A A


Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

FIA przed sezonem 2013 po raz kolejny zdecydowała się podnieść minimalną masę bolidu. Tym razem zmiana jest kosmetyczna, gdyż wynosi skromne 2 kg i wiąże się ze zmianą konstrukcji nowych opon Pirelli, które od sezonu 2013 będą cięższe właśnie o około 2 kg (pełen zestaw, 4 sztuki). Minimalna masa bolidu wraz z kierowcą i wszelkimi płynami wynosić będzie więc 642 kg. W związku ze zmianą minimalnej masy zmienił się także odgórnie narzucony minimalny rozkład mas z przodu i tyłu auta, z którego 292 kg mają przypadać na przód, a 343 kg na tył auta. Jak widać z prostej arytmetyki zespołom pozostaje 7 kg masy, którą mogą dowolnie ulokować w aucie, aby poprawić środek ciężkości i balans.

Widoczną już na pierwszy rzut oka podczas testów i prezentacji nowych bolidów zmianą jest wprowadzenie paneli maskujących brzydki uskok z przodu auta. Jak do tej pory jedynie Caterham i Lotus nie zdecydowały się na wykorzystanie tego elementu, jednak trzeba zaznaczyć, że delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera.

Kolejną ważną z punktu widzenia kibiców zmianą jest kolejne zaostrzenie testów dotyczących giętkości przedniego skrzydła, co w ostatnich sezonach wzbudzało największe kontrowersje i podejrzenia o stosowanie zabronionych regulaminami ruchomych elementów aerodynamicznych. Siła 1000 N (około 100 kg masy) będzie przykładana w dwóch różnych punktach przedniego skrzydła zarówno w osi poprzecznej, jak i podłużnej. Wymyśl wprowadzonych zmian, przednie skrzydło przy przyłożeniu takiej siły nie będzie mogło odkształcić się bardziej niż o 10 mm (do tej pory było to 20 mm).

FIA przed sezonem postanowiła także zaostrzyć testy wytrzymałościowe struktury antykapotażowej oraz zmodyfikować wymagania dotyczące testów zderzeniowych.

Zaostrzeniu uległy także testy obciążeniowe klatki bezpieczeństwa kierowcy, które muszą odnosić się nie tylko do przykładowego podwozia lecz wszystkich wyprodukowanych przez zespół.

Ze sportowego punktu widzenia najważniejszą zmianę stanowią przepisy dotyczące korzystania z systemu DRS. Aktywny system podwójnego DRS został zakazany, dlatego od dłuższego czasu ekipy pracują nad pasywnym rozwiązaniem spełniającym te same zadania. Zmianie uległ także sam sposób korzystania z systemu DRS. O ile w sezonie 2012 kierowcy mogli korzystać dowolnie (z pewnymi wyjątkami) z sytemu DRS podczas kwalifikacji i treningów, o tyle w sezonie 2013 będą mogli z niego korzystać już tylko i wyłącznie w strefie wyznaczonej przez FIA w trakcie całego weekendu.


Autor: kempa007  |  Data: 2013-03-04

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. PanPikuś 2013-03-04 15:18:57 (Host: *.dynamic.chello.pl)
Ja mam pytanie odnośnie sezonu 2014. Jakie zmiany ( poza silnikami ) czekają na projektantów ? Coś nowego jeśli chodzi o aerodynamikę , wysokość nosa , itp ? ( Słyszałem, że mają wrócić skrzydła sprzed 2009 , ale czy to prawda ? ) Jeżeli coś takiego jest w Internecie, to czy mógłbym prosić link do nowych przepisów na 2014 ( najlepiej cały regulamin ) ,bo ja nie jestety nie znalazłemnawet z pomoca wujka google ( może być po angielsku lub niemiecku ) ?
   2. p1stolet 2013-03-04 15:54:09 (Host: *.emea.ibm.com)
@ Kempa
Zapomniales o jednej w sumie nie regulamnionwej zmianie ale z punktu widzenia kibica dosc istotnej mianowicie zmanie koloru oznaczenia opon twardych na pomaranczowo :) Pozdrawiam
   3. InsaneLeonidaS 2013-03-04 19:27:22 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
O to bym sie nie martwil :) Eksperci z polsatu przypomna nam o tym ok 20 razy na weekend :D
   4. kempa007 2013-03-04 20:10:39 (Host: *.dynamic.chello.pl)
2. p1stolet od czego mamy uwaznych czytelnikow! :-) Dzieki.
   5. mazur81 2013-03-04 23:58:11 (Host: *.bb.online.no)
"delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera."
Rzeczywiście Sauber ma delikatny uskok...ale puszka??? Zwykły dziobak i tyle :P
   6. kempa007 2013-03-05 07:44:37 (Host: *.dynamic.chello.pl)
no moim zdaniem jest tam panel maksujacy tylko nie w pelni. Z reszta gdzies tam czytalem o tym.
   7. h23 2016-01-02 16:22:14 (Host: *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
o jeny kiegy to było
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



dni
0
1
godzin
0
6
minut
1
0

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Australii
  Kropka F1 24 marca (Piątek)
    Kropka F1   02:00 - 03:30  #1 trening
    Kropka F1   06:00 - 07:30  #2 trening
  Kropka F1 25 marca (Sobota)
    Kropka F1   04:00 - 05:00  Trening
    Kropka F1   07:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 26 marca (Niedziela)
    Kropka F1   07:00  Wyścig


 TESTY
 Kropka F1 10 marca  Barcelona
 Kropka F1 09 marca  Barcelona
 Kropka F1 08 marca  Barcelona
 Kropka F1 07 marca  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Hamilton najszybszy po piątkowych treningach w Australii  Hamilton najszybszy po piątkowych trenin ...
  Force India zmienia barwy przed sezonem 2017  Force India zmienia barwy przed sezonem ...
  Wolff nie widzi przeszkód w organizacji testów dla Kubicy  Wolff nie widzi przeszkód w organizacji ...
  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...?  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...? ...
  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i Ferrari  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i ...
  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą wersję silnika  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą ...
  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawieszenie  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawi ...
  Honda jest w pełni oddana współpracy z McLarenem  Honda jest w pełni oddana współpracy z M ...
  Vettel wybrał już imię dla swojego nowego Ferrari  Vettel wybrał już imię dla swojego noweg ...
  Alonso jest przygotowany na słabe rozpoczęcie sezonu  Alonso jest przygotowany na słabe rozpoc ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014

 ANKIETA
 Który zespół Twoim zdaniem będzie najszybszy w Australii?
  Mercedes
  Ferrari
  Red Bull
  inny
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V