A A


Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015

Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015

Sezon 2015 pod względem technicznym stanowi raczej ewolucję niż rewolucję z jaką zespoły miały do czynienia w ubiegłym roku, tak więc nie ma mowy o radykalnych zmianach, niemniej także i w tej sferze zaszło kilka drobnych zmian, których opisanie zajęło jak widać sporo miejsca.

Już podczas prezentacji nowych bolidów, w styczniu, jasne stało się, że największą wizualną różnicą w sezonie 2015 będą kształty nosów. Zmienione po raz kolejny w tym zakresie przepisy FIA, ukróciły szeroką dowolność ekip przy projektowaniu tej newralgicznej części auta. W sezonie 2015 w odróżnieniu do sezonu 2014 nie ma mowy o długich końcówkach, wywołujących u kibiców przeróżne mniej lub bardziej dziwne skojarzenia.

Większość inżynierów uważa, że optymalnym rozwiązaniem jest konstrukcja nosa w stylu Williamsa, jednak ekipy Mercedesa i Ferrari przyjęły nieco inną koncepcję w swoich autach. Ogólnie jednak nosy w bolidach na sezon 2015 są znacznie krótsze niż w minionym roku.

Doprecyzowaniu uległy także przepisy zabraniające korzystania z zawieszenia typu FRIC, które wywołało tyle zamieszania w trakcie sezonu 2014 oraz podniesiono minimalną wagę bolidu do 702 kg (w sezonie 2014 było to 701 kg).

FIA zdecydowała się także poprawić nieco bezpieczeństwo kierowców, nakazując ekipom powiększyć specjalne panele, mające zapobiegać przedostawaniu się do kokpitu zewnętrznych elementów. Panele te umieszczone są wokół kokpitu kierowcy i wykonane są z Zylonu.

Znacznie więcej zmian FIA dokonała jednak w regulaminie sportowym i samych procedurach. Niektóre z tych zmian były już wcześniej zapisane w regulaminie jednak z różnych względów ich wdrożenie zostało opóźnione w czasie.

Pozostałe zmiany w Formule 1 na sezon 2015

Układy napędowe - każdy kierowca w trakcie sezonu będzie mógł wykorzystać tylko cztery zestawy układu napędowego w odróżnieniu do pięciu jakie miał w minionym roku.

Kary za wymiany podzespołów silnika - wymiana pełnego układu napędowego nie będzie skutkowała automatyczną karą. Kary będą się kumulowały i będą wydawane na określone podzespoły silnika. W przeciwieństwie do kar w sezonie 2014, te dotyczące układu napędowego nie będą już odkładały się na kolejne Grand Prix w przypadku, gdy nie zostaną w pełni wyegzekwowane. Zamiast tego sędziowie będą uzupełniali kary podczas wyścigu zgodnie z poniższym kluczem:

  • 1-5 niewykorzystanych miejsc: kara pięciu sekund (w trakcie najbliższego pit stopu)
  • 6-10 niewykorzystanych miejsc: przejazd przez boksy
  • 11-20 niewykorzystanych miejsce: 10 sekundowa kara stop&go
  • Ponad 20 niewykorzystanych miejsce: kara czasowa
Nowe kary - w sezonie 2015 oprócz wprowadzonej kary pięciu sekund egzekwowanej podczas najbliższego postoju zawodnika w boksie, sędziowie w sezonie 2015 będą mogli wydawać taką samą karę 10 sekund.

System punktowy po zaledwie rocznej próbie Formuła 1 pożegnała się z podwójnym punktowaniem wybranych wyścigów, a konkretnie ostatniego i w sezonie 2015 wszystkie wyścig będą punktowane wedle jednego, standardowego klucza punktowego.

Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa (VSC) - po wypadku Julesa Bianchiego podczas GP Japonii FIA zdecydowała się opracować i wdrożyć system wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, wzorowany na tym wykorzystywanym podczas wyścigów Le Mans. O rozpoczęciu procedury wirtualnego samochodu bezpieczeństwa informowały będą panele z napisem VSC. Procedura ta ma być odpowiednikiem częściowej neutralizacji toru, nie wymagającym wypuszczenia na tor samochodu bezpieczeństwa.

Zawieszanie wyścigu - w sezonie 2015 kierowcy w przypadku przerwania wyścigu nie będą ustawiali się na polach startowych, a bezpośrednio zjeżdżać będą na aleję serwisową.

Kary porządkowe - kierowca będzie zmuszony do startu z alei serwisowej jeżeli na polach startowych po sygnale 15 sekund będzie znajdował się jakikolwiek członek jego załogi.

Kara za niebezpieczne wypuszczenie kierowcy ze stanowiska serwisowego - od sezonu 2015 10-sekundowa kara stop & go będzie wydawana automatycznie. Sędziowie będą mogli jednak w wybranych przypadkach nakładać dodatkowe sankcje.

Zdublowani zawodnicy podczas procedury neutralizacji toru - podobnie jak w sezonie 2014 zdublowani kierowcy będą mogli oddublować się podczas procedury wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa. Samochód bezpieczeństwa nie będzie jednak w tym roku musiał czekać aż kierowcy ci ustawią się w szyku na końcu stawki i będzie mógł zjechać do boksów jak tylko ostatni ze zdublowanych kierowców go wyprzedzi.

Przełożenia skrzyni biegów - zespoły nie będą mogły już wykorzystać jednego jokera i zmienić w trakcie sezonu nominowany przed rozpoczęciem mistrzostw zestaw przełożeń.

Test w trakcie sezonu - w sezonie 2015 w trakcie mistrzostw odbędą się dwa dwudniowe testy F1, zamiast czterech, jak to było w ubiegłym roku. Testy odbędą się po GP Hiszpanii na torze Catalunya oraz po GP Austrii na torze Red Bull Ring. Dwa z czterech dni testów muszą być zarezerwowane dla młodych zawodników.

Malowanie kasków - w sezonie 2015 FIA postanowiła zadbać o komfort oglądania wyścigów w telewizji i z trybun, wprowadzając przepis zakazujący kierowcom częstych zmian malowania swojego kasku. Od sezonu 2015 kierowcy będą mogli posiadać tylko jeden wzór kasku na cały sezon.

Poprawa widowiska - chcąc poprawiać spektakl jakim są wyścigi Grand Prix włodarze sportu doszli do wniosku, że aby jazda nowymi bolidami F1, które zebrały tyle krytyki zwłaszcza na początku sezonu 2014 wyglądała jeszcze bardziej spektakularnie, należy w tylnej ich części, pod podłogą zainstalować tytanowe płyty. Zmiana ta sprawi, że na nierównościach toru wkładki te będą generowały snopy iskier, podobne do tych jakie można było oglądać na torach F1 w latach '80. Pierwsze testy systemu odbyły się podczas ostatnich weekendów wyścigowych sezonu 2014 i zapowiadają się ciekawie z punktu widzenia kibica oglądającego wyścig w telewizji.


Autor: kempa007  |  Data: 2015-03-04

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. Michael Schumi 2015-03-04 14:16:01 (Host: *.uni.opole.pl)
1. Kara za niebezpieczne wypuszczenie kierowcy ze stanowiska serwisowego - dalej uważam, że za to powinno się karać team.
2. Zawieszanie wyścigu - jaki jest sens zjeżdżania do alei serwisowej zamiast pozostania na polach startowych?
3.Malowanie kasków - "w sezonie 2015 FIA postanowiła zadbać o komfort oglądania wyścigów".
Jaki komfort? To głupota. Karać kogoś za indywidualność kierowcy. Poza tym trzeba być debilem, żeby w TV nie rozpoznać kierowcy, kiedy kierowcę można poznać po teamie, wyglądzie jego bolidu oraz numerze. Są numery, więc to wystarczy.
   2. mar122 2015-03-04 16:21:56 (Host: *.play-internet.pl)
A płyta tytanowa?
   3. czuczo 2015-03-04 17:14:01 (Host: *.galileusz.pl)
Michael Schumi w FIA siedzą sami dziadkowie z krótkowzrocznością, stąd zakaz zmiany barw kasku. Kibice jak pisałeś, wiedzą kto czym jedzie:)
   4. kempa007 2015-03-04 18:14:16 (Host: *.180.227.42)
2. mar122 tak sie zastanawialem o czym jeszcze zapomnialem, dzieki!
   5. wheelman 2015-03-04 18:42:51 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Mógłby ktoś szerzej wyjaśnić kary za wymiany podzespołów silnika? W szczególności czym są te niewykorzystane miejsca, bo tego nie rozumiem, a bez tego nie idzie zrozumieć całości.
   6. RyżyWuj 2015-03-04 19:43:51 (Host: *.static.korbank.pl)
A miały być szersze bolidy...
   7. kempa007 2015-03-04 20:30:38 (Host: *.180.227.42)
5. wheelman jezeli kierowca wywalczy w czasowce 15 miejsce, a stawka sklada sie z 20 zawodnikow. To mozna go cofnac o tylko 5 pozycji. Jezeli teraz ten sam zawodnik dostanie kare powiedzmu 15 pozycji w plecy za wymiane podzespolow silnika, to ma 10 pozycji niewykorzystanych i zamiast tak jak w ubieglym sezonie w kolejnym wyscigu byc cofnietym, zostanie ukarany czasowo podczas wyscigu.
   8. Rimaro 2015-03-04 21:00:43 (Host: *.internetia.net.pl)
Jaki jest sens w zabranianiu zmian przełożenia skrzyni biegów? To chyba nie jest jedna z ofiar cięcia kosztów, bo gdzie tu koszta? Szkoda, bardzo szkoda, bo gdyby mieli chociaż możliwość wybrać przełożenie na każdy wyścig z osobna, to i czasy byłyby o wiele lepsze, co byłoby raczej dobrym pomysłem. No trudno, postanowione, ale jaki w tym sens, cel?
   9. Greek 2015-03-04 21:39:17 (Host: *.dynamic.chello.pl)
Zjazd do pit lane na RF jest bez sensu. Zawsze fajnie było podpatrzeć co tam majstrują mechanicy na polach startowych, generalnie było jakoś tak "bliżej" kierowców. A teraz się pochowają w garażach :(
@8 W zasadzie to niewiele zmienia bo po prawdzie to po wykorzystaniu jokera niewiele zmieniały się te przełożenia - po prostu w obu częściach kalendarza są tory o odmiennych charakterystykach i te 2 ustawienia przełożeń po prostu nie mogły się za bardzo różnić.
   10. indrid cold 2015-03-05 05:55:56 (Host: *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
Jeśli widzę snopy iskier, ale mam świadomość,że są one sztucznie wytworzone przez specjalne wkładki to nie jest to dla mnie żadną atrakcją niestety.
   11. RyżyWuj 2015-03-05 09:35:40 (Host: *.static.korbank.pl)
@10 Bez powrotu tankowania takie naturalne atrakcje jak Massa z 3-metrowymi płomieniami już nie wrócą niestety.
   12. dykov 2015-03-05 09:55:23 (Host: *.static.ip.netia.com.pl)
Snopy iskier... OMG!! Czy w sezonie 2016 będzie obowiązkowe nagłośnienie imitujące V10 i generujące 145dB?
   13. Skoczek130 2015-03-07 14:00:47 (Host: *.adsl.inetia.pl)
Hehe, najlepsza ta płyta tytanowa... F1 wiele straciła na przestrzeni lat i to praktycznie na każdym polu. Jej poziom wyraźnie podupadł. Miejmy nadzieje, że lepsze dla niej czasy nastąpią wraz z 2017 rokiem i wróci prawdziwa F1... ;)
   14. sushi1 2015-03-12 08:31:25 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
płyta jest super ;-) , słyszałem że pracują również nad neonową antenką i świecącymi wentylami
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Chin ZOSTAŁO:



dni
1
0
godzin
2
0
minut
4
5

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Australii
  Kropka F1 24 marca (Piątek)
    Kropka F1   02:00 - 03:30  #1 trening
    Kropka F1   06:00 - 07:30  #2 trening
  Kropka F1 25 marca (Sobota)
    Kropka F1   04:00 - 05:00  Trening
    Kropka F1   07:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 26 marca (Niedziela)
    Kropka F1   07:00  Wyścig


 TESTY
 Kropka F1 10 marca  Barcelona
 Kropka F1 09 marca  Barcelona
 Kropka F1 08 marca  Barcelona
 Kropka F1 07 marca  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Ferrari ograło Mercedesa w pierwszym wyścigu sezonu!  Ferrari ograło Mercedesa w pierwszym wyś ...
  Hamilton w Melbourne sięga po 62. pole position w karierze  Hamilton w Melbourne sięga po 62. pole p ...
  Hamilton najszybszy po piątkowych treningach w Australii  Hamilton najszybszy po piątkowych trenin ...
  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i Ferrari  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i ...
  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...?  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...? ...
  Alonso: na normalnym torze będziemy zamykać stawkę  Alonso: na normalnym torze będziemy zamy ...
  Whiting tłumaczy czemu przerwał procedurę startową  Whiting tłumaczy czemu przerwał procedur ...
  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą wersję silnika  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą ...
  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawieszenie  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawi ...
  Vettel wybrał już imię dla swojego nowego Ferrari  Vettel wybrał już imię dla swojego noweg ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014

 ANKIETA
 Czy zespół Ferrari zdoła w tym roku powalczyć o mistrzostwo z Mercedesem?
  tak
  nie
  Red Bull ich wyprzedzi
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V