A A


Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

FIA przed sezonem 2013 po raz kolejny zdecydowała się podnieść minimalną masę bolidu. Tym razem zmiana jest kosmetyczna, gdyż wynosi skromne 2 kg i wiąże się ze zmianą konstrukcji nowych opon Pirelli, które od sezonu 2013 będą cięższe właśnie o około 2 kg (pełen zestaw, 4 sztuki). Minimalna masa bolidu wraz z kierowcą i wszelkimi płynami wynosić będzie więc 642 kg. W związku ze zmianą minimalnej masy zmienił się także odgórnie narzucony minimalny rozkład mas z przodu i tyłu auta, z którego 292 kg mają przypadać na przód, a 343 kg na tył auta. Jak widać z prostej arytmetyki zespołom pozostaje 7 kg masy, którą mogą dowolnie ulokować w aucie, aby poprawić środek ciężkości i balans.

Widoczną już na pierwszy rzut oka podczas testów i prezentacji nowych bolidów zmianą jest wprowadzenie paneli maskujących brzydki uskok z przodu auta. Jak do tej pory jedynie Caterham i Lotus nie zdecydowały się na wykorzystanie tego elementu, jednak trzeba zaznaczyć, że delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera.

Kolejną ważną z punktu widzenia kibiców zmianą jest kolejne zaostrzenie testów dotyczących giętkości przedniego skrzydła, co w ostatnich sezonach wzbudzało największe kontrowersje i podejrzenia o stosowanie zabronionych regulaminami ruchomych elementów aerodynamicznych. Siła 1000 N (około 100 kg masy) będzie przykładana w dwóch różnych punktach przedniego skrzydła zarówno w osi poprzecznej, jak i podłużnej. Wymyśl wprowadzonych zmian, przednie skrzydło przy przyłożeniu takiej siły nie będzie mogło odkształcić się bardziej niż o 10 mm (do tej pory było to 20 mm).

FIA przed sezonem postanowiła także zaostrzyć testy wytrzymałościowe struktury antykapotażowej oraz zmodyfikować wymagania dotyczące testów zderzeniowych.

Zaostrzeniu uległy także testy obciążeniowe klatki bezpieczeństwa kierowcy, które muszą odnosić się nie tylko do przykładowego podwozia lecz wszystkich wyprodukowanych przez zespół.

Ze sportowego punktu widzenia najważniejszą zmianę stanowią przepisy dotyczące korzystania z systemu DRS. Aktywny system podwójnego DRS został zakazany, dlatego od dłuższego czasu ekipy pracują nad pasywnym rozwiązaniem spełniającym te same zadania. Zmianie uległ także sam sposób korzystania z systemu DRS. O ile w sezonie 2012 kierowcy mogli korzystać dowolnie (z pewnymi wyjątkami) z sytemu DRS podczas kwalifikacji i treningów, o tyle w sezonie 2013 będą mogli z niego korzystać już tylko i wyłącznie w strefie wyznaczonej przez FIA w trakcie całego weekendu.


Autor: kempa007  |  Data: 2013-03-04

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. PanPikuś 2013-03-04 15:18:57 (Host: *.dynamic.chello.pl)
Ja mam pytanie odnośnie sezonu 2014. Jakie zmiany ( poza silnikami ) czekają na projektantów ? Coś nowego jeśli chodzi o aerodynamikę , wysokość nosa , itp ? ( Słyszałem, że mają wrócić skrzydła sprzed 2009 , ale czy to prawda ? ) Jeżeli coś takiego jest w Internecie, to czy mógłbym prosić link do nowych przepisów na 2014 ( najlepiej cały regulamin ) ,bo ja nie jestety nie znalazłemnawet z pomoca wujka google ( może być po angielsku lub niemiecku ) ?
   2. p1stolet 2013-03-04 15:54:09 (Host: *.emea.ibm.com)
@ Kempa
Zapomniales o jednej w sumie nie regulamnionwej zmianie ale z punktu widzenia kibica dosc istotnej mianowicie zmanie koloru oznaczenia opon twardych na pomaranczowo :) Pozdrawiam
   3. InsaneLeonidaS 2013-03-04 19:27:22 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
O to bym sie nie martwil :) Eksperci z polsatu przypomna nam o tym ok 20 razy na weekend :D
   4. kempa007 2013-03-04 20:10:39 (Host: *.dynamic.chello.pl)
2. p1stolet od czego mamy uwaznych czytelnikow! :-) Dzieki.
   5. mazur81 2013-03-04 23:58:11 (Host: *.bb.online.no)
"delikatne uskoki posiadają także auta Red Bulla i Saubera."
Rzeczywiście Sauber ma delikatny uskok...ale puszka??? Zwykły dziobak i tyle :P
   6. kempa007 2013-03-05 07:44:37 (Host: *.dynamic.chello.pl)
no moim zdaniem jest tam panel maksujacy tylko nie w pelni. Z reszta gdzies tam czytalem o tym.
   7. h23 2016-01-02 16:22:14 (Host: *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
o jeny kiegy to było
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V