- Bolid: Lotus E23
- Opony: Pirelli
- Silnik: Mercedes-Benz PU 106A Hybrid
Zespoły F1 - Lotus
Zespoły F1
Kierowcy
Opis
Marka Lotus w Formule 1 jest bardzo dobrze znana z lat '70 i '80, kiedy to konstrukcje Colina Chapmana tworzyły standardy osiągów.
W sezonie 2011 doszło do sporu pomiędzy malezyjskim Lotusem, który związał się z ekipą Renault oraz zespołem Tonego Fernandesa, który na licencji udzielonej przez Malezyjczyków wystawił swój zespół F1 pod nazwą Lotus Racing jeszcze w sezonie 2010. Po długiej batalii sądowej nie udało się rozstrzygnąć sporu dotyczącego nazwy Lotus w F1, jednak strony polubownie załatwiły sprawę i od sezonu 2012 zespół Renault będzie nazywał się Lotus (Team Lotus Tonego Fernandesa będzie nosił nazwę Caterham).
Zespół Renault, choć nie jest pionierem w wyścigach Formuły 1, jest jednym z teamów z którym każdy musi się liczyć. Kierowcy tego zespołu z Fernando Alonso na czele całkowicie zdominowali pierwszą część sezonu 2005. W efekcie, gdy rywale dopiero się rozkręcali, Alonso miał już tytuł niemal w kieszeni, a walka toczyła się już wyłącznie o tytuł najlepszego konstruktora. Ostatecznie miniony sezon to całkowita dominacja Renault, potwierdzona dwoma trofeami. Nie był to jednak jedyny udany sezon w historii zespołu...
Przygoda Renault z Formułą1 rozpoczęła się w roku 1977, kiedy zespół debiutował zaledwie jednym samochodem podczas GP Wielkiej Brytanii– w całym sezonie nie zdołał jednak zdobyć ani jednego punktu. Przez kolejne lata następował powolny, acz nieprzerwany progres– czego efektem była druga pozycja w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 1983. Prawdziwie dobra passa Renault rozpoczęła się rok wcześniej, kiedy do zespołu dołączył Alain Prost.
Jednak w roku 1985 zespół postanowił odejść w cień, pozostając na scenie wyłącznie jako producent silników. Rok później zapadła decyzja o całkowitym wycofaniu ze sportu.
Rozbrat z F1 trwał jednak zaledwie trzy lata, gdyż w 1989 Renault powróciło na scenę jako dostawca silników dla Williamsa. Była to bardzo dobra decyzja, jako że do połowy lat ‘90 niemal wszystkie zespoły z czołówki korzystały z motorów Renault. Przed sezonem 1996 nastąpiła jednak decyzja o ponownym wycofaniu się ze sportu– jednakże zespół zaczął rozważać możliwość wykupienia już istniejącego zespołu.
Decyzja zapada ostatecznie w roku 2000 – od sezonu 2002 team Benetton został przemianowany na Renault. Debiut wypadł zadowalająco– nowy zespół zajął czwartą pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Kolejne dwa lata zapowiadały to, co stało się w sezonie 2005 – choć w sezonach 2003-2004 niepodzielnie królowało jeszcze Ferrari, Renault bez kompleksów pukało do drzwi światowej czołówki zajmując w końcowej klasyfikacji konstruktorów pozycje czwartą i trzecią.
Wiadomości związane
Maldonado: to było jak grom z jasnego nieba
2016-02-10
Maldonado potwierdza rozstanie z F1
2016-02-01
Grosjean chciałby kiedyś wrócić do Enstone
2016-01-02
Renault zakończyło przejmowanie Lotusa
2015-12-21
Grosjean nie pali za sobą mostów
2015-11-29