komentarze
  • 6. nieznanysprawca
    • 2010-03-08 13:17:32
    • *.efekt.net.pl

    I moze jeszcze po kwalifikacjach co? ;) A jak wygląda sprawa z dyfuzorem Renault? Sprawdzili czy też w pierwszy weekend wydadzą wyrok?

  • 7. Lynott
    • 2010-03-08 13:21:37
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czyli z góry znamy wynik inspekcji. Gdyby sprawa nie była pewna nikt by nie czekał do wyścigu. Przecież nikt przed startem nie powie MC, że mają złe skrzydło i nie mogą startować, bo by odwołanie poszło, że zapraszali FIA do siebie, a spóźnione samoloty to wymówki dla niewiernych małżonków.

  • 8. michael151
    • 2010-03-08 13:23:57
    • *.254.72.216

    Przeciągnięcie polega na spadku docisku po przekroczeniu tzw. prędkości krytycznej, co znacznie zmniejsza opór powietrza, a co za tym idzie - prędkość. Po powrocie do prędkości niższej niż krytyczna, opór wraca, czyli przy hamowaniu z powrotem bolid jest dociskany do podłoża i może szybciej pokonać zakręt.

  • 9. michael151
    • 2010-03-08 13:25:09
    • *.254.72.216

    Zapomniałem poprawić: przy przeciągnięciu prędkość oczywiście rośnie.

  • 10. Sadu1
    • 2010-03-08 13:43:07
    • *.zone7.bethere.co.uk

    ale sciema.. z powodu opoznienia samolotu wizyta sie nie odbyla hieh mogli by sie bardziej postarac

  • 11. Anteaus
    • 2010-03-08 13:51:09
    • *.lodz.msk.pl

    Bardzo fajne rozwiązanie. Wręcz rewolucyjne. Tylko w F1 niestety jest tak z,ę jak nie wszyscy to maja to jest to wg nich niedozwolone. Szkoda tylko ,zę F1 ścienia jak zwykle zamiast sprawdzić i otwarcie przynać ,ze pomysł przechodzi.

  • 12. Konik_mekr
    • 2010-03-08 13:53:21
    • *.gorzow.mm.pl

    Skoro efekt przeciągnięcia jest pozytywny, to dlaczego mieliby go zakazać?

  • 13. kempa007
    • 2010-03-08 13:56:52
    • *.chello.pl

    tu chodzi o konstrukcje i zgodnosc jej z regulaminem.

  • 14. atomic
    • 2010-03-08 14:00:26
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    11anteaus to nie jest rozwiązanie rewolucyjne . w aero jest znane tak długo ,że hoho .problem tkwi podobno w tym, że jest ono / przeciągnięcie/ nastepstwem zastosowania w tylnym skrzydle mcl elementu aero,który przy dużej prędkości odkształca się . a jak wiemy ruchome elementy aero są zakazane w f1

  • 15. karoll93
    • 2010-03-08 14:51:29
    • *.254.234.102

    jagby sami takie skrzydło mnieli to by nic niemuwili

  • 16. schumi1
    • 2010-03-08 14:57:31
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jak jest zakaz testow w sezonie to przepisy musza byc jasne a nie ze mozna je roznie interpretowac.

  • 17. walerus
    • 2010-03-08 15:17:11
    • *.klingspor.pl

    to FIA stosuje teraz Przeciągnięcie...;-)

  • 18. Motylos
    • 2010-03-08 15:24:13
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    tak sobie czytam o tym nowym skrzydle MCL i dochodzę do wniosku, że wraz ze wzrostem szybkości w "jakiś magiczny" sposób skrzydło "się przeciąga" ( może tak jak samo jak wstaję z łóżka? ) i dzięki temu przeciągnięciu stawia mniejszy opór. No niby gut. Oznacza to, że skrzydło wykonuje ruch ( przeciagnięcia ) - znaczy to, że skrzydło jest ruchome. Chyba Toyota w sezonie 2008 miała skrzydło wykonujące ruch po przekroczeniu pewnych prędkości i wtedy im zakazali stosowania.
    O ile dobrze pamiętam tam był "ruch ugięcia". Pamiętam, że zaskoczenie wśród znajomych było, skąd w Toyocie taka poprawa formy. No i wyszło "skrzydło z worka". W regulaminie chyba jest napisane, że nie można stosować ruchomych elementów za wyjątkiem przedniej regulacji? Proszę o oświecenie w temacie...

  • 19. RoninRonin
    • 2010-03-08 16:21:43
    • *.rev.snt.net.pl

    Manipulowanie prawdopodobnymi wynikami wyścigu ze strony FIA, inaczej nie można tego nazwać. Pytanie tylko, w którą stronę.

  • 20. Motylos
    • 2010-03-08 16:48:47
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Może ktoś zadzwoni ro Renault i podpowie im, że de best fachowcy od projektowania i aerodynamiki są w Polsce :) Polecam artykuł: http://www.m mwroc law.pl/7767/201 0/1/29/tu nel-wo dny-zba da-mo zliwosci-f-we-wr ocla wiu-wid eo?districtChanged=true

  • 21. radzix
    • 2010-03-08 17:40:11
    • *.122.223.77

    dla mnie to jakaś głupota, wybaczcie prostolinijność mojego toku rozumowania ale załóżmy że skrzydło jest niezgodne z regulaminem i co MCL dsf? nie jadą? czy szybko wyjmują drugie skrzydło "zgodne z regulaminem" nad którym zapewne pracowali tak samo długo i ciężko jak nad tym wątpliwym... to jakieś bzdury.. w ogóle nie sprawdzą tego skrzydła a jeśli maja zrobić to w piątek to na pewno wydadzą pozytywną decyzje, zbędna szopka

  • 22. Jacu
    • 2010-03-08 18:17:47
    • *.retsat1.com.pl

    To jakas paranoja. Ogolnie efekt "przeciagniecia" sam w sobie - nie jest przeciez zabroniony. FIA probowala jedynie wyeliminowac ten efekt poprzez nakaz stosowania wspornikow (sekcji) bocznych tylnego skrzydla dla odzielenia mas powietrza utrudniajac ucieczke cisnienia w poprzek skrzydla i co za tym idzie latwiejsze uzyskanie zerwania strugi i uzyskanie wlasnie odpowiednika przeciagniecia. Jesli McLarenowi udalo sie to mimo wszystko jakos uzyskac bez stosowania ruchomych elementow - ktore sa zabronione to chwala im za to. Stad chlodne podejscie do oskarzen ze strony FIA. Z Toyota byla podobna sprawa z tym ze tam element byl nazbyt elastyczny a tu mowlilo sie ze o sprytnym otworze czy cos w ten desen bo jak do tej pory nie widzialem dokladnie rozwiazania o jakie toczy sie rzekomy spor. Moze Ferrari i RBR chodzi jedynie o odwrocenie uwagi delegatow FIA przed pierwszym wyscigiem ?? Bo jak wiadomo jesli juz stana ze swoimi bolidami na pierwszy wyscig to wszelkie protesty beda rozpatrywane dopiero po GP. Wszyscy cos napewno ukrywaja a atmosfera jest dosc tajemnicza rowniez wokol dyfuzorow Renault i Mercedesa. Na ile to wszystko prawda a na ile psycho rozgrywka dowiemy sie juz niebawem ;).

  • 23. fezuj
    • 2010-03-08 18:19:22
    • *.pub.krusz-lan.pl

    Skoro Charlie nie doleciał w piątek to w takim razie nie można było obejrzeć "delikwenta" w sobotę, niedzielę czy choć by dziś? jakoś nie słyszałem że jakiś team na tydzień przed wyścigiem zawiesza bolidy na kołku i całą ferajną idą w tango przed pierwszym wyścigiem.
    Śmierdzi mi tu znów jakąś kombinacją bo jak ten gościu przeprowadzi test ? naciśnie dłonią, zacznie dmuchać jak my Małyszowi w czasie Olimpiady czy pociągnie z buta i sprawdzi czy się nie wygło ;) ?

  • 24. astrostar
    • 2010-03-08 19:12:27
    • *.pl

    Jestem za tym żeby regulamin określał tyko maksymalne wymiary samochodu, minimalną wagę, maksymalną średnicę wlotu powietrza i maksymalną ilość paliwa na wyścig. Reszta - no cóż, jeśli jakiś inżynier uzna, że zysk da wystawienie samochodu z sześcioma kołami to niech taki wystawi. F1 powinna być laboratorium sportów motorowych, kuźnią nowych rozwiązań.

  • 25. Blaz
    • 2010-03-08 19:58:30
    • *.sileman.net.pl

    Atmosfera się zagęszcza. Jeżeli elementy są nieruchome to będzie zgodny z regulaminem. Podobno wszystko było konsultowane z FIA wiec oni wiedzą co Mclaren tam ma i sie nie spieszą. Bedzie zgodny ale to może i lepiej. Przeciez REDBULL nie ma patentu na innowacje.

  • 26. Lewy_89
    • 2010-03-08 20:18:02
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @24. astrostar - To dopiero by się eksperymentowanie... :D Ja bym zaczął od karabinów, miotaczy ognia, rakiet ziemia-ziemia sterowanych laserowo, ostrzy na felgach i rozsypywanych na torze pinezek. Bo tak jak napisałeś - bankowo jakiś inżynier uznał by to za korzystne na torze... :D

  • 27. zenobi29
    • 2010-03-08 21:57:33
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Rozumiem , że decyzja już zapadła . A w Bahrajnie dowiemy się , iż skrzydło nie jest sprzeczne z regulaminem :-) Chłe chłe chłe....I skąd my to znamy ?!
    Jednym słowem : Domyślam się , że od pierwszego wyścigu zacznie się szaleńcza pogoń z modyfikacjami w pozostałych zespołach - jak miało to miejsce w ubiegłym sezonie , za sprawą nieszczęsnych dyfuzorów.

  • 28. leo_
    • 2010-03-08 22:24:15
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Tylko skrzydło bedzie chyba łatwiej podrobić, a więc wszystkie zespoły powinny mieć poprawki juz na następny wyścig. Mniej więcej.

  • 29. Niespokojny
    • 2010-03-08 22:25:37
    • *.tvgawex.pl

    18. Motylos- też chciałem o tym napisać, tylko myślałem, że to miało miejsce w ubiegłym sezonie ...jak ten czas leci. Toyota wtedy została bodajże jakoś ukarana i co?, i wyciągnęła zza pazuchy odpowiednie skrzydło, i działo się to w jednym weekendzie wyścigowym(dokładnie nie pamiętam). A teraz o co chodzi? w zeszłym roku dyfuzor, a w tym? Po co te regulaminy? Niech z nich w ogóle zrezygnują! Niech zostawią jedynie warunki ze względu na bezpieczeństwo, czyli testy zderzeniowe i ubiór kierowcy, a reszta ... niech wszystko będzie na żywioł, i waga, i kształt, i KM, i obroty silnika, itp. , itd.

  • 30. grabin
    • 2010-03-08 22:26:44
    • *.range86-139.btcentralplus.com

    Nawet jeśli te skrzydło jest sprzeczne z regulaminem pozostałe zespoły już wymyślają swoje wykorzystujące efekt przeciągnięcia. Tu sprawa modyfikacji nie będzie aż tak utrudniona jak to miało miejsce z dyfuzorami w zeszłym roku, gdzie trzeba było przeprojektować całe podwozie - łącznie z nosem. Czyli jeśli zostanie uznane za legalne - jestem pewien że zaraz większość zespołów takie założy. A jesli nie to zapewne mclaren przygotował się i na taką ewentualność i ma skrzydło całkowicie zgodne z regulaminem i na pewno pojedzie w Bahrajnie. Tak czy inaczej i tak myślę że będą najlepsi.

  • 31. grabin
    • 2010-03-08 22:30:23
    • *.range86-139.btcentralplus.com

    29. To był zdaje się Singapur a ich grzeszkiem była elastyczność skrzydła. Przesunęli Tima i Jarno na 18. i 19. pozycje bo nikus wymieniał wtedy silnik. Tak mi sie kojarzy. Jesli coś piszę źle to mnie poprawić.

  • 32. leo_
    • 2010-03-08 22:36:34
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    30.grabi- dokładnie też tak myślę. I myślę też, że Renault również ma w odwodzie zapasowy mniej extremalny dyfuzor, jakby się okazało, że tamten nie jest legalny.

  • 33. leo_
    • 2010-03-08 22:38:57
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    30grabi - dokładnie też tak myslę- no , może z wyjątkiem tego, że McLaren będzie najlepszy. Mam nadzieję, że jednak nie.

  • 34. blackacre
    • 2010-03-08 23:57:33
    • *.spray.net.pl

    8. michael151. przeciągnięcie to oderwanie strug powietrza od profilu (skrzydła) a dalej to jak opisałeś . Z opisu rozwiązania McLarena wynika, że na kadłubie poniżej skrzydła umieścili mały element, który kieruje powietrze (z chłodzenia) na skrzydło, co może powodowac niewielkie zaburzenie opływu i przyspieszać wystąpienie przeciągnięcia w porównaniu z sytuacją gdy nie ma tego elementu. Dzieki temu bez modyfikacji skrzydła i jego kąta natarcia mogą prezyzyjnie dobrać prędkość przy której następuje przeciągnięcie. Łatwo sobie wyobrazić, że modyfikacja elementu wielkosci paczki papierosów jest łatwiejsza niż skrzydła które przenosi duże siły. Element ten jest nieruchomy jak i skrzydło.

  • 35. Musashi
    • 2010-03-09 01:06:05
    • Blokada
    • *.korbank.pl

    Jakby było wszystko na 100% zgodne z regulaminem, to McL by tego nie testował publicznie tak wcześnie. A tak to raczej sami chcieli się poddać ocenie, żeby potem nie było, że przed samym wyścigiem wprowadzili taki myk.

  • 36. Daniels
    • 2010-03-09 10:30:22
    • *.ip.netia.com.pl

    2. kempa007 2010-03-08 12:50:43 (Host: *.chello.pl)
    wpisz przeciagniecie skrzydla w google to sie dowiesz

    mysle ze miedzy innymi po to sa komentarze pod artykulem aby dyskutowac na temat z artykulu wiec dlatego tutaj pytam. to powazny portal ktory ma fachowcow wiec pytam :P


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo