2017-06-25 GP Azerbejdżanu - Wyścig 15:00
Poz.KierowcaZespółCzasPkt.
1 D.Ricciardo Red Bull 2:03:55.570 25
2 V.Bottas Mercedes +3.904 18
3 L.Stroll Williams +4.009 15
4 S.Vettel Ferrari +5.976 12
5 L.Hamilton Mercedes +6.188 10
6 E.Ocon Force India +30.298 8
7 K.Magnussen Haas +41.753 6
8 C.Sainz Toro Rosso +49.400 4
9 F.Alonso McLaren +59.551 2
10 P.Wehrlein Sauber +1:29.093 1
11 M.Ericsson Sauber +1:31.794
12 S.Vandoorne McLaren +1:32.160
13 R.Grosjean Haas +1 okr.
14 K.Raikkonen Ferrari DNF
15 S.Perez Force India DNF
16 F.Massa Williams DNF
17 N.Hulkenberg Renault DNF
18 M.Verstappen Red Bull DNF
19 D.Kwiat Toro Rosso DNF
20 J.Palmer Renault DNF

komentarze
  • 114. bazi22
    • 2017-06-25 19:48:39
    • *.slupsk.vectranet.pl

    Zgadzam się to prowadzący dyktuje tempo, ale niech robi to z odrobiną rozsądku - nie musiał zwalniać na wyjściu z zakrętu, i to jeszcze zwalniać przez odjęcie gazu, czyli bez zapalenia czerwonego światła. Tam nie było potrzeby aż takiego zwolnienia.

    Zachowanie VET poza krytyką - powinien powściągnąć nerwy.

    Myśle, że z karą to mu się udało - za celowe uderzenie dostałby DSQ, a tak HAM anulowali karę do zera, a VET do Stop&Go.

  • 115. johan24
    • 2017-06-25 19:49:17
    • *.dynamic.chello.pl

    Nie jestem fanem Vettela - piszę od razu na wstępie. Jednak jest coś, co w pewnym stopniu nie tyle co usprawiedliwia ale bardziej wyjaśnia powód uderzenia w bolid Hamiltona. Zobaczcie na powtórkach z on-boardu VET: po skręcie w lewo i przyspieszeniu aby zrównać się z HAM, Vettel wyciąga prawą rękę i wygraża nią, W tym czasie, lewą nie utrzymuje kierownicy, która jest już ustawiona wcześniej w prawo - po zbyt mocnej kontrze po wyjściu z lewego zakrętu. Sumując: IMHO VET nieświadomie (z powodu braku kontroli nad sobą) uderzył w HAM. Jeszcze raz zauważcie na on-boardzie - VET nie wykonał kierownicą ruchu w prawo w rozmyślny sposób. Jeśli się mylę - poprawcie mnie po własnej analizie. Oczywiście nie rozgrzeszam z takiego zachowania - ale myślę, że VET powinien po prostu powiedzieć "Przepraszam"

  • 116. bazi22
    • 2017-06-25 19:50:24
    • *.slupsk.vectranet.pl

    Dziwne źe w RBR awarie przydarzają się VER - może przez swoją agresywniejszą jazdą po prostu wykańcza silniki, RIC jeździ spokojniej i regularnie zalicza podium.

  • 117. MarTum
    • 2017-06-25 20:10:24
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    116. Nie ma takiej opcji aby kierowca nie potrafił szanować silnika. Oni wiedzą perfekt jak go używać.

  • 118. amol
    • 2017-06-25 20:15:50
    • *.connect.netcom.no

    Ludzie ale jaja..... Walerian i Blazefuryx się na wzajem pozdrawiają heh co za dno, dwa debile co wydaje im się że wiedzą wszystko i od wszystkich lepiej.

  • 119. marekko
    • 2017-06-25 20:31:24
    • *.toya.net.pl

    @113- jeżeli przypominanie że ktoś jest bardzo faworyzowany tylko dlatego że jest pierwszym czarnoskórym w danej dyscyplinie, jest dla ciebie rasizmem, to nie mamy o czym rozmawiać.

  • 120. gen_jaruzelski
    • 2017-06-25 20:40:51
    • *.218.217.178.ip4.netico.pl

    Komentarz 84 w pełni oddaje to co się wydarzyło w tym zdarzeniu.

    Emocje emocjami ale wyhamujmy troszkę byle nie tak jak Lewis :)
    O ile dla Vettela wydawać by się mogło, dyskwalifikacja powinna być pewna, tak mając na uwadze przepisy i szeroko rozumiane bezpieczeństwo na torze to Lewis również ewidentnie stworzył niebezpieczną sytuacje i kara mu się należy.
    Koledzy nie rzadko nam widzieć jak stawka jest spowalniana do granic przez lidera wyścigu który ma prawo dyktować tempo, ale tu Lewis odpuścił gaz zaraz za zakrętem gdzie drugi zawodnik nic nie widzi!!! To nie jest to samo co odpuszczenie gazu na otwartym torze lub na prostej gdzie poprzedzający zawodnik jest doskonale widoczny. Jest kilku widzę trzeźwo myślących wśród komentujących.

  • 121. josef
    • 2017-06-25 20:50:05
    • *.mtm-info.pl

    Blazefuryx co się stało ,że już tak nie plujesz rasistowskim jadem wobec Hamiltona jak to niegdyś bywało :)
    Ty i walerianek mimo wszystko jesteście nie do podrobienia...

  • 122. husaria
    • 2017-06-25 20:58:04
    • *.opera-mini.net

    Panowie, tytułem podsumowania niech będą wpowiedzi Lewisa i Sebastiana powyścigu i szefów Mercedesa i Ferrari. Nie ma tam posądzania o bandytyzm czy DSQ. Czyli wychodzi na moje, że najgorsi byli sędziowie przy stoliku. To są wyścigi i ich wyniki powinny pochodzić z toru, a nie ze stolika sędziowskiego. Podoba mi się wypowiedź Vettela, obaj kierowcy powinni być ukarani, a ukarany został zespól Ferrari.
    Powinni także zmienić przepisy o sc, bo te obecne są do du..y. I wyp... tych z s.c. jak mają tak jaździć to wystarczy im vw golf albo octavia z jakimś tsi, a taki złom.

  • 123. andy_chow
    • 2017-06-25 21:05:41
    • *.satkol.pl

    @120gen_jaruzelski w w w.youtube.com/watch?v=nMe3Bwc4ruQ Ślepy jesteś? Vettel widział cały czas Hamiltona

  • 124. Sasilton
    • 2017-06-25 21:25:22
    • *.dynamic-ww-10.vectranet.pl

    O co chodzi z tym argumentem że Lewis nie powinien zwalniać na zakręcie?
    Jest jakiś przepis by nie zwalniać w tych miejscach, czy to wymysł widzów?
    co za różnica czy zwolnił by na wyjściu z zakrętu i zwolnieniem na prostej?

    Jak by Vettel był tak przyklejony na prostej i tam zwolnił by Hamilton, to wjechał by w tyłek dokładnie jak w tym wyścigu. Seb był za blisko i źle przewidział co zrobi kierowca przed nim.

  • 125. mercedes-glory
    • 2017-06-25 21:45:18
    • *.centertel.pl

    Jeden z najdziwniejszych wyścigów ale brawa dla Valtteriego za ten wręcz wspaniały wyczyn z takiego miejsca na podium mimo tego incydentu coś wspaniałego a co Strolla powiem jedno fart zobaczymy w następnym wyścigu.

  • 126. KowalAMG
    • 2017-06-25 21:58:42
    • *.icpnet.pl

    Elo Mordeczki :)) Dawno mnie tutaj nie było ale po tak emocjonującym wyścigu musiałem wrócić bo pikawa dawno mi tak nie stukała podczas wyścigu i nie tyle ze złości jak z emocji :) W końcu ten sezon można nazwać "Wyścigiem" od czasów Kubicy chłopaki jadą na limitach nowe przepisy także się tutaj dużo pomogły . Szersze opony dają rade, ponieważ z zwiększeniem mocy trzeba naciskać by dobrze pracowały (dogrzewały się) efektem czego są brutalnie szybkie bolidy :)
    Co do sporu Lew vs Seb to Vettel wniósł trend zostawiania sobie miejsca za SF , żeby można było szybko odskoczyć zaraz po wyłączeniu żółtej flagi , widocznie skopiowanie pomysłu Hamiltona bardzo go zabolało bo wiedział ,że nie ma szans w takiej sytuacji po czym postanowił ładować go od tyłu , nie wytrzymał psychicznie ale to wszystko dodało smaczku do całego wyścigu .
    Werdykt sędziów był pod publikę nie mogli rozdzielić dwóch walczących o Mistrzostwo zawodników po prostu doszli do wniosku ,że lepiej zostawić ich razem w efekcie czego Vettel dostał karę a Hamiltona ukarał już zespół przez swoją nie uwagę wszystko rozeszło się po kościach . Każdy następny wyścig może być tylko lepszy ale tylko na szybkich torach .
    p.s Stroll gratulacje dla niego ale wjazd Bottasa na linie mety i wbicie się na drugie miejsce to Mistrzowski kunszt , teraz widzimy efekty Paddy Lowe w Wiliamsie jaki mają chłopaki Progres o tyle własnie jest osłabiony teraz Merecedes .

  • 127. emZi
    • 2017-06-25 22:23:43
    • *.230.207.10

    @126
    Ot warto mądrego ze starej gwardii poczytać.

  • 128. Vendeur
    • 2017-06-25 22:47:58
    • *.dynamic.chello.pl

    Masakra, co tu się dzieje z komentarzami. Istny zalew obiektywizmu i inteligencji...

  • 129. radzix
    • 2017-06-25 23:22:38
    • *.bydgoszcz.vectranet.pl

    Nie pamiętam takiego wyścigu w pełnym słońcu... To było coś! Alonso: Mogliśmy wygrać ten wyścig. Rozłożyło mnie to na łopatki, ale tematem przewodnim jest jak wiadomo sytuacja VET i HAM. Nie wiem nad czym tu w ogóle się rozpisywać. Prowadzący stawkę za SC dyktuje tempo, reszta musi się dostosować i uważać. Dokładnie jak w przepisach ruchu drogowego wina jest zawsze tego co wjeżdża w tyłek. VET chciał się trzymać jak najbliżej i przesadził poza tym historia pokazuje, że ma on problemy z jazdą za SC jeśli nie prowadzi on stawki. To co potem zrobił to już śmigło mu się zerwało... Walka o MŚ w tym roku jest niesamowita. Sezon palce lizać!

  • 130. wariat133
    • 2017-06-25 23:43:14
    • *.centertel.pl

    @ Blazefuryx
    Kolego masz jakieś lewackie ciagoty. Powiedz mi, może się mylę. Zasady są takie same dla wszystkich. Hamilton nie przekroczył ich. Wykorzystał maksymalnie dla siebie. Za co można Go winić? Że nie okazał litości przeciwnikowi? A co zrobiłby vettel na jego miejscu? Takie myślenie, że powinien trzymać nogę na gazie w podłodze i myśleć o innych z tyłu to jest lewoskrętna logika. To jest sport! Walka o mistrzostwo. Co zrobił zespół Ferrari w Monaco, żeby przepuścić vettela przed raikonena? Ściągnął raikonena zbyt szybko, a degradacja opon jest tam minimalna. Zespół postąpił nielogiczne ściągając na pit stop tak szybko Rai. Nie był lojalny względem Rain. To jemu należała się lepsza strategia nieprawdaż? Blazefuryx? Ale czy Vettel się zajaknął gdy obejmował prowadzenie w wyścigu lub gdy zjeżdzał do pitu? Nie! Był swiadom sytuacji i konsekwencji dla Raikonena. Wynika to bezpośrednio z wywiadu vettela po wyścigu. Czy Ferrari złamało zasady? Nie. Więc o co ta piana na Hamiltona? To jest walka i tak ma być!

  • 131. wariat133
    • 2017-06-25 23:46:39
    • *.centertel.pl

    Oglądnięcia sobie wywiad vettela po wyścigu nie patrzy na wprost rozmówcy. Mowa ciała go zdradza.

  • 132. Sasilton
    • 2017-06-26 01:32:59
    • *.dynamic-ww-10.vectranet.pl

    Zachowanie Vettela po wyścigu to jedna wielka zagadka.
    Dziennikarze pytają się o zderzenie z Hamiltonem, a ten udaje ze nie wie o co chodzi i
    wraca do pierwszego zderzenia, które jak się okazało, było też z jego winy.
    Dawno nie widziałem tak zagubionego Vettela.

  • 133. prz1
    • 2017-06-26 08:54:13
    • *.centertel.pl

    Będzie mercedes płakał jak zabraknie Hamiltonowi kilku punktów na koniec sezonu a mógł Bottas pomóc, Raikkonen nie miał by wyjścia w tej sytuacji :-)

  • 134. dexter
    • 2017-06-26 11:27:24
    • *.dyn.telefonica.de

    @ 25. Blazefuryx

    Czesciowo (pomijajac w Twoim poscie pewna osobista ?dziecinade? i zarzuty ktore oczywiscie nie trzymaja sie prawdy) musze przyznac Ci racje, poniewaz na pierwszy rzut oka z pewnoscia caly incydent wygladal tak jakby Lewis zamiast przyspieszyc sciagnal stope z gazu. Sek w tym, ze rownie dobrze mozna sie zapytac czy Sebastian po prostu 2 razy nie uderzyl w bolid Lewisa Hamiltona?

    Kierowca prowadzac stawke za samochodem SC dokladnie zdaje sobie sprawe, iz podczas re-startu narazony bedzie na niebezpieczenstwo utraty swojej pozycji. On tez jadac na szpicy zawsze dyktuje tempo. Hamilton widzac z cockpitu samochod bezpieczenstwa zwolnil, poniewaz chcial sobie zostawic wystarczajacy dystans do samochodu SC. Lewis zwolnil, Sebastian przyspieszy i juz bylo po ptokach.

    Vettel dokladnie wiedzial, ze podczas re-startu jadac na pozycji defensywnej ma szanse aby zaatakowac, a przede wszystkim nie bedzie chcial podczas fazy przyspieszenia w dosc prosty sposob dac sie wykiwac (tak jak podczas pierwszego re-startu), tylko bedzie patrzec aby swoje auto na torze odpowiednio upozycjonowac. Podobnie jak Lewis, ktory dokladnie bedzie wiedzial, ze istnieje ryzyko utracenia pozycji, poniewaz za plecami ma kierowce wyscigowego. Dodatkowo na torze w Baku dochodzi taki problem, ze kierowca po prostu nie widzi kiedy auto SC zjezdza do boksow, poniewaz jest dluga prosta ktora jest troche zgieta. W takich warunkach kierowca musi polegac tylko na wlasnym wyczuciu czyli dobrym timingu. A nie mozna wyprzedzic samochodu bezpieczenstwa przed linia SC (sa dwie linie: na zjazdzie do alei serwisowej i na koncu alei serwisowej). Jest dluga prosta, Lewis widzial samochod bezpieczenstwa ktory jechal moze jakies 150 m przed jego nosem, zdawal sobie sprawe, ze jak otworzy zbyt wczesniej przepustnice to ewentualnie moze dogonic samochod bezpieczenstwa jeszcze przed linia SC, a wtedy puszczajac pedal gazu bedzie dokladnie w tym miejscu gdzie promienie sloneczne juz nie dochodzia, czyli w tarapatach. Widocznie Hamilton chcial znalezc dla siebie lepszy timing i uznal ze trzeba sciagnac stope z gazu aby uzyskac wiekszy dystans (a zespol przeciez juz za pierwszym razem poinformowal Brytyjczyka aby uwazal na linie SC).

    Kluczowy punkt jest taki (tak jak juz ktos tutaj wyzej wspomnial przywolujac czy opierajac sie na wyciagu danych telemetrii - bo sedziowie takie dane musza posiadac), ze Lewis ani nie przyspieszyl, ani nie hamowal, taki byl jego styl jazdy i to podczas kazdej fazy SC. Co Hamilton zrobil, to po prostu zwolnil tempo calej stawki. Gdyby Lewis niepotrzebnie ostro nacisnal na hamulec, wtedy ma gwarantowany problem. Wtedy mozna pociagnac tez § 39.5 ktory dokladnie mowi co kierowca podczas jazdy za samochodem SC moze a czego nie moze. Auto nie moze niepotrzebnie poruszac sie wolnym tempem albo ewentualnie w taki sposob ktory bedzie stwarzal niebezpieczenstwo dla innych kierowcow na torze wyscigowym. Ale analizujac glebiej cala sytuacje, to chyba o karze dla Lewisa Hamiltona raczej nie ma co mowic.

    Co do Sebastiana Vettela

    Pierwszy incydent - no coz, zdarza sie nawet najlepszym. Drugi manewr Sebastiana byl po prostu juz niezreczny, poniewaz regorystyczna kara w takiej sytuacji bedzie gwarantowana. Na koncu interpretujac przepisy Sebastian mial tylko szczescie, ze tak a nie inaczej odebral cala sytuacje z Lewisem (czyli od samego poczatku byl przekonany, ze Lewis celowo nacinal na hamulec). Mozliwe, ze Sebastian w ogole nie chcial doprowadzic do kontaktu z Lewisem, ale emocje go poniosly, poniewaz zorientowal sie, ze uszkodzil sobie przednie skrzydlo i pozniej tak wyszlo...

    Tak na marginesie. Kierowca wyscigowy moze miec tez blackout, ale emocje najlepiej jest zawsze pokazac po ukonczeniu wyscigu, np. na podium cieszac sie zwyciestwem. Emocje w samochodzie wyscigowym nie sa potrzebne. Sek w tym, ze zawsze wszystko sie latwo mowi...
    No coz, Sebastian musi juz teraz uwazac, bo jego konto punktowe w rejestrze karnym nie jest male (przekraczajac granice punktow kierowca moze jeden wyscig pauzowac).

  • 135. dody
    • 2017-06-26 11:58:51
    • Blokada
    • *.181.176.171

    25 blezapurex

    Po prostu nie masz wiedzy na temat F1, nie wiesz o regulach w tym sporcie. Kierowca prowadzacy moze zwolnic. Seb byl zwbyt nerwowy. Mial problem z utrzymaniem Forse India. Jego reakcja na Hamiltona nie byl usprawieliwiona, zostal prawidlowo nakazany. Nie ma zadniej dyskusji jesli ktos zna sie na tym

  • 136. gzr
    • 2017-06-26 13:00:43
    • *.231.92.196

    Kiedyś obiło mi się o uszy, że w bolidach F1 odpuszczenie nogi z gazu daje takie same efekty jak wciśnięcie pedału hamulca niemal do zablokowania kół w osobówce. Gdyby VET jechał z przodu pewnie podobnie szykowałby auto do restartu i toczyłby grę z przeciwnikiem za blecami. HAM w legalny sposób wygrał a VET przegrał podwójnie.

  • 137. dexter
    • 2017-06-26 14:33:41
    • *.dyn.telefonica.de

    96. Blazefuryx

    Za samochodem bezpieczenstwa zawsze lider okresla tempo. Ale, lider nie moze pojazdu gwaltownie wyhamowac i znowu przyspieszyc - takie rzeczy sa karane. Sek w tym, ze tutaj Hamilton zrobil wszystko zgodnie z przepisami i nie ma zadnego haka aby Lewisa ukarac.

    Vettel po prostu podczas restartu nie chcial ponownie (tak jak podczas pierwszego restartu) dac sie nabrac na trick Lewisa Hamiltona i przyspieszyl z zakretu aby juz podczas fazy przyspieszenia siedziec na skrzyni Mercedesa. I dlatego tempo Hamiltona widocznie musialo byc dla niego zaskoczeniem, ze zaczal glosno przez radio mowic, ze to byl tzw: "test hamowania". I to wszystko.

  • 138. dexter
    • 2017-06-26 14:42:06
    • *.dyn.telefonica.de

    @gzr

    "Kiedyś obiło mi się o uszy, że w bolidach F1 odpuszczenie nogi z gazu daje takie same efekty jak wciśnięcie pedału hamulca niemal do zablokowania kół w osobówce"

    Moze nie zablokowania kol (bo dzisiaj nie mozna zblokowac kol), ale opoznienie porownywalne jest do awaryjnego hamowania z predkosci 100 km/h do 0 km/h.

  • 139. TomPo
    • 2017-06-26 15:30:30
    • *.dynamic.chello.pl

    A mowili ze bedzie procesja..... :)

  • 140. gtv
    • 2017-06-26 17:15:36
    • *.red.bezeqint.net

    Dexter ponownie ratuje kulejące Forum, uczy i wyjaśnia, dzięki czemu nawet nudne wyścigi
    robią się ciekawsze. Serdeczne Dzięki Kumie

  • 141. Januszf1
    • 2017-06-26 17:23:57
    • Blokada
    • *.static.ip.netia.com.pl

    @129 przepisy drogowe to nie to samo co przepisy w f1. Ham zrobił to tak niespodziewanie że nawet senna by tego nie uniknął.

  • 142. dexter
    • 2017-06-26 19:36:29
    • *.dyn.telefonica.de

    @johan24

    No wiesz, to sa po prostu emocje albo zwykly blackout kierowcy wyscigowego ktory niekiedy moze wydostac sie na powierzchnie (tak to juz bywa). Reakcja Sebastiana Vettela raczej wygladala na czysty rewanz (zniszczone przednie skrzydlo etc.) A czemu Vettel wjechal do auta juz tylko sam zawodnik bedzie wiedzial. Z uderzeniem w kierownice cale zajscie ma raczej malo do czynienia. Dla mnie incydent wygladal tak jakby zostal spowodowany swiadoma reakcja zawodnika. Nie chce mi sie wierzyc, ze kierowca gestykulujac, reka uderzyl w kierownice, wyciagnal reke i auto skrecilo w prawo, poniewaz wtedy bolid obralby raczej inny kierunek.

    @gtv

    Bez przesady, ale dziekuje. Jesli lider (obojetnie jak on sie nazywa) podczas restartu chce zostawic sobie miejsce na torze, bo ma przed soba samochod bezpieczenstwa, a jego predkosc w tym miejscu (gdzie byl incydent) bedzie podobna do pierwszej neutralizacji. Dodatkowo niepotrzebnie nie hamuje, ani tez nie przyspiesza. To oznacza: ze On nie jedzie niebezpiecznie. Proste zasady w sporcie motorowym.

  • 143. StaryCap
    • 2017-06-26 22:25:13
    • *.dynamic.chello.pl

    @125 Każdy kierowca jadąc takim bolidem zrobił by to samo. Jak dla mnie, żaden to wyczyn, po prostu wykorzystanie maszyny. Ot cała filozofia.

  • 144. gzr
    • 2017-06-27 07:29:43
    • *.231.92.196

    Przed chwilą w radiu słyszałem reklamę paliw Shell z głosem Vettela, który mówił mniej więcej tak:
    "Nie sztuką jest jechać bardzo szybko, sztuką jest wiedzieć kiedy zwolnić".

    Padłem ze śmiechu. Pasuje jak ulał do sytuacji HAM vs VET :)


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo