A A


Mercedes posiadał najmocniejszy silnik w sezonie 2009

Na stronach internetowych magazynu Auto Motor und Sport pojawiła się bardzo ciekawa analiza parametrów silników F1 z sezonu 2009, bazująca na informacjach jakie poszczególni producenci mają o sobie w zasięgu ręki, jednak wielkości podawane w artykule nadal są jedynie szacowanymi liczbami, jako że dokładne parametry silników, nawet przy zamrożeniu prac rozwojowych, są pilnie strzeżone.


R E K L A M A
Red Planet - sklep F1

Wyniki analizy wedle opinii ekspertów blisko związanych z F1 mogą bardzo realistycznie odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy.

Najlepszym (najmocniejszym) silnikiem w sezonie 2009 był motor Mercedesa, podczas gdy najsłabszym Toyoty.

W ubiegłym sezonie dużo mówiło się o różnicach między silnikami, w szczególności pomiędzy silnikiem Renault, który przez swoich konstruktorów został w sezonie 2008 zupełnie wyłączony z rozwoju oraz pozostałą stawką, która poprawiała swoje silniki zgodnie z przyzwoleniami FIA. Wtedy wspominało się nawet o różnicy 40 KM, jednak zespół Renault jako jedyny dostał od FIA przed sezonem 2009 przyzwolenie na wyrównanie osiągów z najlepszymi.

Większość zespołów po analizie danych GPS oraz analizie akustycznej doszła do wniosku, że różnica pomiędzy najmocniejszym i najsłabszym silnikiem w stawce w tym roku wynosiła 2,5 procent. Jeżeli założymy, że najsilniejszy w stawce motor Mercedesa posiadł 755 KM, to najsłabsza jednostka Toyoty traciła niespełna 19 KM (czyli posiadała 736 KM), co równa się mniej więcej 0,3 sekundy straty na okrążeniu.

W zestawieniu Auto Motor und Sport jednostki napędowe BMW i Mercedesa znalazły się na szczycie tuż przed Ferrari, a potem Renault i Toyotą. Biorąc pod uwagę jak wyrównana była w tym roku stawka F1, nadwozia Willimasa oraz Toyoty musiały być bardzo efektywne aerodynamicznie, gdyż nie raz opierały się rywalom, jednak nie można zapomnieć, że oba zespoły miały od początku sezonu podwójny dyfuzor.

W odpowiedzi na ponownie pojawiające się w padoku plotki o różnicach w osiągach silników, FIA po wyścigu na torze Monza zabezpieczyła jednostkę napędową Mercedesa i po dokładnych testach potwierdziła jej zgodność z regulaminem.

Mimo, że Renault pod względem mocy nie posiadało najlepszego silnika, polscy kibice Roberta Kubicy mogą liczyć na jego ekonomię pod względem konsumpcji paliwa, która w tym roku okazała się ważnym elementem strategii wyścigowej, jednak w przyszłym, na skutek zakazu tankowania, będzie jeszcze bardziej liczyła się w walce o punkty.

Wedle szacunków, na podstawie minionego sezonu, silnik Renault był najmniej paliwożerny i przy pełnym zbiorniku paliwa, mógłby pozostać na torze o cztery okrążenia dłużej niż jednostka Mercedesa, co w przyszłym roku powinno być warte około 0,3 sekundy na okrążeniu. Silnik Ferrari w tym zestawieniu był mniej ekonomiczny od Mercedesa.

Obok wymienionych wyżej producentów silników, w przyszłym roku do stawki F1 powróci Cosworth, który zdaniem specjalistów ma być mocniejszych od jednostki Mercedesa, uzyskując 770 KM, ale konsumpcja paliwa oraz niezawodność nadal pozostaną kluczowymi problemami do rozwiązania w ograniczonym wymiarze testów na torze. Z jednostek Coswortha korzystać w przyszłym roku będą wszystkie nowe zespoły oraz Williams.


Autor: kempa007  |  Data: 2009-11-26

 <<< poprzedninastępny >>> 
 
   1. saint77 2009-11-26 18:13:15 (Host: *.ssp.dialog.net.pl)
Tak, tak, ekonomia spalania to potężny atut dla Renault.
Sądzę, że w sezonie 2010 będziemy coraz częściej widzieli strategię 1 postoju (już bez tankowania), chyba że Berni znowu coś wymyśli...
   2. Porky2 2009-11-26 18:13:43 (Host: *.rzeszow.vectranet.pl)
ciekawa sprawa
   3. pjc 2009-11-26 18:24:09 (Host: *.acn.waw.pl)
Jeżeli to prawda z tą różnicą w ilości KM to bardzo mała różnica.
Np. w 1995 lub 1996 silnik Ford ED używany m.in. przez Minardi miał 650-660KM mocy a najsilniejsze w stawce ok.700-720KM.
   4. kempa007 2009-11-26 18:25:16 (Host: *.chello.pl)
wtedy nie bylo zamrozenia prac... stad tak male roznice, po za tym FIA dosc ostre restrykcje wprowadzila dla wszystkich.
   5. pjc 2009-11-26 18:36:45 (Host: *.acn.waw.pl)
Racja. Zapomnialem o tym.
   6. xdomino996 2009-11-26 19:00:56 (Host: *.146.159.175.nat.umts.dynamic.eranet.pl)
Jezeli Cosworth ma tak mocny silnik to napewno do najoszczedniejszych on nie nalezy.
   7. Dr Prozac 2009-11-26 19:24:37 (Host: *.ipartners.pl)
Teraz nie tylko mamy zamrożony rozwój, ale właściwie wszystkie istotne parametry ściśle ograniczone więc i mniejsza swoboda była w projektowaniu silników.
   8. Konik_mekr 2009-11-26 20:11:35 (Host: *.gorzow.mm.pl)
19KM to naprawdę niewiele, widać przy tym, jak ważne jest podwozie, przecież na poczatku sezonu McLaren i Force india pomimo najlepszych silników, nie pojawiali się za często nawet w pierwszej dziesiątce..
   9. walerus 2009-11-26 21:00:10 (Host: *.adsl.inetia.pl)
Bardzo dziękuję za takie newsy - liczby prze mawiają do wyobraźni!
   10. quick B 2009-11-26 21:11:30 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Nie powiedziałbym że silnik BMW był w czołówce jeśli chodzi o osiągi. Przypuszczenia co do Coswortha mogą być słuszne. W 2006 r. kiedy byli w F1 mówiło sie że to jest najmocniejszy silnik chociaż był bardzo awaryjny. Williams może być mocniejszy niż w tym roku bo nowe zespoły jeszcze nie będą umiały tego wykorzystać. Silnik Renault był w tym roku w czołówce więc można z nim walczyć o wysokie pozycje jeśli konstrukcja i przeniesienie napedu będa wydajne.
   11. anderis8 2009-11-26 21:45:47 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Co Wy z tą awaryjnością Coswortha? W całym sezonie 2006 popsuł się w Williamsie tylko 1 raz, ponoć był jedynym silnikiem, który wytrzymywał 20 000 obrotów przez dystans 500 km. Największą wadą była duża konsumpcja paliwa.
   12. kempa007 2009-11-26 21:51:45 (Host: *.chello.pl)
problem w tym, ze dzisiejsze jednostki musza wytrzymac nie 500, a przeszlo 1000 km, a jak pokazuje przyklad BMW z tego sezonu dobrze, zeby wytrzymywaly 2000 km :/ a to spora roznica, ktora bylo widac wsrod zespolow po wprowadzeniu do regulaminu "przedluzonych" zywotnosci jednostek.
   13. Oskar9191 2009-11-26 22:41:30 - Blokada (Host: *.ostnet.pl)
1. saint77 czy od przyszłego roku nie ma zakazu tankowania??
   14. jar188 2009-11-26 23:51:52 (Host: *.chello.pl)
I tak wszyscy będą pracować teraz nad "paliwożernością" silników więc przy okazji pozmieniają to i owo (wszytko oczywiście w granicach przepisów), jedni lepiej drudzy gorzej.

@13. Oskar9191 Ale na zmianę opon wypadałoby by zjechać chociaż raz, żeby dopełnić regulaminu.

   15. lechart 2009-11-27 06:33:54 (Host: *.olsztyn.mm.pl)
Najmocniejszy silnik w F1, to nie znaczy najlepszy. Bardziej istotne jest (moc silników jest przecież zbliżona), przy jakich obrotach uzyskuje maksymalny moment obrotowy. W 2010 kluczowym również będzie zużycie paliwa i niezawodność. Faktem jednak jest, że Mercedesy (samochody do użytku ogólnego) posiadają super silniki, ale zgodnie z powiedzeniem "kogo stać na Mercedesa to i na paliwo", nie są konstruowane z priorytetem oszczędnego zużycia paliwa. Znajduje to odbicie również w F1.
   16. stefcio 2009-11-27 09:25:45 (Host: *.dip0.t-ipconnect.de)
Brakowalo mi wlasnie czegos takiego do poczytania na formula1.pl. Brawo!
   17. Jacu 2009-11-27 10:01:45 (Host: *.142.202.118)
15. lechart - pochopne wnioski wyciagnales z ta analogia do silnikow seryjnych. Silniki w F1 nie maja nic wspolnego z produkcja seryjna - a produkuje je Ilmor. Co wiecej w tej chwili sama konstrukcja jest co prawda silnika zamrozona ale mozna zmieniac pewne rzeczy w ukladach zasilania i wydechowym, oraz oczywiscie trwa wielki wyscig przy powlokach slizgowo-ochronnych (np.: typu DLC) a takze na polu smarno-paliwowym. Te liczby tu przytoczone sa tylko przypuszczalnymi i bardzo usrednionymi danymi. Bo tak naprawde silniki w F1 sie dostraja do danego toru i warunkow atmosferycznych - zatem w roznych miejscach i w zaleznosci od wymagan nawet zawodnika parametry moga byc inne. Rozpatrujac jednak te dane liczbowe mozna dojsc do wniosku ze silniki Mercedesa pomimo najwiekszej mocy pala (wlasnie!!!!!!!!!) relatywnie malo!! bo mniej spalaja tylko Renowki a maja nizsza moc. Najgorzej wypada tak naprawde Toyota z relatywnie mala moca a duza paliwozernoscia. Wiec twoja kokluzja ze Mercedesy w F1 duzo pala jest beldna ;))).
   18. Raven89 2009-11-27 10:02:04 - Blokada (Host: *.chello.pl)
A mi bardzo brakuje V10...
   19. pjc 2009-11-27 11:25:09 (Host: *.244.91.2)
@Raven89 mnie z kolei V12.
   20. beltzaboob 2009-11-27 13:31:04 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
@18,19 - więcej wymagały od kierowców, szcegolnie na szybkich lukach, które teraz przejezdza sie na pełnym bucie. Spa, Suzuka. turcja. Było ciekawiej.
   21. Budyn_F1 2009-11-27 16:00:13 (Host: *.chello.pl)
Dla mnie mercedes jest w ogole najmocniejszym silnikiem w europie.
   22. Master666 2009-11-27 17:50:29 (Host: *.dolsat.pl)
Dla mnie Mercedes jest w ogóle najlepszy na świecie :-)
   23. lechart 2009-11-27 21:30:01 (Host: *.olsztyn.mm.pl)
17. Jacu. W F1 testowane są materiały, rozwiązanie konstrukcyjne i ................, a następnie część z nich wprowadza się do produkcji seryjnej (tajemnica przemysłowa firmy). Zatem F1 jest poligonem doświadczalnym dla produkcji seryjnej. Radzę Ci abyś brał to pod uwagę przy kupnie samochodu (nie zawiedziesz się). Natomiast jeżeli chodzi o paliwożerność silników, to nie jest to takie oczywiste jak napisałeś. Zużycie bezwzględne paliwa na jednostkę odległości nie jest w F1 miarodajne. W czasie jazdy w wyścigu, występuje tak wiele czynników rzutujących na zużycie paliwa, że można jedynie próbować wyliczać przeciętną statystyczną. Zużycie paliwa to też tajemnica. Dane można zdobyć z lat poprzednich. Swój wniosek wyciągnąłem z obserwacji tegorocznych GP. Silniki M nie wypadały tu najlepiej ( a może styl jazdy kierowców ich używających). Trudno jest dyskutować przy ograniczonym dostępie do informacji. Pozdrawiam.
   24. lechart 2009-11-27 21:36:31 (Host: *.olsztyn.mm.pl)
I jeszcze jedno, "Nie ma jazdy bez gwiazdy". Kto raz usiadł za kierownicą Mietka, to do innego samochodu, ciężko mu będzie się przyzwyczaić..........
   25. Jacu 2009-11-28 17:34:44 (Host: *.chello.pl)
@Lechart - chyba nieuwaznie czytales co pisalem. "Te liczby tu przytoczone sa tylko przypuszczalnymi i bardzo usrednionymi danymi (...)". Natomiast jesli chodzi o sprawe poligonu doswiadczalnego jaka niewatpliwie jest F1 to niestety przez dzialania FIA w spawie ograniczen kosztow i rozwoju (chociazby zamrozenie silnikow i ograniczenie "egzotycznych" materialow tj. np.: beryl ,stopy litu) znacznie mniej dzisiaj korzysta przemysl motoryzayjny niz przed laty. W tej chwili w zasadzie najwiecej korzystamy w zakresie srodkow smarnych, paliwowych i powlok slizgowych, czy opon. Nie mowie ze to malo ale niestety transfer czysto mechanicznych rozwiazan znacznie zmalal. Poza tym nie ma sie co oszukiwac silnik z F1 ma niewiele wspolnego z twoja jednostka seryjna ;). Nie oznacza to bynajmniej ze sa to silniki zle i ze nie korzystaja w taki czy inny sposob z wiedzy zdobytej w formule.
Jesli chodzi o spalanie i dane zdobyte to oczywiscie sa one pewnym usrednionym przyblizeniem ale jednak w jakis sposob miarodajny. Wystarczy miec dane o ilosci paliwa na pokladzie i obserwowac zjazdy do boksow :)) - nie potrzeba danych z poprzednich lat!!!. Styl jazdy w tej chwili F1 ma niewielki wplyw - cisnie sie na maxa tam gdzie sie da (poza sytuacjami gdzie nie trzeba walczyc i mozna ograniczyc dokrecanie silnika). Poza tym chyba ogladales inna F1 skoro twierdzisz ze silniki Merca wypadaly slabo w tym sezonie :)). Wg mnie ich przewaga nad reszt stawki byla az nadto widoczna!!!!.
A i kiedys jezdzilem beczka 2,5 l benzynka (6 czyl, 4 biegi i gaznik) i faktycznie to bylo swietne auto ale ze sportem mialo niewiele wspolnego ;) za to komfort nie do perzebicia. Szkoda ze dzisiejsze merce jakoscia nie doruwnuja starym ale to juz syndrom naszych czasow.
   26. lechart 2009-11-30 09:45:52 (Host: *.olsztyn.mm.pl)
25. Jacu. Dobrze piszesz, chociaż nie za wszystkim się zgadzam, ale takie jest życie. Jeżeli chodzi o Mercedesy, to kiedyś były robione jako samochód na "całe życie". Teraz poddali się i produkują jak inne firmy. Był nawet czas gdy wprowadzili ocynkowanie nadwozia. Natomiast jeżeli chodzi o silniki, to starego typu wysokoprężne są nie do zajeżdżenia. Inne rozwiązania konstrukcyjne charakteryzowały się prawie genialną prostotą rozwiązań, trwałością i skutecznością działania (testy w F1). Pozdrawiam.
Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



dni
0
1
godzin
0
6
minut
0
4

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Australii
  Kropka F1 24 marca (Piątek)
    Kropka F1   02:00 - 03:30  #1 trening
    Kropka F1   06:00 - 07:30  #2 trening
  Kropka F1 25 marca (Sobota)
    Kropka F1   04:00 - 05:00  Trening
    Kropka F1   07:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 26 marca (Niedziela)
    Kropka F1   07:00  Wyścig


 TESTY
 Kropka F1 10 marca  Barcelona
 Kropka F1 09 marca  Barcelona
 Kropka F1 08 marca  Barcelona
 Kropka F1 07 marca  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Hamilton najszybszy po piątkowych treningach w Australii  Hamilton najszybszy po piątkowych trenin ...
  Force India zmienia barwy przed sezonem 2017  Force India zmienia barwy przed sezonem ...
  Wolff nie widzi przeszkód w organizacji testów dla Kubicy  Wolff nie widzi przeszkód w organizacji ...
  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...?  McLaren rozmawiał już z Mercedesem...? ...
  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i Ferrari  #1 trening: Mercedes przed Red Bullem i ...
  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą wersję silnika  Mercedes wszystkim dostarczy najświeższą ...
  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawieszenie  Mercedes i Red Bull musiały zmienić zawi ...
  Honda jest w pełni oddana współpracy z McLarenem  Honda jest w pełni oddana współpracy z M ...
  Vettel wybrał już imię dla swojego nowego Ferrari  Vettel wybrał już imię dla swojego noweg ...
  Alonso jest przygotowany na słabe rozpoczęcie sezonu  Alonso jest przygotowany na słabe rozpoc ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017  Podsumowanie zmian w F1 przed sezonem 2017
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014

 ANKIETA
 Który zespół Twoim zdaniem będzie najszybszy w Australii?
  Mercedes
  Ferrari
  Red Bull
  inny
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V