- Bolid: Renault R.S.20
- Opony: Pirelli
- Silnik: Renault R.E.20
Zespoły F1 - Renault
Zespoły F1
Kierowcy
Opis
Pierwszego zaangażowania Renault w Formułę 1 dokonała spółka Renault Sport. Zespół przybrał nazwę Equipe Renault Elf i rozpoczął starty w roku 1977. Kierowca teamu, Jean- Pierre Jabouille uczestniczył w pięciu ostatnich wyścigach sezonu, jednak przez problemy z niezawodnością, nie był w stanie ukończyć żadnego z nich. Rok później ekipa wciąż dość często musiała wycofywać się z wyścigów, jednak pod koniec roku, w Watking Glens reprezentantowi teamu udało się ukończyć wyścig na czwartej pozycji i zdobyć pierwsze punkty dla Renault w F1. W sezonie 1979 ekipa powiększyła się o kolejnego kierowcę, którym został Rene Arnoux. Obaj kierowcy startowali z pierwszego rzędu do Grand Prix Francji, a zdobywca pole position, Jabouille zamienił to na pierwszy triumf dla francuskiej ekipy. W 1980 roku Arnoux zwyciężył w Brazylii i Południowej Afryce. Podczas Grand Prix Kanady doszło do poważnego wypadku Jabouille, w wyniku którego kierowca doznał ciężkich obrażeń nóg i musiał zakończyć karierę. W sezonie 1981 roku do zespołu dołączył Alain Prost, którego występy umożliwiły Renault osiąganie bardzo dobrych wyników. Podczas trzech kolejnych sezonów ekipa dwukrotnie kończyła zmagania na trzecim miejscu w klasyfikacji konstruktorów, a raz była druga. Prost wygrał z zespołem dziewięć wyścigów. Arnoux triumfował w dwóch rundach w sezonie 1982, a po jego zakończeniu odszedł do Ferrari. Zastąpił go Amerykanin, Eddie Cheever. W 1983 roku Prost walczył o mistrzostwo kierowców, jednak musiał ulec Nelsonowi Piquetowi. Renault zwolniło Prosta dwa dni po zakończeniu sezonu z powodu jego komentarzy odnoszących się do braku rozwoju zespołu. Na sezon 1984 zakontraktowano Patricka Tambaya i Dereka Wawricka. W 1985 roku w teamie pojawiły się duże problemy finansowe. Ekipa nie mogła sprostać wydatkom wiążącym się z utrzymaniem zespołu wyścigowego i postanowiła wycofać zespół i funkcjonować jedynie jako dostawca silników. Rok później francuska stajnia opuściła F1.
W 2000 roku Renault zakupiło zespół Bennetona i powróciło do Formuły 1. W sezonach 2000 i 2001 kontynuowano starty pod starą nazwą, dopiero w 2002 roku przemianowano team na Renault F1.
W sezonie 2002 kierowcami zespołu zostali Jenson Button i Jarno Trulli. Uplasowali się odpowiednio na siódmym i ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej. Dorobek 23 punktów pozwolił ekipie zająć czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Button został zastąpiony przez testowego kierowcę ekipy, Fernando Alonso, w sezonie 2003. Hiszpan wygrał wyścig na Węgrzech i był to pierwszy triumf Renault od 1983 roku. Alonso zakończył zmagania na szóstej pozycji, a Trulli na ósmej. Team ponownie ukończył rok na czwartej pozycji wśród ekip.
W sezonie 2004 zespół walczył o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Relacje Trullego z szefami zespołu stawały się coraz bardziej napięte z powodu rzekomego faworyzowania Alonso. Trulli ogłosił odejście do Toyoty, dla której ścigał się już podczas dwóch ostatnich wyścigów sezonu. Zastąpił go Jacques Villeneuve, który osiągał słabe wyniki i nie pomógł francuskiej ekipie w zdobywaniu punktów. Ostatecznie Renault zajęło trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej. Alonso uplasował się na czwartym miejscu w mistrzostwach kierowców, Trulli był szósty, a Villeneuve dwudziesty pierwszy.
W 2005 roku do zespołu dołączył Giancarlo Fisichella. Zespół walczył w obu klasyfikacjach z McLarenem, jednak zdobył i mistrzostwo konstruktorów i mistrzostwo kierowców za sprawą Fernando Alonso. Fisichella zakończył sezon na piątym miejscu.
Alonso i Fisichella pozostali z zespołem na sezon 2006. W Malezji kierowcy zajęli dwa pierwsze miejsca, co było pierwszym finiszem 1-2 od roku 1982, gdy sztuki tej dokonali Prost i Arnoux. W , Brazylii zespół przypieczętował mistrzostwo konstruktorów. Drugi rok z rzędu ekipa zdobyła dwa tytuły, gdyż Alonso ponownie uplasował się na szczycie tabeli kierowców. Fisichella był czwarty.
W sezonie 2007 kierowcami teamu zostali Fisichella i Heikki Kovalainen a Renault dostarczało swoje silniki zespołowi Red Bull Racing. Fin ukończył zmagania sezonowe na siódmej pozycji ,a Włoch na ósmej. Team uplasował się na trzecim miejscu w klasyfikacji konstruktorów.
W dniu 8 listopada 2007 r. FIA oskarżyła Renault F1 o posiadanie informacji technicznych od zespołu McLarena. Informacje zawierały dane o układzie i wymiarach krytycznych samochodu McLarena, a także szczegóły układu paliwowego McLarena, zespołu kół zębatych, hydraulicznego układu sterowania i zawieszenia. Uznano, że Renault popełniło naruszenie, jednak zespół nie został ukarany.
Fernando Alonso powrócił do Renault w sezonie 2008. Jego partnerem zespołowym został dotychczasowy kierowca testowy, Nelson Piquet Jr. Podczas Grand Prix Singapuru doszło do kontrowersji z udziałem zespołu. Alonso wykorzystał kolizję Piqueta i wyjazd samochodu bezpieczeństwa i zwyciężył w wyścigu. Okazało się, że był to celowy wypadek, który miał pomóc Hiszpanowi. Był to pierwszy triumf Renault od 2006 roku. Alonso zakończył sezon na piątym miejscu a Piquet na dwunastym. Team uplasował się na czwartej pozycji.
W sezonie 2009 zespół nie liczył się w walce o żaden z tytułów. Bardzo słabe wyniki Piqueta sprawiły, że od Grand Prix Europy zastąpił go Romain Grosjean. Jedyne podium w sezonie zostało zdobyte przez Alonso w Singapurze. Podczas tego weekendu Hiszpan potwierdził, że od 2010 roku będzie reprezentował Ferrari. Alonso zakończył sezon na dziewiątej pozycji, Piquet na dwudziestej pierwszej, a Grosjean na dwudziestej trzeciej. Brazylijczyk i Francuz nie zdobyli ani jednego punktu. Renault z dorobkiem 23 punktów uplasowało się na ósmej pozycji w klasyfikacji konstruktorów.
W 2010 r. Renault sprzedało większościowy pakiet udziałów w Genii Capital, spółce inwestycyjnej z siedzibą w Luksemburgu. Renault nadal utrzymywało 25% udziału w zespole i kontynuowało działalność jako dostawca silników. Zespół Red Bull Racing potwierdził, że nadal będzie używał silników francuskiego dostawcy w sezonie 2010.
Na miejsce Fernando Alonso zakontraktowano Roberta Kubicę. Do zespołu dołączył także Witalij Pietrow. W styczniu ogłoszono, że Éric Boullier został nowym szefem zespołu w Renault, zastępując Boba Bella, który powróci do swojej poprzedniej roli dyrektora technicznego.
Kubica wywalczył pierwsze podium w sezonie już podczas wyścigu w Australii, który ukończył na drugim miejscu. Pietrow znacznie odstawał od Polaka pod względem wyników. Rosjanin zakończył sezonowe zmagania dopiero na trzynastej pozycji, przy ósmym miejscu Polaka. Renault z dorobkiem 163 punktów uplasowało się na piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów.
W 2011 roku Renault stało się jedynie dostawcą silników i od tego czasu team został przemianowany na Lotus Renault. Francuska ekipa wspierała zespół dostarczając jednostki napędowe i wiedzę specjalistyczną. Team ścigał się na brytyjskiej licencji co oznaczało, że po raz pierwszy od 1975 roku zabrakło w stawce zespołu na francuskiej licencji. Renault posiadało 0% udziałów, jednak człon francuskiego teamu pozostał w nazwie do końca sezonu 2011.
Po poważnym wypadku podczas rajdu we Włoszech Robert Kubica nie był w stanie kontynuować startów i został zastąpiony przez Nicka Heidfelda. Niemiec jeździł dla zespołu do Grand Prix Belgii, po czym został zastąpiony przez Bruno Sennę. Pietrow zakończył sezon na dziesiątej pozycji, Heidfeld na jedenastej a Senna na osiemnastej. Zespół uplasował się na piątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Od 2012 roku team zmienił nazwę na Lotus F1.
Pod koniec 2015 roku ogłoszono, że Renault wykupiło zespół Lotus F1 i od 2016 roku wprowadzi swój team do stawki Formuły 1. Kierowcami zostali Kevin Magnussen i Jolyon Palmer. Głównym partnerem Renault Sport F1 zostało Renault- Nissan Alliance. Duńczyk ukończył sezonowe zmagania na szesnastej pozycji a Brytyjczyk na osiemnastej. Francuska ekipa zajęła dziewiąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
W sezonie 2017 do zespołu dołączył Nico Hulkenberg, który ścigał się u boku Jolyona Palmera. Z powodu słabych wyników, Brytyjczyk został zastąpiony przez Carlosa Sainza Jra. od wyścigu w USA. Hiszpan ukończył sezon na siódmym miejscu, jedną pozycję przed Hulkenbergiem. Palmer uplasował się na siedemnastym miejscu. Renault zajęło siódmą lokatę w klasyfikacji konstruktorów.
W 2018 roku w zespole pozostali Hulkenberg i Sainz. Francuski zespół walczył czwartą lokatę w klasyfikacji konstruktorów. W sezonie 2019 do zespołu dołączy Daniel Ricciardo, który zastąpi, odchodzącego do McLarena, Carlosa Sainza Jra.
Wiadomości związane
Abiteboul łączony z przejściem do Red Bulla
2022-01-16
Abiteboul wreszcie zrobił obiecany tatuaż
2021-11-29
Wolff także odpowiedział na słowa Browna
2021-03-28
Alonso przejdzie jeszcze jeden zabieg
2021-03-12