A A


Opony- czarne złoto F1

Opony w każdym pojeździe są dzisiaj jednym z najważniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo. To od opon i ich stanu technicznego zależy czy auto jest podatne na poślizg. Do samochodów produkowanych seryjnie są produkowane w gruncie rzeczy tylko dwa rodzaje opon- letnie i zimowe, które różnią się składem mieszanki oraz bieżnikiem i jak sama nazwa wskazuje są przeznaczone do jazdy w warunkach letnich i zimowych.


R E K L A M A
Red Planet - sklep F1

Podobnie jest w Formule 1 z tym, że na potrzeby wyścigów Grand Prix produkowane są każdorazowo opony o różnych mieszankach (różnym składzie węgla, oleju i siarki), przystosowanych do charakterystyki toru oraz trzy rodzaje opon przeznaczonych na odpowiednią pogodę- mokrą (ang. wet) , średnio-mokrą (ang. intermediate) oraz opony na nawierzchnię suchą (ang. dry). Skład mieszanki opony powoduje, że opona może być bardziej miękka lub bardziej twarda. Im więcej oleju zawiera mieszanka tym opona staje się bardziej miękka. Jak z każdym innym elementem wpływającym na wyniki na torze wyścigowym, tak samo i tutaj producent musi znaleźć kompromis pomiędzy największą przyczepnością, a żywotnością. Opona bardziej miękka będzie lepiej trzymać się nawierzchni toru w zakrętach i przy hamowaniu, ale będzie podatna na zużycie i kierowca będzie musiał wcześniej ją wymienić.



W sezonie 2001, kiedy na arenie wyścigów GP pojawił się drugi producent o oponach zaczęto mówić „czarne złoto F1”. Nie bez powodu. Opona od zawsze była jedyną częścią bolidu, która ma kontakt z nawierzchnią toru, co sprawia, że to od jej parametrów zależy jak zostanie zamieniona na prędkość moc silnika. To także od opony zależy jakie przyspieszenie osiągnie i jak szybko w zakręcie może pojechać bolid. Nawet najmniejsza zmiana w przepisach regulujących wymagania stawiane oponom może mieć diametralny wpływ na właściwości samochodu wyścigowego. Mniejsza opona sprawia, że zredukowana zostaje przyczepność, ale także zmniejszony zostaje opór, co pozwala uzyskać większą prędkość na prostych. Do sezonu 1998 w F1 stosowane były opony zwane slickami- były to opony pozbawione bieżnika, przez co zmaksymalizowana została ich przyczepność do toru. Opona taka bardzo dobrze spisywała się na suchej nawierzchni, lecz gdy tylko pierwsze krople deszczu spadały na tor ich przyczepność spadała do zera. Niewielu kierowców potrafiło skutecznie i bezpiecznie dojechać nawet do boksów na ich wymianę, jedni podejmowali po prostu zbyt duże ryzyko, a inni popełniali błędy. Działo się tak za sprawą zjawiska aquaplaningu, czyli utraty kontaktu opony z nawierzchnią toru za sprawą zgromadzonej na nim wodzie.



Po sezonie 1998, aby ograniczyć prędkość osiąganą na zakrętach FIA zakazała stosowania slicków. Zamiast nich pojawiły się opony rowkowane. Od sezonu 1999 każda opona musi posiadać cztery rowki o zewnętrznej szerokości co najmniej 14 mm oddalonych od siebie o 50 mm i głębokości co najmniej 2,5 mm. Taka zmiana obniżyła znacząco przyczepność opon F1.



Optymalne warunki pracy opony F1 to 90 - 110 stopni Celsjusza. Taka temperatura utrzymuje się podczas normalnej jazdy wyścigowym tempem. Jej utrzymanie w tych granicach jest bardzo ważne, gdyż zmiana temperatury powoduje także zmianę ciśnienia panującego wewnątrz opony. Podczas sesji treningowych pomiaru ciśnienia w oponach dokonuje się tak często, jak to jest tylko możliwe w celu zapewnienia oponie optymalnego, największego kontaktu z nawierzchnią toru. Przeważnie ciśnienie to wynosi około 1,1 bara (kg/cm^), co w porównaniu do przeciętnego ciśnienia w samochodzie osobowym wynoszącego około 2,2 bara wydaje się relatywnie niską wartością. Zmiana tego ciśnienia o tylko 0,2 bara może spowodować, że bolid straci zupełnie swoje właściwości trakcyjne. W celu zmniejszenia wpływu zmiany temperatury na ciśnienie w oponie F1 stosuje się specjalną mieszankę azotu, który ma mniejszą rozszerzalność termiczną niż powietrze, które co prawda w 78 % składa się z azotu, ale także zawiera 21 % tlenu, który wykazuje gorsze właściwości w tym zakresie.


Autor: kempa007  |  Data: 2006-08-09

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. buran 2006-08-09 17:15:05 (Host: *.160.228.224)
W sezonie 2003, kiedy na arenie wyścigów GP pojawił się drugi producent o oponach zaczęto mówić &#8222;czarne złoto F1&#8221;. - ten cytat jest co najmniej nieprecyzyjny, jak nie blędny. Nie był to rok 2003 - prosze o poprawkę.
   2. Mika Hakkinen 2006-08-09 22:33:59 - Blokada (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Też się zgadzam... Opony firmy Michelin pojawiły się na arenie F1 w 2001 roku...
   3. kempa007 2006-08-10 13:34:55 (Host: *.piaseczno.sdi.tpnet.pl)
przepraszam, moj blad... dawno pisalem ten artykul :/
   4. behru 2006-08-11 00:01:05 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
heh skoro michelin mówi do widzenia to chyba czas pomodlić sie o powrót Firestone'a do formuły ;) co do regulacji... 1 producent opon = możliwosć odgórnego manipulowania składem mieszanki... pan mosley i reszta...
   5. WABSTER 2006-08-12 01:17:17 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Michelin wymiata tak dalej opono ...
   6. pablos 2006-08-23 11:58:08 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
ale i tak dobry artykuł ...
   7. the master 2006-09-07 08:43:25 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
czy opony to czarne złoto?
nie
złoto dużo więcej waży i jest tańsze ;-)
   8. camel 2006-09-08 10:09:18 (Host: *.dubowik.pl.129.160.212.in-addr.arpa)
i tak w przyszłym roku będzie jeden dostawca i nic nie będzie szło do przodu!!
   9. kempa007 2006-09-17 11:14:33 (Host: *.piaseczno.sdi.tpnet.pl)
no nie wiem the master dzieki nim zespoly wygrywaja wyscigi, a to z kolei niezla kase im przynosi ;-)
   10. daniel 2006-09-17 11:27:31 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
racja
   11. ma-teo 2006-09-20 20:16:46 (Host: *.chello.pl)
zgadza sie
   12. Yankess 2006-09-24 22:20:58 (Host: *.com)
"Po sezonie 1998, aby ograniczyć prędkość osiąganą na zakrętach FIA zakazała stosowania slicków" - może jeszcze ograniczą prędkośc bolidow do 50 km/h :/ myslałem ze w tym sporcie chodzi o "jak najszybciej" a FIA robi wszystko, zeby ten sport stał sie najwolniejszy.
   13. Aniula2110 2007-01-20 15:44:41 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
O bezpieczeństwo w F1 też chodzi. I to w duuużym stopniu.
   14. Wombat71 2007-03-21 21:55:42 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Myśłę że zastosowanie w obecnym sezonie opon B.stone faworyzuje w znacznym stopniu Ferrari. Uważam ,że jak i w innych dziedzinach tego sportu powinno być kilku producentów .Jedynie skład mieszanki powinien być regulowany przez kontrolerów FIA
   15. JASIEK0807 2007-04-14 01:53:32 (Host: *.141.109.47)
No tak,tyle tylko,że zdjęcia i roztrzyganie na temat opon mija się z celem.Na chwilę obecną wszystkie bolidy korzystają tylko z amerykańskich Brigestone.A co do Ferrari i ich"faworyzowania"...Bądźmy dumni-szefem od aerodynamiki jest Polak!!!
   16. szymonszymon 2007-04-14 23:40:10 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
"amerykańskich Brigestone"
1) nie Brigestone, ale Bridgestone (od nazwiska założyciela Ishibashi = kamienny most)
2) nie maerykańskie tylko japońskie;)
   17. kosola 2007-07-02 10:49:34 (Host: *.54.27.171)
a wie ktos ile kosztuje jedna opona na sucha nawierzchnie ? Bardzo mnie to ciekawi x)
   18. Seba_F1 2007-07-17 17:09:54 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
nie wiem, ale napewno w granicach używanego auta, stojącego w komisie
   19. grzesiek1870 2007-12-16 14:21:09 (Host: *.adsl.inetia.pl)
W formule 1 nie powinno byc jednego producenta opon ponieważ jest mniej widowiskowy. Powinien byc też inny.
   20. marillion321 2008-03-27 14:29:05 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
jedna opona F1 kosztuje w granicach od 1200-2700 euro heh
   21. maciek123 2008-04-07 14:40:07 - Blokada (Host: *.adsl.inetia.pl)
lool
   22. pietrek 2008-06-05 15:32:51 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Ciekawe ile opon zużywa podczas całego sezonu.
   23. Oskaros1 2008-07-21 19:34:14 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Dużo :)
   24. sivshy 2008-08-12 19:41:09 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
drogi sport...
   25. F1.09 2009-04-29 16:14:46 (Host: *.adsl.inetia.pl)
nie długo BMW wycofa się ze stawki, tyle przednich skrzydeł rozwalili kierowcy....nie będzie ich stać
   26. mazur102 2010-08-31 15:23:28 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Ciekawy ten artykuł daj 10/10 :P
   27. brum,brum 2010-11-16 22:15:10 (Host: *.play-internet.pl)
to nie takie hop siup,napompujesz i jedziesz
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V