- Bolid: Racing Point RP20
- Opony: Pirelli
- Silnik: Mercedes AMG F1 M11 EQ Performance
Zespoły F1 - Racing Point
Zespoły F1
Kierowcy
Opis
Początki zespołu wywodzą się z powstałego w 1991 roku teamu Jordan Grand Prix. Jordan spędził w Formule 1 wiele lat, wygrał cztery wyścigi a w 1999 roku ukończył zmagania na trzecim miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Jednak, podobnie jak większość mniejszych zespołów, w 2000 roku zmagał się z niekorzystną sytuacją finansową, przez co zaprzestał występów, a właściciel zespołu, Eddie Jordan, sprzedał go Midland Group na początku 2005 roku.
W 2006 roku przemianowano nazwę zespołu na Midland F1 Racing, jednak po Grand Prix Włoch w tym samym sezonie, właściciel zespołu Alex Shnaider sprzedał team Spyker Cars.
W sezonie 2007 zespół Spyker F1 zdobył jeden punkt, jednak znowu pojawiły się problemy finansowe. Został sprzedany ponownie a nowym właścicielem stało się konsorcjum, na czele którego stanął Vijay Mallya. Zmieniono nazwę zespołu na Force India Formula One Team. Z dawnego składu pozostawiono szefa teamu Colina Kollesa, dyrektora ds. technologii Mike'a Gascyone'a oraz kierowcę Adriana Sutila.
Zespół zdecydował się przeprowadzić zimowe testy w celu wyłonienia partnera dla Sutila oraz kierowcy testowego. Były reprezentant Renault, Giancarlo Fisichella został wybrany kierowcą wyścigowym, a Vitantonio Liuzzi pełnił rolę rezerwową. Zdecydowano się zaktualizować wersję ubiegłorocznej konstrukcji Spykera, F8-VIIB i pozostać przy silnikach Ferrari. Nowemu bolidowi nadano nazwę VJM01. Dzięki zwiększonemu budżetowi ekipa postawiła sobie za cel pokonanie zespołu Super Aguri, z którym rywalizowali poprzednicy Force India.
Po wyścigu w Walencji, właściciel zespołu, Vijay Mallya zdał sobie sprawę z niedoinwestowania, a ciągłe zmiany właścicieli doprowadziły zespół do opóźnień w rozwoju. Zaczęto koncentrować się na sezonie 2009, wierząc, że nowe regulacje przyniosą rezultaty. Zespół ukończył zmagania na dziesiątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów.
W sezonie 2009 zdecydowano się na pozostanie przy ubiegłorocznym składzie kierowców. VJM02 napędzane było jednak silnikami Mercedesa, po tym jak zespół podpisał z nowym dostawcą pięcioletnią umowę. Kontrakt obejmował również dostawę skrzyń biegów od zespołu McLaren-Mercedes, układów hydraulicznych i układu KERS. Bolid zaprezentowano 1 marca 2009 roku.
Podczas Grand Prix Belgii team zdobył swoje pierwsze w historii pole position, dzięki okrążeniu Fisichielli. Ostatecznie jednak zespół nie doczekał się zwycięstwa, gdyż Włoch zakończył zmagania w wyścigu na drugiej pozycji.
3 września 2009 r. Force India ogłosiło zwolnienie Fisichelli z kontraktu, aby umożliwić mu ściganie się dla Ferrari do końca sezonu. Cztery dni później potwierdzono, że dotychczasowy kierowca testowy, Vitantonio Liuzzi zastąpi Fisichellę w pozostałych wyścigach. Zespół zakończył sezon na dziewiątej pozycji, o 13 punktów pokonując team Scuderia Toro Rosso, jednak nie odzwierciedlało to ogromnej poprawy, jaką osiągnęła ekipa od początku sezonu.
W sezonie 2010 zatrzymano w zespole Sutila i Liuzziego. Jako kierowcę testowego potwierdzono Paula di Restę. 9 lutego zaprezentowano nowy bolid, VJM03.
Podczas sezonu zespół opuścił szereg pracowników, między innymi dyrektor techniczny James Key. Team zakończył zmagania na siódmej pozycji w klasyfikacji konstruktorów, tracąc jedynie punkt do, będącego pozycję wyżej, Williamsa.
W styczniu 2011 roku ogłoszono, że w nadchodzącym sezonie miejsce obok Adriana Sutila zajmie Paul di Resta. 8 lutego zaprezentowano nową konstrukcję, VJM04. Był to pierwszy samochód stworzony przez nowego dyrektora technicznego Andrew Greena i opracowany przy użyciu zasobów partnerów: McLarena i Mercedes-Benz. Zespół zajął szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów, tracąc cztery punkty do, będącego na piątej pozycji, Renault.
W październiku 2011 r. Indyjska firma Sahara India Pariwar nabyła 42,5% udziałów w spółce. W wyniku tego zespół został przemianowany na Sahara Force India.
W składzie na sezon 2012 zatrzymano Paula di Restę, jednak miejsce Sutila zajął jego rodak, Nico Hulkenberg. Jules Bianchi został nowym kierowcą rezerwowym zespołu, a także przewidziano dla niego udziały w piątkowych treningach. Bolid VJM05 zaprezentowano 3 lutego na Silverstone. Załoga Force India próbowała wycofać się z Grand Prix Bahrajnu z powodu rewolucji przeciwko reżimowi i śmierci protestującego, jednak doszło do konfrontacji między szefem F1, Bernie Ecclestone'em, a zespołem Force India, w wyniku której team wziął udział w wyścigu. Zespół zakończył sezon na siódmej pozycji w klasyfikacji ogólnej, tracąc 17 punktów do Saubera.
Rok później w składzie pozostał Paul di Resta, u boku którego potwierdzono powracającego Adriana Sutila. Nowy samochód, VJM06, zaprezentowano 1 lutego 2013 roku. Podczas otwierającego sezonowe zmagania Grand Prix Australii kierowcy startowali z szóstego i ósmego miejsca, dając zespołowi najlepsze wyniki kwalifikacyjne w historii teamu. Ekipa Force India ukończyła na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej, sporo tracąc do piątego McLarena.
Rok 2014 to powrót za kierownicę Nico Hulkenberga, który został potwierdzony jaki partner Sergio Pereza, zastępującego Paula di Restę. Kierowcą rezerwowym został Daniel Juncadella. Podczas Grand Prix Bahrajnu Sergio Perez wywalczył trzecie miejsce. Było to pierwsze podium dla zespołu od czasu wyścigu w Belgii w 2009 roku. Zespół ponownie zakończył sezon na szóstym miejscu, znowu mając przed sobą McLarena.
Zespół opuścił pierwszy test przedsezonowy w Jerez, z powodu niewyjaśnionego niepowodzenia w rozwoju Force India VJM08. Później okazało się, że, według pogłosek, zespół stanął w obliczu załamania finansowego i był niewypłacalny. Sugerowano także, że opóźnienia w pracy nad VJM08 wynikały z faktu, braku ważnych części. Bob Fernley, zastępca szefa zespołu, przyznał później, że zespół prawdopodobnie przegapi wszystkie trzy przedsezonowe testy, choć powiedział, że mogą użyć samochodu z 2014 roku. Ostatecznie Hülkenberg pojawił się na torze drugiego, trzeciego i ostatniego dnia testów w Barcelonie. Samochód na sezon 2015 był zaktualizowaną wersją zeszłorocznej konstrukcji. Podczas Grand Prix Rosji Perez wywalczył podium po raz pierwszy od ubiegłorocznych zmagań w Bahrajnie. Zespół zakończył sezon na swoim najlepszym dotychczas, piątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Było to niezwykłe osiągnięcie, biorąc pod uwagę sytuację finansową zespołu i późne przygotowania do sezonu.
Zespół Force India zatrzymał Hülkenberga i Péreza na sezon 2016 roku. Okazał się on najbardziej udanym rokiem w historii zespołu, gdyż ukończono zmagania na czwartym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. W trakcie sezonu Sergio Perez dwukrotnie stanął na podium, zajmując trzecią pozycję w Monako i w Baku.
W sezonie 2017 zespół opuścił Nico Hulkenberg, który przeszedł do Renault. Jego miejsce zajął Esteban Ocon, dla którego był to pierwszy pełny sezon w Formule 1. Sergio Perez pozostał z zespołem na czwarty sezon. Team podpisał umowę z BWT, dzięki czemu na bolidach zaczął dominować różowy kolor. Kolejnym nowym sponsorem na 2017 rok była marka whisky Johnnie Walker, z którą Force India podpisała wieloletnią umowę.
Zespół prezentował dobrą dyspozycję, problemem były jednak napięte relacje kierowców, przez co dochodziło między nimi do spięć na torze i poza nim. Mimo tego team po raz drugi z rzędu zakończył zmagania na czwartym miejscu w klasyfikacji ogólnej.
Zdecydowano się na pozostawienie obecnego duetu kierowców także na rok 2018. W trakcie sezonu aktywa zespołu zdobyło konsorcjum, na czele którego stanął Lawrence Stroll. Zespół musiał następnie brać udział w mistrzostwach F1 pod nowym szyldem, dodając do wcześniejszej nazwy "Racing Point". FIA powitała więc nowy podmiot, zespół F1 Racing Point Force India, który mógł się ścigać, ale nie zachował punktów starego teamu. Od sezonu 2019 zespół korzystał już tylko z nawy Racing Point.
Wiadomości związane
Vettel: chciałbym przejechać więcej okrążeń
2021-03-14
Vettel: mam spory margines poprawy
2021-03-12
Klien: Vettel musi pokonać Strolla
2021-03-10
Vettel: Aston Martin może pokonać Mercedesa
2021-03-08
Green: Vettel jest u szczytu swojej kariery
2021-03-08
Stroll chce skończyć w pierwszej piątce
2021-03-05
Vettel: będę od siebie wiele oczekiwał
2021-03-03
Hamilton w Astonie Martinie od sezonu 2022?
2021-02-25
Aston Martin zmieni nazwę bolidu
2021-02-25