jej pomiędzy 2600 a 3000 km. Podczas pięciowyścigowego okresu skrzynia biegów będzie musiała sprostać 25000 zmian przełożeń.

Jakie wyścigi są najtrudniejsze dla skrzyń biegów?
Najtrudniejszymi wyścigami dla skrzyń biegów są Monako, Singapur oraz Abu Zabi, gdzie kierowcy zmieniają biegi odpowiednio co 61, 71 i 82 metry. Głównymi czynnikami, które stanowią wyzwanie dla nich to poziomy momentu obrotowego i liczba zmian biegów; W Monako i Singapurze kierowcy zmieniają podczas wyścigu przełożenia przeszło 4000 razy. Na wolnych torach, wybrane przełożenia dają niską prędkość, co oznacza, że skrzynia biegów musi przenosić wyższy moment obrotowy przez dłuży czas; bolid spędza także więcej czasu na niższych biegach, co stanowi większe wyzwanie dla łożysk. Skrzynie biegów muszą także wytrzymać piki momentu obrotowego podczas zmian biegów. Z tego względu im więcej zmian jest wykonywanych, tym trudniejszą pracę musi wykonać skrzynia.

W jakiej temperaturze pracuje skrzynia biegów i jakie siły przenosi?
Skrzynia biegów zazwyczaj pracuje przy temperaturze dochodzącej do 130 stopni Celsjusza i musi przenieść około 5000 Nm na końcowy wał. Sama skrzynia waży mniej niż 40 kg i składa się z ponad 500 części; włącza się w to nie tylko funkcjonalność skrzyni biegów, ale także punkty mocowania do zawieszenia, tylna struktura zderzeniowa i wiele komponentów hydraulicznych.”

Jak szybko w nowoczesnej Formule 1 skrzynia biegów seemless zmienia przełożenia?
Pod względem przeniesienia momentu obrotowego zmiana biegów odbywa się natychmiast (0 sekund, tzw. seemless). Czas potrzebny, aby części mechaniczne ukończyły swoją pracę wynosi 0,05 sekundy- co stanowi jedną trzecią czasu potrzebnego na mrugnięcie okiem. Przy 250 km/h bolid Formuły 1 w takim czasie może pokonać 3,5 metra, tj. dwie trzecie swojej długości.

Artykuł 9.6.2 Regulaminu Technicznego mówi, że wszystkie zespoły mają tylko 30 przełożeń dostępnych w sezonie i muszą być one zadeklarowane przed pierwszym wyścigiem sezonu. Jak się je wybiera?
Zasada stanowi, że zespoły mają do dyspozycji 30 opcji przełożeń, a nie że 30 przełożeń może być użytych. W tym zakresie, przełożenia mogą być zmieniane pomiędzy wyścigami, aby dostosować je do wymagań torów. 30 opcji przełożeń jest wybieranych na podstawie przedsezonowych testów wykonany przez kierowców, a także symulacji. Każdy kierowca ma dostępne te same 30 przełożeń.

Jak wybiera się przełożenia na konkretny tor?
Pierwszym etapem tego procesu jest wybranie najwyższego biegu, który wykonujemy na podstawie symulacji różnych ustawień skrzydeł, a także kompromisowy czas pomiędzy przejazdami z systemem DRS i bez systemu DRS dla różnych najwyższych biegów: optymalizacja pod kątem jazdy bez systemu DRS mogłaby doprowadzić, do tego, że kierowcy podczas aktywacji systemu tylnego skrzydła włączyłby się ogranicznik obrotów, podczas gdy w odwrotnym scenariuszu sporo czasu byłoby tracone podczas jazdy bez włączonego DRS, gdyż przełożenie byłoby zbyt „długie”. Na torach wymagających dużego docisku, używanie DRS podnosi prędkość o 15 km/h, podczas gdy prędkości są bardzo podobne na obiektach wymagających średniego docisku, takich jak Montreal; działanie tego systemu może także podnieść prędkość obrotową silnika o 1000 obrotów na minutę.

Pozostałe przełożenia są wybierane na podstawie symulacji. Przełożenia muszą dostarczać wystarczającego momentu obrotowego na wyjściu z zakrętów bez dławienia silnika, ale gdy przełożenie jest zbyt krótkie, ciężko jest kontrolować uślizg kół na wyjściach, albo powodować nerwowość na wejściu w zakręty. Po przybyciu na tor planowane przełożenia mogą być dostosowywane tak, aby odpowiadały poziomom przyczepności czy kierunku wiatru. W zakresie 30 wybranych wcześniej przełożeń, mogą być dowolnie zmieniane pomiędzy pierwszym i drugim treningiem. Po P2, zespół ma tylko dwie godziny na wybranie ostatecznych przełożeń na resztę weekendu.”


Autor: kempa007  |  Data: 2011-06-22

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. peeroF1 2011-06-22 09:49:11 (Host: *.kielce.vectranet.pl)
Filmik można na YouTube zobaczyć.
   2. Darekf1 2011-06-22 10:47:38 (Host: *.adsl.inetia.pl)
podasz link?
   3. theadzik 2011-06-22 13:01:51 (Host: *.net.stream.pl)
@1 No znalazłem taki: watch?v=dQw4w9WgXcQ
   4. Ananas 2011-06-22 13:03:03 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Wyniki Mercedes GP w tym sezonie:
GP Australii: Rosberg - NS, Schumacher - NS
GP Malezji: Rosberg - 12. miejsce, Schumacher - 9. miejsce
GP Chin: Rosberg - 5. miejsce, Schumacher - 8. miejsce
GP Turcji: Rosberg - 5. miejsce, Schumacher - 12. miejsce
GP Hiszpanii: Rosberg - 7. miejsce, Schumacher - 6. miejsce
GP Monaco: Rosberg - 11. miejsce, Schumacher - NS
GP Kanady: Rosberg - 11. miejsce, Schumacher - 4. miejsce
   5. Gieniu16 2011-06-22 14:03:56 (Host: *.adsl.inetia.pl)
bardzo fajny artykuł. Wiecej powinno byc takich danych technicznych ze strony zespołów bo wtedy kibice mieliby wieksze wyobrazenie F1 od strony technicznej :))
   6. kempa007 2011-06-22 14:10:54 (Host: *.dynamic.chello.pl)
Na polshit nie ma co liczyc chyba, aczkolwiek ostatnio widze, ze Maurcy sporo czyta przed wejsciem do studia, to moze w weekend bedziemy mieli troche papalania o skrzyniach biegow :-)
   7. luka55 2011-06-22 17:19:45 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Bardzo ciekawy artykuł. Więcej takich !
   8. PionaS 2011-06-22 21:42:25 (Host: *.pl)
@4 Co to wnosi do tematu skrzyni biegów?
   9. sssebooo 2011-06-22 23:00:47 (Host: *.tktelekom.pl)
@8 a co Ci to przeszkadza? Ananas słynie z podawania statystyk, mowa o zespole Mercedesa, konkretnie o tegorocznych skrzyniach, więc podał tegoroczne wyniki.
   10. Gieniu16 2011-06-22 23:27:07 (Host: *.opera-mini.net)
6. ale będę się śmiał jak rzeczywiście Maurycy będzie nawijał o skrzyniach haha.no ale to będzie oznaczało że korzysta z "naszej" strony xD
   11. Gieniu16 2011-06-22 23:30:46 (Host: *.opera-mini.net)
8. Kolego a co ty wniosłeś swoją wypowiedzią do tematu?jesteś kimś więcej tutaj żeby oceniać czy wypowiedź jest zgodna z tematem?i odczep się od Ananasa,statystyk jest potrzebny
   12. masabitumiczna 2011-06-23 13:55:34 (Host: *.net.pulawy.pl)
Ananas to taki nasz portalowy Gall Anonim
   13. Sadu1 2011-06-24 00:07:27 (Host: *.zone13.bethere.co.uk)
No to mają co robić w zimę. :-)
Tak się tylko zastanawiam czy typ opon i pogoda nie mają znaczenia?
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V