A A


Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017

Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017

W tym roku w centrum potężnych zmian są nadwozia bolidów oraz opony, które mają zwiększyć docisk aerodynamiczny generowany przez bolidy a co za tym idzie ich przyczepność.

Według symulacji nowe bolidy F1 na sezon 2017 miały być o nawet 5 sekund szybsze od poprzedników. Podczas pierwszych zimowych testów pod Barceloną cel ten nie został jeszcze osiągnięty, ale poprawa czasów przekroczyła 3 sekundy, co daje nadzieję na zrealizowanie tego założenia w dalszej części sezonu.

Dla kibiców ważne jest jednak to, że od nowego sezonu kierowcy będą mieli do wykonania znacznie trudniejszą pracę w kokpicie podczas dwugodzinnego wyścigu ze względu na znaczny wzrost prędkości w zakrętach a co za tym idzie znacznie większe przeciążenia działające na ich ciała.

Przed sezonem 2017 przedstawiamy najważniejsze zmiany jakie znalazły się w regulaminie technicznym F1.

Opony

Opony bolidów są o około 25 procent szersze od ubiegłorocznych. Tylne zwiększyły swój rozmiar z 325 do 405 mm, a przednie z 245 do 305 mm, nadając bolidom znacznie agresywniejszy wygląd i przypominając konstrukcje wyścigowe z lat ’80 minionego wieku.

Mimo iż średnica obręczy kół nie uległa zmianie i cały czas wynosi 13 cali, nowe opony nieco zwiększyły swoją średnicę. Z punktu widzenia kierowców najważniejszą zmianą oprócz wzrostu przyczepności mechanicznej jest to, że nowe produkty firmy Pirelli mają znacznie wolniej degradować, co zwiastuje nam w sezonie 2017 większą liczbę wyścigów z tylko jednym postojem. Gwarantować ma za to kierowcom możliwość jechania na pełnym limicie przez większość wyścigu.

Nadwozie

Zmiany w wyglądzie nadwozia bolidów Formuły 1 przed sezonem 2017 zostały zakrojone na bardzo szeroką skalę. Oprócz zmiany wymiarów skrzydeł, regulator zadecydował się poszerzyć dozwoloną szerokość bolidu z 1,8 do 2 metrów. Po raz ostatni tak szerokie bolidy ścigały się w Formule 1 w sezonie 1997.

Oprócz szerokości samych bolidów zwiększone zostały szerokości skrzydeł oraz samego nadwozia. I tak przednie skrzydło zyskało dodatkowe 15 cm z 1650 mm do 1800 mm.

Tylne skrzydło zyskało 20 cm szerokości z 750 mm do 950 mm, a jego pozycja została obniżona o 15 cm z maksymalnych 950 mm, do 800 mm.

Zmianom poddano również sam dyfuzor, który dzięki zwiększeniu wymiarów stanie się jeszcze bardziej wydajny. Jego wysokość podniesiono z 125 mm do 175 mm, a szerokość z 1000 mm do 1050 mm. Jest on również dłuższy i obecnie zaczyna się jeszcze przed tylną osią bolidu (dokładnie 175 mm przed nią).

Mimo iż maksymalna szerokość bolidów została określona na równe 2 metry, nie oznacza to, że maksymalna szerokość nadwozia również tyle wynosi. Boczne wloty powietrza może teraz dzielić maksymalnie 1600 mm (poprzednio 1400 mm).

Waga

Minimalna masa bolidów F1 w nowej erze również została podniesiona. Z ubiegłorocznych 702 kg, zrobiło się 722 kg z dodatkiem na wzrost masy nowych opon. Wiemy już, że nowe przednie opony są cięższe od ubiegłorocznych o nieco ponad 1 kilogram, a tylne o nieco ponad 1,5 kilograma. Z wzoru zamieszczonego w regulaminie wynika więc, że minimalna masa bolidów F1 w sezonie 2017 zostanie zwiększona o 6 kg, czyli do 728 kg. Przypominamy również, że każde 10 kg masy bolidu według szacunków ekip przekłada się na około 0,3 sekundy straty na standardowym okrążeniu.

Jednostki napędowe

Spore zmiany zaszły również w zakresie hybrydowych układów napędowych. Przede wszystkim pozbyto się tokenowego systemu ograniczającego rozwój tych układów. Z tego względu większość producentów przed sezonem 2017 dokonała w swoich jednostkach znaczących zmian, a silniki Hondy i Renault otrzymały zupełnie nową architekturę co ma im zapewnić możliwość dalszej poprawy osiągów tych układów.

FIA zdecydowała się również ukrócić proceder kumulowania przez kierowców podzespołów układu napędowego do bezkarnego wykorzystania ich w dalszej części mistrzostw.

Od sezonu 2017 takie podejście będzie bezcelowe, gdyż bez kar wykorzystać będzie można w kolejnym wyścigu tylko ostatni założony w bolidzie element, a nie tak jak to miało miejsce dotychczas - każdy.

W związku z tym, że liczba wyścigów w sezonie 2017 spadła do 20, w tym roku kierowcy będą mogli skorzystać z tylko czterech układów napędowych w całym sezonie. Ich trwałość musi więc być znacząco wyższa, gdyż w zeszłym roku na 21 wyścigów mogli oni wykorzystać 5 takich jednostek.

Efektywność hybrydowych układów napędowych V6 turbo z roku na rok rośnie, jednak szacowany wzrost oporów aerodynamicznych sprawił, że regulator zdecydował się również podnieść limit paliwa dostępnego podczas wyścigu dla zawodników. W sezonie 2017 każdy kierowca będzie musiał pokonać dystans wyścigu zabierając na pokład maksymalnie 105 kg paliwa (w zeszłym roku 100 kg).

Wprowadzono również szereg zmian mających na celu ograniczenie kosztów silników oraz gwarancje ich dostaw:
  • zespoły kupujące silniki od producentów zapłacą za nie w tym roku o okrągły milion euro mniej niż w 2016
  • aby zapewnić klientom ciągłość dostaw jednostek napędowych, procedura homologacji jednostki napędowej w FIA zawiera teraz klauzulę „zobowiązania się do dostawy” przez producenta mającego najmniejszą liczbę klientów. Zobowiązanie takie jest aktywowane w momencie gdy jakiś zespół pozostaje bez kontraktu na dostawę silników na kolejny sezon.
  • Dodatkowo FIA wdrożyła kolejne ograniczenia dotyczące minimalnych mas, wymiarów oraz materiałów wykorzystywanych do produkcji jednostek napędowych

Procedura startowa

Jeżeli ze względu na pogodę przed startem wyścigu pojawi się konieczność wypuszczenia na tor samochodu bezpieczeństwa, restart odbędzie się z pól startowych, a nie tak jak w poprzednich latach po zjeździe samochodu do alei serwisowej.


Autor: kempa007  |  Data: 2017-03-06

następny >>> 
 
   1. St Devote 2017-03-06 12:32:07 (Host: *.static.korbank.pl)
Niestety mimo zakrojonych na bardzo szeroką skalę działań operacyjnych nie udało się wprowadzić najistotniejszej zmiany i Massa nadal pozostaje w stawce.
   2. ds1976 2017-03-06 13:23:01 (Host: *.gigainternet.pl)
@1 St Devote, podobnie Ericsson. Choć trzeba dostrzec i pozytywy - nie ma Gutierreza :-)
   3. EryQ 2017-03-06 14:01:10 (Host: *.ghost.net.pl)
Na te 3 sekundy różnicy z pierwszych testów a zeszłorocznych trzeba patrzeć z przymróżeniem oka. Na tych testach o wiele więcej ukrywają swoje osiągi niż w 2016. Dopiero w kwalach w Australii będziemy mogli mniej więcej zaczynać dywagować o ile bolidy przyspieszyły.
   4. MIchalk001 2017-03-06 15:37:01 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Czyli jak jakiś zespół zostanie bez silnika, to dostaną Hondę.
   5. St Devote 2017-03-06 19:04:55 (Host: *.static.korbank.pl)
"Dostać Hondę" brzmi obecnie prawie jak "kopnąć w kalendarz". FIA powinna wprowadzić taką samą zasadę jak wśród konstruktorów mostów, którzy stoją pod mostem jak odbywają się pierwsze testy z przejazdem kolumny ciężarówek. Inżynierowie powinni lecieć na pierwsze GP samolotem z silnikiem, który sami zaprojektowali. Wtedy szybko problem z niezawodnością sam by się rozwiązał.
   6. jogi2 2017-03-06 21:05:01 (Host: *.piekary.net)
Honda dawno ma samoloty odrzutowe także Mercedes mógłby niedotrzeć :-)
   7. bbrbutch 2017-03-06 22:15:44 (Host: *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
Jeszcze niedawno RedBull fikał Renault,ale widmo Hondy doprowadziło do porozumienia.Ale tu nasuwa się pytanie, czy McL nie ma czasami chrapki na Renault,po necie ploty o rozwodzie z H już od jakiegoś czasu chodzą.Kto wie,Eric i Nando mogliby namówić Zaka na taki mariaż.
   8. MIchalk001 2017-03-06 23:49:55 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Tylko czy Renault zgodzi się na mariaż z McLarenem. Nie wiemy również jaka jest umową z Hondą. Honda robiąc całkowicie nowy silnik musiała wiedzieć, że McLaren zostanie z nią na dobre i na złe. Wolałbym, aby FIA wprowadziła zakaz dostarczania zeszłorocznej specyfikacji silnika. Zastanawiam się również czy w Hiszpanii lub Monako McLarenowi nie zabraknie regulaminowych silników.
   9. bbrbutch 2017-03-07 11:24:07 (Host: *.dynamic.gprs.plus.pl)
Ale Castrol BP to partner Renault,może Maki już się do nich przymierza.
   10. DJ SEBQ 2017-03-15 22:03:09 (Host: *.pop.dtssi.net)
Start z pól startowych według mnie jest dobrą zmianą jeśli chodzi o starty wyścigów :)
Ten sezon, jak i każdy inny będzie ciekawy :)
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Chin ZOSTAŁO:



dni
1
0
godzin
2
0
minut
4
3

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Australii
  Kropka F1 24 marca (Piątek)
    Kropka F1   02:00 - 03:30  #1 trening
    Kropka F1   06:00 - 07:30  #2 trening
  Kropka F1 25 marca (Sobota)
    Kropka F1   04:00 - 05:00  Trening
    Kropka F1   07:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 26 marca (Niedziela)
    Kropka F1   07:00  Wyścig


 TESTY
 Kropka F1 10 marca  Barcelona
 Kropka F1 09 marca  Barcelona
 Kropka F1 08 marca  Barcelona
 Kropka F1 07 marca  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Ferrari ograło Mercedesa w pierwszym wyścigu sezonu!  Ferrari ograło Mercedesa w pierwszym wyś ...
  Hamilton w Melbourne sięga po 62. pole position w karierze  Hamilton w Melbourne sięga po 62. pole p ...
  Hamilton najszybszy po piątkowych treningach w Australii  Hamilton najszybszy po piątkowych trenin ...
  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i Ferrari  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i ...
  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...?  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...? ...
  Alonso: na normalnym torze będziemy zamykać stawkę  Alonso: na normalnym torze będziemy zamy ...
  Whiting tłumaczy czemu przerwał procedurę startową  Whiting tłumaczy czemu przerwał procedur ...
  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą wersję silnika  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą ...
  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawieszenie  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawi ...
  Vettel wybrał już imię dla swojego nowego Ferrari  Vettel wybrał już imię dla swojego noweg ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014

 ANKIETA
 Czy zespół Ferrari zdoła w tym roku powalczyć o mistrzostwo z Mercedesem?
  tak
  nie
  Red Bull ich wyprzedzi
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V