A A


Serce bolidu - silniki F1

Sercem każdego samochodu jest jego silnik. Tak też jest w przypadku bolidu Formuły 1, który mimo iż jest tak podobny do zwykłego samochodu osobowego, tak bardzo się od niego różni. Do wykonania silnika F1 zaprzęgnięta jest zdecydowanie najbardziej zaawansowana technologia stosowana w tym sporcie. Żadna inna część bolidu nie jest poddawana takim przeciążeniom jak silnik. Przy prędkościach obrotowych dochodzących do 19000 obrotów na minutę przyspieszenie działające na tłoki przekracza 9000G, co oznacza, że ich ciężar jest tyle razy większy od rzeczywistej masy. Dlatego konstruktorzy prześcigają się w projektowaniu optymalnych jednostek napędowych, które są w stanie zapewnić wystarczającą żywotność, a przy tym bardzo wysoką moc.


R E K L A M A
Red Planet - sklep F1



Silnik Formuły 1 składa się z około 1000 części, które poddawane są niesamowitym przeciążeniom. FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia. Aktualne, podstawowe restrykcje jakie obowiązują w regulaminie techniczym FIA zna prawie każdy kibic F1. Silniki od sezonu 2006 mogą mieć maksymalną pojemność 2,4 litra oraz muszą być to jednostki 8-cylindrowe (dopuszczone są 3- litrowe jednostki V10 z ograniczoną przez FIA prędkością obrotową). Niemniej jednak to nie wszystkie ograniczenia jakim poddawany jest silnik F1. FIA nakazuje stosowania kąta rozwarcia cylindrów wynoszącego 90 stopni. Kąt ten ma wpływ na położenie środka ciężkości takiego silnika. Zespół Renault, gdy powracał do F1 stosował w swoim silniku kąt między cylindrami wynoszący 112 stopni. Większy kąt powodował obniżenie środka ciężkości, ale z drugiej strony sprawiał, że cała konstrukcja stawała się mniej sztywna, co było częstą przyczyną awarii. Zgodnie z regulaminem FIA, każdy cylinder może posiadać dwa zawory dolotowe i dwa wydechowe. Silnik nie może być doładowany i musi ważyć co najmniej 95 kg. Żadne urządzenia schładzające powietrze przed jego wlotem do cylindra nie są dozwolone, tak samo jak zabronione jest stosownie systemu zmiennej geometrii dolotu i wydechu. Każdy cylinder może posiadać tylko jeden wtrysk paliwa, a zapłon ma się odbywać za pomocą pojedynczej świecy zapłonowej. Również materiały z których wykonane są poszczególne podzespoły silnika są kontrolowane przez FIA.



Postęp technologiczny jaki dokonał się w dziedzinie projektowania silników jest równie niesamowity co osiągi nowoczesnych konstrukcji. W latach ’50 ubiegłego wieku przeciętny silnik stosowany w bolidzie F1 potrafił z każdego litra pojemności wycisnąć 100 KM, czyli wartość porównywalną z tą jaką nowoczesny samochód osobowy jest w stanie dzisiaj bez problemu uzyskać. 3-litrowe jednostki napędowe stosowane do sezonu 2006 potrafiły wygenerować moc dochodzącą do nawet 1000 KM, czyli ponad 300 KM z litra pojemności. Przepisy wprowadzone w sezonie 2006 ograniczyły możliwości konstruktorów i moc ta aktualnie spadła o jakieś 20 procent, ale postęp technologiczny nie zatrzymał się i jest tylko kwestią czasu kiedy konstruktorzy powrócą do poprzednich rezultatów.

W miejscu tym należy wspomnieć, że w historii Formuły 1 swój ślad zostawiły także silniki „turbo”, które były stosowane w tym sporcie do roku 1989. Były to 1,5 litrowe jednostki, których moc przekraczała 750 KM.

Jak mawiał znakomity projektant Ferdynand Porsche dobry silnik wyścigowy to taki, który tuż po przekroczeniu linii mety rozpadnie się na kawałki. Teza ta w odniesieniu do dzisiejszej Formuły 1 i jej reguł musiałaby zostać zmieniona w ten sposób, że dobry silnik F1 to taki który po przejechaniu dystansu, na który został zaprojektowany rozpadnie się. Ferdynand Porsche zdawał sobie sprawę, że projektant silnika musi zawsze dążyć do kompromisu pomiędzy żywotnością, a osiągami projektowanej jednostki. Z sezonem 2006 w regulaminie FIA znalazł się punkt mówiący o tym, że silnik Formuły 1 musi wytrzymać dystans dwóch wyścigów i nie może zostać wymieniony między nimi. W przypadku, gdy zespół podejmie decyzję o wymianie jednostki napędowej wówczas kierowca po kwalifikacjach zostaje przesunięty o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu. Stąd znaczenie wytrzymałości nabrało olbrzymiego znaczenia i bez niej zespół nie może liczyć na odniesienie sukcesu.



Silnik Formuły 1 w ciągu jednej sekundy zasysa aż 650 litrów powietrza, przy prędkości obrotowej dochodzącej do 19000 obrotów na minutę. Potrafi rozpędzić bolid do 100 km/h w czasie krótszym niż 3 sekundy i jeszcze szybciej przyspieszyć od 100 do 200 km/h co wynika z przyczepności opon, która się zwiększa wraz ze wzrostem prędkości. Podczas typowego weekendu wyścigowego jednostka napędowa konsumuje około 75 litrów benzyny na każde 100 km dystansu. W dobie kończących się zasobów energetycznych w postaci ropy i węgla prezydent FIA, Max Mosley w swoich wypowiedziach wspominał o możliwości zniesienia jakichkolwiek ograniczeń co do pojemności silników F1. Jedynym ograniczeniem byłaby ilość paliwa jaką mają do dyspozycji zespoły na każdy wyścig.


Autor: kempa007  |  Data: 2006-04-13

 <<< poprzedninastępny >>> 

Kliknij i zobacz wszystkie komentarze (39)
 
   9. the master 2006-06-28 13:22:07 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Te silniki muszą ważyć max 95kg, czy min 95kg?
   10. pierdi 2006-07-09 15:17:31 (Host: *.elektron.com.pl)
minimum 95kg, FIA nie zwieksza kosztow... na poczatku tylko sa koszty zeby zaprojektowac taki silnik, ale straty szybko sie zwracaja, gdyby tracili na tym kase to by sie sponsorzy wycofali przed sezonem 2006, eastpawello: pomysl sobie ile pali Toma Hawk, dwa silniki od tira...albo taki tir napedzany silnikiem odrzutowym ;) te 100 litrow to on pali chyba na odcinku kilometra...
   11. Kendzior 2006-08-23 19:04:45 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
hmm a gdyby tak opracowali ekologiczne sportowe paliwo
   12. jacekbogdan 2006-09-04 19:00:50 (Host: *.gorzow.mm.pl)
takie silniki to chyba musza krocie kosztowac, dlatego krew sie we mnie gotuje kiedy slysze ze wymieniane sa co 2 wyscig, nie mowiac juz o jednorazowym uzytku (bo ostatnio chyba taki przypadek mial miejsce na gp wegier)
   13. pitter14 2006-09-09 12:40:55 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
ja bym tam chciał takiego bolida hehe(ale nie na nasze drogi haha)
   14. Woytazzz 2006-09-15 10:47:33 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
800 km bez turbo z 2,4 litra hehe spox =]
   15. ef-one 2006-09-23 16:55:49 (Host: *.telpol.net.pl)
Wstawił bym sobie taki do malucha hehe bude to by chyba rozerwało do tego skrzydła i można latać:)! tak na serio te silniki to potęga motoryzacji żeby z takiej kruszyny wyciskać 740 kucyków same osiągi mówią za siebie! Żadne ograniczenia i regulaminy FIA nie zatrzymają rozwoju tech. bo to jest wieczna wojna między największymi koncernami samochodowymi i do końca świata będą rywalizować ze sobą!!!!! żadne regulaminy i normy nie zatrzymają tego a bolidy i tak będą jeździć grubo ponad 300km/h! peace!
   16. Yankess 2006-09-24 22:29:51 (Host: *.gnupg.org)
"FIA dodatkowo dba o to, aby konstruktorzy nie mieli łatwego życia." - to jest jedyne co ta głupia FIA robi. Ta organizacja tak mnie wnerwia... daliby sobie spokoj z tym "1 silnikiem na 2 wyscigi". Firmy zamiast wkladac kase w nowe silniki, wkladają ja w to, zeby ten silnik wytrzymał. Panie Max, wiecej takich przepisow, a wyprzedze bolid f1 moim Fiatem stilo.
   17. melo 2007-03-23 15:32:03 (Host: *.w90-19.abo.wanadoo.fr)
Mam zaszczyt pracować w firmie MECACHROME gdzie są wykonywane i testowane silniki do F1 dla Renaulta i innych marek. Taki silnik to dzieło sztuki!!!!:)
   18. bakwiek 2007-04-04 18:53:34 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
niech tylko jakis poseł z samoobrony ten artykul przeczyta, to lepper zaraz zagrozi, ze odejdzie z rzadu jak nie bedzie biokomponentow dodawac do paliwa stosowanego w f1:))
   19. Seba_F1 2007-04-06 11:25:44 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
melo farciarzu!!! heh wielu sie omal nie zabija żeby zobaczyć choć z daleka sam bolid...
   20. jażem 2007-04-15 00:47:31 (Host: *.range86-132.btcentralplus.com)
Z góry zaznaczam,że mam duży podziw dla ludzi pracujących nad podnoszeniem osiągów silników.Jednak silnik wewnętrznego spalania,to strasznie zacofana technologia.Co najmniej od 60-ciu lat możliwe są technologie,między którymi ,a silnikiem spalinowym jest wielokrotnie większa przepaść,niż między najlepszym silnikiem F1 a najprostszym silnikiem parowym.
Silnik spalinowy powstał mniej więcej w tym samym czasie,co gramofon.Oba systematycznie udoskonalano.Gramofon hi-end z przełomu lat 70-80 był wyrafinowaną maszyną w stosunku do pierwowzoru.Jednak posiadał wciąż wady wynikające z samej koncepcji mechanicznego odtwarzania,których pozbycie się wymagało zupełnie nowych rozwiązań,a nie udoskonalania.I zrobiono to 25 lat temu,a od tego czasu wprowadzono jeszcze nowsze nośniki,posiadające jeszcze mniejszą ilość wad!
A GRAMOFON JEST W OGÓLE NIEISTOTNĄ ZABAWKĄ W PORÓWNANIU DO TRANSPORTU.
Istnieje całkiem prosta,acz przygnębiająca odpowiedź,dlaczego jesteśmy zmuszeni wciąż używać tak żałosnego w dzisiejszych czasach reliktu,jak silnik wewnętrznego spalania.
   21. mintaj 2007-05-18 19:46:36 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
Te wszystkie ograniczenia są po to aby nie było więcej przypdków z 1994r. jak Senna wyleciał z toru i zginął. Więc nie można mieć do nich żalu
   22. woowoo 2007-06-21 19:01:30 (Host: *.zgora.dialog.net.pl)
moze juz czas pomyslec o abs ,pasach, czujniku deszczu, wycieraczkach, klimatyzacji,poduszkach powietrznych i skladanym dachu bo strasznie tam wieje
   23. gelo271 2007-07-22 11:13:18 (Host: *.strong-pc.com)
woowoo to może jeszcze tylna wycieraczka i maskotka na szybe?! co ty na to?????
   24. tiex4 2007-07-30 07:52:29 - Blokada (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
ooooooooooo co by było jak by taki silnik do komara włorzyć to by była burza a wszyscy jak by to widzieli to my na ziemie padli
   25. laro 2007-08-17 12:30:20 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
jak bys jakims cudem wlozyl ten silnik do komara byl by on nic niewarty chyba ze bys popracowal na aerodynamika bo ten silnik potrzebuje mase powietrza, bez tego przejechal bys kilkanascie metrow i po silniku ;]
   26. Lasken 2007-09-09 12:56:01 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
heheh komar akurat ma dwa wloty p[owietrza po bokach :P ...:> heheh
   27. Lasken 2007-09-09 12:56:53 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
bardziej by pasowal do gokarda!heheh:P
   28. Ron Dennis 2008-01-22 15:49:50 (Host: *.softlab.gda.pl)
To jest maszyna , chciałbym mieć taką w moim Mercedesie :P
   29. leun1 2008-04-04 18:29:50 (Host: *.tczew.net.pl)
słoneczko>> tego sie nienaprawia tylko wywala na śmieci
   30. kamilromek1232 2008-04-05 22:15:15 (Host: *.internetdsl.tpnet.pl)
Szacunek dla Kubicy. Silniki są świetnie dostosowane noi prosze zobaczyc jak technolodzy je ulepszajo !
   31. maciek123 2008-04-07 14:43:47 - Blokada (Host: *.adsl.inetia.pl)
Sorry, Ale BMW Sauber ma "najsłabsze" silnik z czołówki...
   32. Mateusz1989cime 2008-04-23 10:53:44 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Troche szkoda tych silnikow bo jak sie zespuja to ida do smieci. a mozna bybyło jeszcze cos z nich zrobic. czasami mała usterka i juz w smieciach a to sie przeciez da naprawic:(
   33. pietrek 2008-06-05 15:37:34 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
No Kubica jeździ coraz szybciej.
   34. konrad.mordarsk 2008-09-08 19:04:07 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
A może by tak zacząć stosować silniki odrzutowe i zwykły spirytus jako paliwo. Nawiasem mówiąc Polska mogłaby być jednym z głównych dostawców tego 100% surowca.
   35. janusz612 2009-03-13 08:25:10 (Host: *.97.184.3)
w zakładzce technologia F1 powinni dodac system KERS
   36. maxitris 2009-03-29 00:18:56 (Host: *.160.251.66)
Ktoś pytał ile kosztuje silnik. To cacko kosztuje ok 800 000 euro!!!!
   37. xdomino996 2009-06-12 21:36:09 (Host: *.nat.umts.dynamic.eranet.pl)
2,4l. i 750km obecnie samochody mające po 3l. mają 200km a tu takie jaja.
   38. mazur102 2010-08-30 11:23:06 (Host: *.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Strasznie podoba mi się zdjęcie z silnikiem BMW Sauber jak jest czerwony :)
   39. brum,brum 2010-11-16 22:09:09 (Host: *.play-internet.pl)
masakra,kosmos

Kliknij i zobacz wszystkie komentarze (39)

Skomentuj artykuł:


Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję ! Zarejestruj się już teraz.

DO GP Australii ZOSTAŁO:



tygodni
0
4
dni
0
6
godzin
1
1

 PANEL FANA FORMUŁY 1
Logowanie
Login:
Hasło:
 
Rejestracja

Nowe konto

Przypomnienie hasła

 GP Abu Zabi
  Kropka F1 25 listopada (Piątek)
    Kropka F1   10:00 - 11:30  #1 trening
    Kropka F1   14:00 - 15:30  #2 trening
  Kropka F1 26 listopada (Sobota)
    Kropka F1   11:00 - 12:00  Trening
    Kropka F1   14:00  Kwalifikacje
  Kropka F1 27 listopada (Niedziela)
   -   Dobór opon F1: Dobór opon
    Kropka F1   14:00  Wyścig


 TESTY
   02 marca  Barcelona 
   01 marca  Barcelona 
   28 lutego  Barcelona 
   27 lutego  Barcelona 
 Kropka F1 13 lipca  Silverstone
 Kropka F1 12 lipca  Silverstone
 Kropka F1 18 maja  Barcelona
 Kropka F1 17 maja  Barcelona

 NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego bolidu FW40  Williams pokazał pierwsze zdjęcia nowego ...
  Kubica chciałby znowu przetestować bolid F1  Kubica chciałby znowu przetestować bolid ...
  Rosberg wspiera Roberta Kubicę  Rosberg wspiera Roberta Kubicę ...
  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję silnika V6  Honda dużo ryzykuje zmieniając koncepcję ...
  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pirelli  Ferrari odwołało drugi dzień testów z Pi ...
  Lauda: Bottas ma dwie przewagi  Lauda: Bottas ma dwie przewagi ...
  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrudnienie Vettela  Rosberg: Mercedes będzie rozważał zatrud ...
  Marko wierzy w poprawę silników Renault  Marko wierzy w poprawę silników Renault ...
  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli będzie nudno  Pirelli: nie narzekajcie na nas jeżeli b ...
  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na podium  Rosberg: Alonso w tym roku stanie na pod ...

 ARTYKUŁY
  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016  Podsumowanie zmian w przepisach F1 na sezon 2016
  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015  Zmiany regulaminów F1 na sezon 2015
  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014  Zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2014
  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014  Podsumowanie zmian w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014
  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1  ERS, czyli mocniejszy KERS w F1
  Brake by wire w F1 - co to takiego?  Brake by wire w F1 - co to takiego?
  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014  Lista zatwierdzonych zmian w F1 na sezon 2014
  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013  Przypomnienie zmian w F1 przed sezonem 2013

 ANKIETA
 Czy jesteś zadowolony z odwołania Berniego Ecclestone'a ze stanowiska dyrektora zarządzającego F1?
  tak
  nie
   

 PREZENTACJE 2017
Linki:  

Wiadomości   |   Wyścigi   |   Galeria F1   |   Zespoły F1   |   Kierowcy F1   |   Tory F1   |   F1 FAQ

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004-2017 GPmedia   |   Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Ta strona jest nieoficjalną stroną internetową i nie jest powiązana w żaden sposób z grupą przedsiębiorstw Formula One, oraz oznaczeniami F1, FORMULA ONE, FORMULA 1 FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX i innymi znakami powiązanymi oraz znakami towarowymi należącymi do Formula One Licensing B.V