A A


Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014

Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014

Mówiąc o zmianach przepisów F1 na sezon 2014 niemal każdy kibic najpierw wspomni o zmianach w zakresie jednostek napędowych. Poczciwe i wysłużone V8 po ośmiu latach (od sezonu 2006) robią miejsce bardziej ekonomicznym i wpisującym się w światowe trendy jednostkom 1,6 litra V6 turbo z rozbudowanymi systemami odzyskiwania energii, kryjącymi się pod nazwą ERS (ang. Energy Recovery System).

Opis działania systemu ERS przedstawiliśmy w jednym z poprzednich artykułów tej serii dlatego po szczegóły zapraszamy do lektury TUTAJ. W tym artykule powiemy jedynie, że nowe silniki 1,6 V6 turbo dysponują szacunkową mocą około 600 KM, a system ERS w porównaniu do systemu KERS dwukrotnie zwiększył swoją moc i około 10 krotnie swoją pojemność, dzięki czemu kierowcy mają teraz do dyspozycji dodatkowe 160 KM przez przeszło 33 sekundy na okrążeniu (system KERS zapewniał skromne 80 KM przez niespełna 7 sekund).

Oprócz zmiany na bardziej ekologiczne układy napędowe FIA jeszcze bardziej przykręciła restrykcje dotyczące efektywności tychże układów, odgórnie wprowadzając limit 100 kg paliwa podczas wyścigu. W porównaniu do sezonu 2013 kiedy to kierowcy zużywali około 160 kg paliwa na wyścig jest to reedukacja o 35 procent. Jeszcze większą efektywność wprowadzono w przepływie paliwa, które teraz ograniczone jest do 100 kg/h. W poprzednim sezonie parametr ten osiągał wartość nawet 170 kg/h.

Nie odbiegając zbytnio od tematów zmian dotyczących układu napędowego, FIA postanowiła w sezonie 2014 nakazać stosowanie ośmiobiegowej (plus wsteczny) skrzyni biegów o z góry wybranych na cały sezon przekładniach (w sezonie 2013 każda ekipa mogła nominować aż 30 przełożeń na cały sezon). Na bieżący sezon FIA przewiduje jednak możliwość błędnego dobrania przełożeń przez zespoły i umożliwia im dokonanie jednej zmiany wszystkich ośmiu przełożeń w trakcie mistrzostw.

Kolejną ważną zmianą przed sezonem 2014 jest oczywiście ingerencja w aerodynamikę bolidów, która jak zwykle ma za zadanie obniżyć jej efektywność. Bolidy F1 w sezonie 2014 będą miały węższe przednie skrzydła. Ich rozmiar został zmniejszony o 15 cm ze 180 do 165 cm. Mimo iż ustawodawcom chodziło o zredukowanie liczby przebić opon, jakie dostarczały „pługi śnieżne”, zmiana ta ma spory wpływ na aerodynamikę pojazdów, gdyż trudniej będzie projektantom efektywnie przekierować strumień powietrza wokół przednich kół.

Jeżeli chodzi o docisk aerodynamiczny bolidów to został on zredukowany głównie przez zakazanie stosowania tzw. beam wing, czyli dolnego płata tylnego skrzydła. Aby jeszcze utrudnić życie kierowcom FIA kompletnie wykluczyła nadmuch na dyfuzory poprzez wprowadzenie centralnej, pojedynczej końcówki wydechu, wyprowadzającej gazy za tylną osią pojazdu, tak aby nadmuch na dyfuzor i wykorzystanie efektu Coandy nie było już możliwe.

W związku z wprowadzeniem nowych układów napędowych, które wraz ze swoimi pomocniczymi systemami ważą zdecydowanie więcej niż ich poprzedniki FIA podniosłą także limit minimalnej wagi bolidów F1. Z ubiegłorocznych 642 kg w sezonie 2014 zrobiło się najpierw 690, a po rozmowach z dostawcą opon, firmą Pirelli, dodano jeszcze 1 kg, aby skompensować różnice w cięższych i miejmy nadzieję wytrzymalszych nowych oponach. Minimalna masa bolidu F1 w sezonie 2014 będzie wynosić więc 691 kg i mimo iż jest to znaczący wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu, w padoku wiele dyskutuje się iż jest on zbyt mały, a ciężsi kierowy ponownie będą mieli większe wyzwanie przed sobą, nie mówiąc już o możliwości pojawienia się kolejnego procederu nadmiernego zrzucania wagi przez i tak już smukłych zawodników.

Na koniec pozostała już do poruszenia najbardziej rzucająca się w oczy zmiana dotycząca nosów bolidów a w zasadzie redukcja wysokości podwozia w tej części aut. Jesteśmy już po prezentacjach nowych maszyn i wiemy, że projektanci w poszukiwaniu jak najbardziej efektywnego rozwiązania, mającego na celu uzyskanie optymalnego przepływu powietrza pod autem, w większości, wybrali niezbyt eleganckie rozwiązanie wąskiej i nisko opadającej końcówki nosa. Intrygujące rozwiązanie przedstawił natomiast zespół Lotusa, który w swoim E22 zastosował niesymetryczne, „podwójne kły”.

Przeczytaj o pozostałych zmianach w F1 na sezon 2014:
Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
Brake by wire w F1 - co to takiego?


Autor: kempa007  |  Data: 2014-03-10

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. bari88pl 2014-03-10 12:34:13 (Host: *.82.radiotel.com.pl)
Pomijając aspekty techniczne na nowy sezon, wolał bym się dowiedzie czy wkońcu jakaś polska stacja bedzie transmitowała F1? bo tak czytam i czytam i nigdzie nic nie widze :/
   2. Amnes 2014-03-10 12:47:08 (Host: *.ydp.com.pl)
Podobno Borowczyk będzie streamował i komentował na żywo na youtube.
   3. mpawlok 2014-03-10 12:57:31 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Jeżeli komuś nie przeszkadza język angielski, jest możliwość oglądania na http://www.bbc.co.uk/ . Warunek jest taki że musimy zainstalować dodatek Hola Unblocker (dla Firefox lub Chrome) i w nim ustawić lokalizację na UK. Działa 100%.
   4. dafxf 2014-03-10 13:26:24 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Polska to jednak kraj nie prywatnych przedsiebiorcow tylko tzw."wyzyskiwaczy" ktorzy maja przed oczami MAMONE a tzw. "dobro spoleczne"w dup.. Zaczynam UNIKAC polsatu patrzac sie chociazby na Pepikow ktorzy nigdy nie mieli kierowcy w F1 a caly czas maja transmisje "na zywo" w prywatnej stacjiTV
   5. slawke 2014-03-10 13:41:30 (Host: *.adsl.inetia.pl)
@ 4. dafxf
A może sam załóż telewizje, wywal grube miliony na prawa i odnoś straty, ze względu na "dobro społeczne".

Ewentualnie jeśli taka prosta kalkulacja Cie przerasta to załóż firmę, która będzie kupować powiedzmy samochody za 50 000 zł a następnie sprzedawać je po 25 000 zł. Równie absurdalny model biznesowy do tego który proponujesz :D Dobro społeczne :D dobre sobie :D
   6. Nutella_w_pomid 2014-03-10 14:10:39 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
Ten wykaz zmian pokazuje dość dosadnie, że ten sezon nie dość, że rewolucyjny, to jeszcze może być ciekawy. Może być sporo awarii podczas wyścigu i brak dominacji jednego zespołu. Ale oczywiście Polsat ma gdzies to i pół miliona Polaków (jak nie więcej), którzy interesuja się Formułą 1 od kilku/kilkunastu lat i nie emitują tego sezonu. Może się poprawią z czasem, ale póki co GP Australii wiadomo, że nie będzie pokazany.
   7. dafxf 2014-03-10 14:30:06 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
kol. slawke jestes w MALYM bledzie mam firme czyli samozatrudnienie. WYKONUJE USLUGI W TZW "TRANSPORCIE" i znam te realia per fekt, ale wierz mi kolego ze niekiedy trzeba zrobic USLUGE za tzw. piertuszke. A moze ja to nie potrzebnie pisze moze Ty jestes obronca tzw>"ucisnionych" bardzo biednych ludzi przez male "el"
   8. qazeq1 2014-03-10 15:38:09 (Host: *.elk.mm.pl)
3. mpawlok W ramówce bbc nie widać transmisji www.bbc. co.uk/tv /guide/bbc /london/20140316
3 spacje.
   9. slawke 2014-03-10 15:58:47 (Host: *.adsl.inetia.pl)
@ 7. dafxf
Fakt. Polsat powinien dopłacić do zabawy, ale F1 pokazać. A cała ich platforma cyfrowa ma być za darmo bo są biedni ludzie. Tak samo mercedesy i wille nad morzem powinny być za darmo. A płatność za "usługi w tzw transporcie" to już zdzierstwo ostateczne.

Trzeba się niestety przygotować na oglądanie F1 w obcym języku, czy to przez neta czy przez kanały FTA. Biadolenie o dobru społecznym jest śmieszne.
   10. mpawlok 2014-03-10 17:13:21 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
8. qazeq1
Nie spojrzałem że to retransmisja. jest na kanale BBC ONE godz. od 14 do 16
   11. dafxf 2014-03-10 17:22:09 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
@9 niestety ale widze ze kolega chyba jest z INNYCH lat niz ja wiec sie nie dogadamy. Ja mowie o "gruszce a kolega p pietruszce" Ale przyjemnego dnia moge zyczyc.
   12. IEPSowiec 2014-03-10 18:04:45 (Host: *.dynamic.mm.pl)
Co do skrzynki biegów - do tej pory zespoły przed rozpoczęciem sezonu zgłaszały FIA 30 różnych rozpiętości przełożeń, z których mogły na każdy wyścig wybrać jedną. Mam rozumieć, że w nowych ośmiobiegowych przekładniach zespoły zgłaszają jedną rozpiętość na wszystkie wyścigi sezonu? Czyli zespoły musiałyby dobrać te same przełożenia na Monako i Monzę?
   13. Jahar 2014-03-10 18:41:52 (Host: *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
12. IEPSowiec
No tak właśnie będzie ale biorąc pod uwagę to, że teraz jest 8 biegów oraz szybko dostępne Nm to ta zmiana nie ma znaczenia. Ważniejsze dla zespołów na pewno będzie jak przykleić tylne opony do asfaltu żeby nie stracić na przyśpieszaniu.
   14. maciek205 2014-03-11 07:43:29 (Host: *.bb.sky.com)
A ja tam panowie nie czekam aż jakaś Polska stacja sie zlituje i puści F1. Zamówiłem Skya wraz ze Sky sport F1.
   15. Jaahquubel 2014-03-11 11:23:35 (Host: *.187.108.60)
Jak nie ma wyścigu (lub skoków, zależy jaka pora roku), to ja nie włączam telewizora w niedzielę po południu. Jak reklamodawcy chcą mi pokazać swoje spoty, niech cisną Polsat o transmisję. Albo idę z rodziną na spacer.
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V