Kierowcy F1 - Renault - Robert Kubica

Robert Kubica  #11
  Kraj:  Polska
  Data urodzenia: 1984-12-07
 
Sylwetka

Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 r. w Krakowie. Przygodę z motoryzacją rozpoczął dość wcześnie, bo już w wieku niespełna 4 lat. W krakowskim salonie mały Robert wypatrzył spalinową miniaturkę samochodu terenowego. Rodzice długo nie chcieli się zgodzić, ale w końcu autko o mocy kilku koni mechanicznych stało się jego pierwszym pojazdem. Slalomy wokół butelek ustawionych na podwórku szybko jednak przestały wystarczać i ojciec Roberta sprawił mu pierwszego w życiu gokarta. Mały kierowca był jeszcze zbyt młody na starty w zawodach (w Polsce trzeba mieć ukończone 10 lat, by rozpocząć karierę w kartingu), więc chwilowo musiały wystarczać treningi. Codziennie po szkole ojciec zabierał Roberta na tor kartingowy w Częstochowie.

Systematyczne treningi zaowocowały w momencie rozpoczęcia kariery zawodniczej. Podczas trzech lat startów w naszym kraju Robert zdobył sześć tytułów mistrza Polski. Ojciec zadecydował zatem, że czas podbić Europę. Wybór padł na Włochy, kraj z najsilniejszą ligą kartingową świata. Kubica już w pierwszych startach pokazał się z bardzo dobrej strony i szybko dostał propozycję startów w ekipie fabrycznej.

W 1998 r. Robert Kubica zdobył kartingowe mistrzostwo Włoch jako pierwszy cudzoziemiec w historii. Na dokładkę młody Polak został wicemistrzem Europy i wygrał prestiżowe zawody Monaco Kart Cup rozgrywane na fragmencie słynnego toru Formuły 1. Rok później obronił mistrzostwo Włoch, dorzucił mistrzostwo Niemiec oraz wygrane w zawodach Monaco Kart Cup, Margutti Trophy oraz Elf Masters w paryskiej hali Bercy. W sezonie 2000, ostatnim w kartingu, Robert wywalczył czwarte miejsca w mistrzostwach Europy i Świata. Pod koniec sezonu zaliczył pierwsze testy w samochodach – w Formule Renault 2000.

Pierwszy sezon startów w samochodach przyniósł Kubicy pierwsze w karierze pole position w wyścigach samochodowych i angaż w RDD. W sezonie 2002 Robert wygrał cztery wyścigi i wywalczył tytuł wicemistrza Włoch w Formule Renault, a w serii Eurocup uplasował się na siódmym miejscu. Pod koniec sezonu Robert wystartował gościnnie na brazylijskim torze Formuły 1 – Interlagos, gdzie zdobył pole position i odniósł zdecydowane zwycięstwo.

Awans do Formuły 3 został opóźniony przez wypadek drogowy, w którym jadący jako pasażer Robert doznał złamania ręki. W spóźnionym debiucie na torze Norisring, z osiemnastoma śrubami w złamanym dwa miesiące wcześniej ramieniu Robert Kubica odniósł wspaniałe zwycięstwo na oczach 126 tysięcy kibiców. Skrócony sezon w Formule 3 Robert zakończył na 12. miejscu w klasyfikacji. Końcówka sezonu znów była udana – Robert zwyciężył w ulicznym wyścigu Sardinia Master, dobrze zaprezentował się także w prestiżowych wyścigach w Macau i Korei (piąte miejsce). Drugi sezon w mistrzostwach F3 Euro Series, spędzony w barwach fabrycznej ekipy Mercedesa, Robert zakończył na siódmej pozycji. W rozgrywanym w Macau Pucharze Interkontynentalnym FIA zdobył pole position, pobił rekord toru i zajął drugie miejsce. Wyścig ten uważany jest za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3.

Udane testy w zespole Epsilon Euskadi, startującym w Formule 3,5 w ramach World Series by Renault, zaowocowały kontraktem na sezon 2005. Już pierwszy wyścig, w belgijskim Zolder, pokazał, że Robert – mimo młodego wieku i braku doświadczenia w startach tak mocnymi samochodami – doskonale daje sobie radę ze starszymi, bardziej doświadczonymi i utytułowanymi kolegami. Wygrał drugi wyścig w Zolder i objął prowadzenie w punktacji. W sezonie 2005 jeszcze trzykrotnie zwyciężał i w portugalskim Estoril sięgnął po mistrzowski tytuł.

W listopadzie po raz trzeci w swojej karierze wziął udział w prestiżowym wyścigu Formuły 3 w Macau, gdzie zajął drugie miejsce. Dwa tygodnie później Robert Kubica w nagrodę za zdobycie mistrzowskiego tytułu World Series by Renault odbył po raz pierwszy testy w Formule 1 w zespole Renault F1 Team. Wyniki uzyskane przez Polaka wywarły duże wrażenie w środowisku Formuły 1. Trzy tygodnie później Robert Kubica podpisał kontrakt z BMW Sauber F1 Team, na mocy którego w sezonie 2006 będzie pełnił funkcję kierowcy testowego a w ramach weekendów Grand Prix jego zadaniem będzie udział w piątkowych sesjach treningowych oraz funkcja kierowcy rezerwowego.
 
 2013
Kropka F1  Wraz z ekipą Citroena zadebiutował w serii WRC-2, pewnie zdobywając mistrzostwo.
 2012
Kropka F1  Po długiej rehabilitacji w końcu powrócił do świata sportów motorowych przygotowując się do podboju rajdów.
 2011
Kropka F1  6 lutego 2011 roku, przed rozpoczęciem sezonu F1, doznał poważnych obrażeń w wypadku podczas rajdu Ronde di Andora rozgrywanego we Włoszech. Opuścił cały sezon F1 i zakończył współpracę z ekipą Renault.
 2010
Kropka F1  Przeszedł do zespołu Renault
Kropka F1  Zdobył drugie miejsce w GP Australii oraz dwa trzecie miejsca w GP Monako i GP Belgii
Kropka F1  Zakończył sezon F1 na 8 miejscu, zdobywając 136 punktów
 2009
Kropka F1  Zdobył drugie miejsce w GP Japonii
Kropka F1  Zakończył mistrzostwa świata F1 na 14 miejscu, zdobywając 17 punktów
 2008
Kropka F1  Czwarty w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata F1. Zdobył 75 punktów (tyle samo co trzeci Kimi Raikkonen)
Kropka F1  Zdobył pierwsze pole position w karierze podczas GP Bahrajnu 2008.
Kropka F1  Zdobył pierwsze w karierze zwycięstwo w F1 podczas GP Kanady 2008
 2007
Kropka F1  Podstawowy kierowca zespołu BMW Sauber
Kropka F1  Szóste miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata F1 z dorobkiem 39 punktów
 2006
Kropka F1  Rola kierowcy testowego w zespole BMW Sauber F1
Kropka F1  Debiut w wyścigu Grand Prix F1 podczas GP Węgier
Kropka F1  Pierwsze podium, trzecie miejsce w GP Włoch
 2005
Kropka F1  starty w World Series by Renault (FORMUŁA RENAULT 3.5)
Kropka F1  cztery zwycięstwa (Zolder, Bilbao, Oschersleben x2)
Kropka F1  trzy pole position (Le Mans, Bilbao, Oschersleben)
Kropka F1  Mistrz World Series by Renault 2005
Kropka F1  drugie miejsce w Macau Formuła 3 Grand Prix
 2004
Kropka F1  starty w F3 Euro Series (FORMUŁA 3) w zespole Muecke Mercedes
Kropka F1  drugie miejsce w Macau Formuła 3 Grand Prix (w zespole Manor Motorsport, pole position i rekord toru)
 2003
Kropka F1  starty w F3 Euro Series (FORMUŁA 3) w zespole Prema Powerteam
Kropka F1  zwycięstwo podczas debiutu w Formule 3 na torze Norisring
Kropka F1  zwycięstwo w wyścigu F3 Sardinia Master
 2002
Kropka F1  starty we włoskiej i europejskiej serii Formuły Renault 2000
Kropka F1  tytuł wicemistrza Włoch Formuły Renault 2000 i cztery zwycięstwa (w tym dwa na torach Formuły 1: Imola i Spa Francorchamps)
Kropka F1  pole position i zwycięstwo na torze Formuły 1 – Interlagos (Brazylia) – w gościnnym starcie w Mistrzostwach Brazylii Formuły Renault
 2001
Kropka F1  starty w Formule Renault 2000
Kropka F1  podpisanie kontraktu z RDD
Kropka F1  pierwsze pole position w wyścigach samochodowych
 2000
Kropka F1  starty w Mistrzostwach Europy i Mistrzostwach Świata (KARTING)
Kropka F1  czwarte miejsce w Mistrzostwach Europy
Kropka F1  czwarte miejsce w Mistrzostwach Świata
 1999
Kropka F1  starty w Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch i Niemiec (KARTING)
 1998
Kropka F1  starty w Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch oraz Mistrzostwach Europy (KARTING)
Kropka F1  tytuł Międzynarodowego Mistrza Włoch
Kropka F1  tytuł Wicemistrza Europy
Kropka F1  zwycięzca prestiżowego Monaco Kart Cup
 1995
Kropka F1  starty w Mistrzostwach Polski (KARTING)

  Wiadomości związane
 
  Kropka F1 2017-02-09Rosberg wspiera Roberta Kubicę
  Kropka F1 2017-02-06Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1
  Kropka F1 2017-02-02Kubica został kierowcą ByKolles w mistrzostwach WEC
  Kropka F1 2017-01-05Kubica wystąpi w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju
  Kropka F1 2016-09-26Kubica odbył testy na symulatorze F1 w Enstone
  Kropka F1 2016-09-15Kubica wraca na tor wyścigowy wraz z Renault
  Kropka F1 2016-05-09Kubica otrzymał zaproszenie na testy nowych opon F1?
  Kropka F1 2016-03-10Kubica na razie jednorazowo wraca na tor wyścigowy
  Kropka F1 2015-10-22Kubica nie wyklucza powrotu do wyścigów
  Kropka F1 2015-10-16Sauber szykuje się do świętowania 400. występu w F1
  Kropka F1 2015-06-11Robert Kubica wspiera Fernando Alonso
  Kropka F1 2014-12-15Kubica: nie ma sensu zaczynać wszystkiego od nowa
  Kropka F1 2014-10-20Robert Kubica znowu wspomina o powrocie do F1
  Kropka F1 2014-10-15Kubica: sport motorowy zawsze jest niebezpieczny
  Kropka F1 2014-06-05Kubica: gdybym wiedział jak to się skończy...
  Kropka F1 2014-05-23Massa: na miejscu Kubicy zrezygnowałbym z rajdów
  Kropka F1 2014-01-18Kubica został doceniony przez brytyjskich dziennikarzy
  Kropka F1 2013-12-17Kubica o Alonso, Vettelu i Massie
  Kropka F1 2013-12-13Kubica podpisał kontrakt na pełen sezon startów w WRC
  Kropka F1 2013-12-07Kubica Osobowością Roku FIA
 

 PYTANIA I ODPOWIEDZI
Który z Twoich sukcesów ma dla Ciebie największe znaczenie?
Myślę, że przełomowym momentem było Mistrzostwo Włoch zdobyte w 1998 roku. Dzięki temu moje nazwisko stało się rozpoznawalne w środowisku wyścigowym a zdobycie tytułu sprawiło, że pojawiły się przede mną zupełnie nowe możliwości rozwoju. Z innych ważnych wydarzeń wymieniłbym zdecydowanie zwycięstwo w debiucie w Formule 3 na ulicznym torze Norisring, które odniosłem zaledwie pięć tygodni po poważnym wypadku. Wiele dla mnie znaczy mistrzowski tytuł w World Series by Renault w sezonie 2005. Kulminacją było dla mnie podpisanie kontraktu z zespołem BMW Sauber F1 Team. Jego znaczenie jest dla mnie tym cenniejsze, że udało mi się to bez żadnego wsparcia finansowego.
Czy rozpamiętujesz porażki, która z nich boli Cię najbardziej?
Jestem sportowcem, który żyje teraźniejszością. Nie rozpamiętuję porażek, nie upajam się zwycięstwami. Dalszy rozwój jest uzależniony od tego, czy potrafisz wyciągać wnioski, ale rozpamiętywanie dawnych niepowodzeń prowadzi donikąd. Było kilka bolesnych doświadczeń w mojej karierze, nie tyle związanych z poszczególnymi występami, ile z niewłaściwym doborem zespołu. Również w życiu osobistym jestem raczej optymistą i lubię dostrzegać w nim pozytywy.
W jaki sposób uczysz się nowego toru?
Nie ma lepszego sposobu jak jazda po danym torze. Na szczęście adaptacja do nowych warunków zawsze przychodziła mi dość łatwo. Dość wcześnie udaje mi się uzyskiwać dobre czasy na nowych torach, więc zapoznanie się nie jest dla mnie przedmiotem zmartwień. Czasem oglądam filmy z kamery zainstalowanej w samochodzie albo po prostu oglądam z uwagą tor i przyglądam się, jak jeżdżą po nim inni kierowcy. Oglądanie z bliska ma ten plus, że pomaga dostrzec różne nierówności, których po prostu nie można dostrzec w relacji telewizyjnej czy na planie toru.
Na czym polegają Twoje obowiązki w zespole?
Jestem kierowcą testowym, w związku z tym moim obowiązkiem jest udział w testach i praca nad rozwojem samochodu. Jeżdżę i przekazuję swoje uwagi inżynierom oraz ludziom z zespołu testowego Michelin. W oparciu o te wskazówki oraz dane telemetryczne ludzie ci starają się wypracować coraz to doskonalsze rozwiązania i sprawić, by nasz samochód stawał się coraz szybszy.

W sezonie 2006 BMW Sauber F1 Team może wystawić trzeci samochód w piątkowych sesjach przed wyścigami Grand Prix. Mój udział, mam nadzieję, pomoże znaleźć najlepsze ustawienia na kwalifikacje i wyścig, dobrać właściwe opony i opracować najlepszą strategię.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V