2017-04-14 GP Bahrajnu - #2 trening 17:00 - 18:30
Poz.KierowcaZespółCzasOkr.
1 S.Vettel Ferrari 1:31.310 29
2 V.Bottas Mercedes 1:31.351 35
3 D.Ricciardo Red Bull 1:31.376 28
4 K.Raikkonen Ferrari 1:31.478 34
5 L.Hamilton Mercedes 1:31.594 35
6 N.Hulkenberg Renault 1:31.883 37
7 F.Massa Williams 1:32.079 37
8 M.Verstappen Red Bull 1:32.245 18
9 R.Grosjean Haas 1:32.505 34
10 D.Kwiat Toro Rosso 1:32.707 35
11 K.Magnussen Haas 1:32.854 33
12 E.Ocon Force India 1:32.875 38
13 J.Palmer Renault 1:32.876 38
14 F.Alonso McLaren 1:32.897 31
15 S.Perez Force India 1:33.319 34
16 L.Stroll Williams 1:33.361 36
17 M.Ericsson Sauber 1:33.944 34
18 C.Sainz Toro Rosso 1:34.072 5
19 P.Wehrlein Sauber 1:34.117 29
20 S.Vandoorne McLaren 1:34.230 8
komentarze
  • 1. gtv
    • 2017-04-14 18:44:40
    • *.cablep.bezeqint.net

    Obstawiam, że jutrzejsze kwalifikacje będą o niebo bardziej fascynujące od niedzielnego wyścigu...

  • 2. Blazefuryx
    • 2017-04-14 18:52:23
    • *.dynamic.chello.pl

    1. Nie wiem, jak w twoim mniemaniu kwalifikacje mają być ciekawsze od wyścigu, skoro z góry znany jest ich rezultat - wszystko wytłumaczył Sainz na temat silników Mercedesa na pojedynczym okrążeniu.

  • 3. EryQ
    • 2017-04-14 19:27:23
    • *.opera-mini.net

    Szanowny redaktorze kempa. Naprawdę były już wielokrotnie przedstawiane postulaty na temat umieszczenia rodzaju mieszanek na jakich zostały wykręcone najlepsze czasy. Może w dobie nowej odsłony strony przydałoby się w końcu wstawiać rodzaj mieszanki obok czasów. Przecież nieraz to robiliście.

  • 4. orto
    • 2017-04-14 20:14:05
    • *.centertel.pl

    @2 - Najszybszy bolid, przynajmniej historycznie, na przestrzeni ostatnich lat, ma swój kwalifikacyjny "patent". Takie patenty maja wszystkie teamy ale...startują z niższych parametrów wyjściowych i dlatego jest jak jest. Mam tylko nadzieję, że Ferrari, które rzeczywiście, jest najbliżej Mercedesa, znajdzie lepszy patent na kwalifikacje :-) Lepszy - zapewne bardziej ryzykowny dla trwałości zespołu napędowego ale i Mercedes naciskany przez SF zapewne bardziej ryzykuje takimi problemami. Może być ciekawie! :-)

  • 5. gtv
    • 2017-04-14 21:06:43
    • *.cablep.bezeqint.net

    @blazefuryx: chyba się mylicie Kumie przewidując, że kolczykowany pretendent do tytułu upora się z kłopotami żołądkowymi i pojedzie po swoje, poczekamy, zobaczymy. Poza tym kwalifikacje mają przewagę nad wyścigiem bo bazują na pomiarze sekund, a nie są zamulane gadulstwem nieudaczników, których gdakanie niczego nowego nie wnosi, ale za to powoduje miksowanie do minimum tła akustycznego, łącznie z dźwiękiem silników

  • 6. Heytham1
    • 2017-04-14 21:21:31
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A w Mercedesie znów odpadło T-wing...i uszkodziło podłogę w RedBullu.
    FIA chyba czeka aż to spowoduje jakąś tragedię. Szczególnie sposób mocowania w Mercedesie powinien być zakazany.

  • 7. BORYSEK 17
    • 2017-04-14 21:41:16
    • Blokada
    • *.centertel.pl

    Jestem za tym aby czerwoni wysiedli w niedzielnym wyścigu.

  • 8. gt1
    • 2017-04-14 22:02:38
    • *.agg7.rsn.cld-dbn.eircom.net

    @7 awarie sa slabe dla widowiska lepiej jak jada wszyscy.

  • 9. stasek44
    • 2017-04-14 22:30:48
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Dziwię się administracji, że trzyma takich trolli jak Borysek 17...

  • 10. jogi2
    • 2017-04-15 01:58:16
    • *.piekary.net

    Bliskość Ric do Ferrari źle wróży dla walki z Mercedesem

  • 11. dexter
    • 2017-04-15 08:19:12
    • *.dyn.telefonica.de

    No coz, znowu zapowieda sie ekscytujaca i ciasna walka miedzy Ferrari, Mercedesem i ewentualnie RBR ktory wczoraj zaskakujaco dobrze wygladal. Ogolnie mowiac to cala pierwsza piatka na szpicy tabeli ma potencjal aby powalczyc o pole-position.

    Layout toru w Bahrajnie jest bardzo urozmaicony. Jest troche pod gorke, jest z gorki, sa wolne pasaze, sa szybkie pasaze, sa techniczne zakrety ktorych nie widac, sa zakrety gdzie kierowca musi jednoczenie otworzyc przepustnice oraz trzymac noge na hamulcu. Z penoscia degradacja ogumienia bedzie odgrywac wazna role, jak i sama trakcja np. na ostatnim zakrecie (wtedy kierowca za pomoca systemu DRS moze zblizyc sie do przeciwnika ktory bedzie w lekkich tarapatach i przeciwnika na koncu prostej wyprzedzic). Z pewnoscia tor w Bahrajnie przygotowany jest aby zaoferowac dobry racing.

    Hmm, zobaczylem sobie wczoraj w pierwszym treningu najszybszy przejazd Vettela i trzeba powiedziec ze w sumie niezle to wygladalo.

    Na wyjsciu z zakretu 1 i 2 Sebastian lekko walczyl z trakcja. W pasazach ktore pokonywane sa z duza predkoscia (zakret 8) Ferrari Vettela lekko dobijalo podloga. Ogolnie mowiac wysokosc jest bardzo waznym temat, poniewaz zespoly probuja ustawic auto tak nisko jak to tylko jest mozliwe. Tutaj w gre wchodza milimetry. Wystarczy jeden milimetr i kierowca automatycznie bedzie odczuwac ogromna roznice.

    Tak na marginesie

    Jak ktos ma dobre ucho, to polecam w domu poglosnic telewizor albo projektor kina domowego i przysluchac sie nagraniu z kamery onboard jak nawierzchnia asfaltowa w szybkich pasazach przy duzych predkosciach doslownie szlifuje podloge bolidu wyscigowego. Momentami mozna uslyszec taki przytlumiony dzwiek: "psz" - w tym momencie cale auto pracuje i podloga uderza o nawierzchnie toru. W jezyku fachowym mowi sie: "flank wear". Sek w tym, ze takie rzeczy po kazdym wyscigu sa przez FIA zawsze kontrolowane. Jesli inzynierowie FIA stwiedza ze limit zostal przekroczony to zespol moze zostac ukarany. Chodzi o to, ze z kazdym milimetrem bolid albo samochod wyscigowy zyskuje na performance.

    A propos: pierwsze pytanie inzyniera do zawodnika przewaznie dotyczy wlasnie ustawien wysokosci. Chodzi o to aby podczas pierwszego wyjazdu stwierdzic w ktorym miejscu jest jeszcze jakies otwarte pole manewru aby ewentualnie mozna bylo zejsc jeszcze nizej. Wtedy zawodowy kierowca wyscigowy bedzie potrafil dokladnie opisac inzynierowi jak auto zachowuje sie na torze.

    Wracajac do Vettela: jesli spojrzy sie na dosc wazny srodkowy sektor z powolnymi zakrety (tutaj kierowca moze duzo wygrac ale tez duzo stracic), to Vettel wczoraj w pierwszym treningu byl bardzo mocny. Znowu w pierwszym sektorze Ricciardo mial swoj nos z przodu. Oczywiscie nie mozna zapomniec o warunkach w ktorych beda odbywac sie kawalifikacje. Ogolnie mowiac przy wysokich temperaturach mozna szybciej twardsza miszanke zmusic do pracy, poniewaz miekka mieszanka tendencyjnie bedzie sie przegrzewac.

    I znowu tak na marginesie - w symulacji okrazrenia kwalifikacyjnego bardzo wazna role odgrywa okrazenie ktore nazywa sie "outlap", poniewaz w tym momencie kierowca wedlug odpowiedniej procedury przygotowuje swoj nowy komplet ogumienia. Tutaj duza role odgrywaja inzynierowie ktorzy wydaja dokladne zalecenie w jakim stylu kierowca wyscigowy ma takie okrazenie pokonac.

    Z drugiej strony przygladajac sie symulacji wyscigowej w drugim treningu ktora w pewnym momencie wykrecona zostala na identycznej mieszance, tzn. na uzywanej oponie super-miekkiej , mozna bylo zauwazyc ze czolowka jest bardzo blisko siebie. Generalnie mozna powiedziec, ze performance Ricciardo w Red Bullu wygladal dobrze. Hamilton lekko przed Bottasem pozniej Raikkonen ... Oczywiscie nie mozna precyzyjnie stwiedzic ile paliwa kierowca bedzie mial w baku, ale trzeba wyjsc z takiego wniosku ze bolid bedzie relatywnie ciezki [(?) kilka kg roznicy].

  • 12. dexter
    • 2017-04-15 08:36:26
    • *.dyn.telefonica.de

    * [plus/minus kilka kg roznicy].

    Jest jeszcze jedna dosc istotna rzecz - patrzac na wykrecony czas ciezko jest na obrazie telewizyjnym stwiedzic czy oraz ktory kierowca podczas symulacji wyscigowej w drugim treningu pokonuje wieksza czesc okrazenia z otwartym systemem DRS. Np. zauwazylem ze Bottas mial zamkniete skrzydlo, a Vettel otwarte. A to juz bedzie na okrazeniu spora roznica. Dla zespolow to nie jest problem, poniewaz zespoly potrafia relatywnie dobrze ocenic roznica na podstawie punktow pomiaru predkosci. Po prostu przealizuja wyczyszczony czas okrazenia (okrazenie bez otwartego systemu DRS) i beda posiadac wynik. W Bahrajnie roznica na okrazeniu pokonanym bez DRS w porownaniu do okrazenia z DRS wynosi w przyblizeniu 0,3-0,4sek. A to juz jest spora roznica.

    W kazdym razie inzynierowie zebrali wystarczajaca ilosc danych aby mozna bylo dalej pracowac - tzn. posiadaja wszystkie dane ktore potrzebne sa do eksploatacji boldu wyscigowgo. Dysponuja danymi na temat: jednostki napedowej, rozwoju temperatury (ktora nigdy nie jest jednakowa tylko z okrazenia na okrazenie ciagle sie zmienia), liczby obrotow, cisnienia ladownia, ilosci przeplywu paliwa, skrzyni biegow, ogumienia itd. itp. Posiadajac odpowiednie dane mozna wiele rzeczy zoptymalizowac.

    Zobaczymy, mozliwe ze podczas kwalifikacji znowu dojdzie do ciasnej walki Mercedes przeciwko Ferrari. Taka ciasna walka miedzy kierowcami jest takze motywacja dla wszystkich czlonkow zespolu wyscigowego.

    Jeszcze dwa zdania odnosnie ogumienia

    Podczas treningow mozna bylo odniesc takie wrazenie ze opona supermiekka w porownaniu do dwoch ostatnich wyscigow zbyt dlugo tutaj nie wytrzyma. Ogolnie opona supermiekka nalezy do gatunku ogumienia ktory zostal stworzony aby na lekko mokrym albo zimnym torze szybko wygenerowac temperature. Taka charakterystyka ogumienia uwzgledniajac rowoj nie bedzie w Bahrajnie perfekcyjna, ale patrzac o hierarchie to taka mieszanka znowu jest wazna.

    M.in. duza role bedzie zawsze odgrywa sam uklad toru wyscigowego. W Bahrajnie jest zakret nr 12 ktory jest bardzo dlugim prawym zakretem, tzn. ciagnie sie w nieskonczonosc i tutaj w zaleznosci od balansu mimo duzej sily docisku auto moze sie slizgac (troche z przodu, troche z tylu albo na czterech kolach ). Taka sytuacja sprawia ze opona bedzie obciazona i tutaj opona supermiekka w porownaniu do opony miekkiej albo opony medium nie bedzie optymalnie wygladac.

    Z drugiej strony zastanawiajac sie nad strategia i wyborem takiej mieszanki zawsze trzeba pamietac ze tor podczas weekendu wyscigowego caly czas sie zmienia. W piatek warunki na zielonym torze wygladaja kompletnie inaczej niz w sobote albo w niedziele. Ba, wystarczy ze w ciagu jednej sesji stosunek przyczepnosci sie zmieni i opona takze bedzie sie inaczej zachowywac. Czym auto mniej bedzie slizgac tym dluzej opona wytrzyma. Zawsze trzeba posiadac tez jakas strategiczna rezerwe - przykladowo mowiac mozna np. zjechac na 17 okrazeniu, a mozna teoretycznie tez wytrzymac do okrazenia 21. I to jest wlasnie najwazniejszy punkt ktory kazdy zespol chce poznac. A opona wyscigowa wytrzyma do pewnego punktu i nagle raptownie straci wszystkie swoje wlasciwosci. Trzeba tak sobie to wyobrazic, ze kierowca na okrazeniu nagle moze stracic 3sek.

    Zawsze sa dwie mozliwosci:

    a) opona w swoim oknie roboczym bedzie sie utrzymywac
    b) opona calkowicie wypadnie z okna roboczego

    Czym lepiej zespol pozna ogumienie, tym szybciej moze ulozyc strategie wyscigowa. Sek w tym, ze zespoly musza sie najpierw nauczyc jak taka nowa opona dziala.

    Zobaczymy. W kazdym razie zapowiada sie bardzo interesujaca walka ...

  • 13. iamweek
    • 2017-04-15 08:36:29
    • *.radom.vectranet.pl

    Hej, mam pytanko ;)

    O której jest GP? Bo wg zegara i stron zagranicznych o 18, a w programie TV wychodzi na 17. Podpowiedzcie.

  • 14. Fanvettel
    • 2017-04-15 09:19:05
    • *.230.122.84

    Wyścig jest o 17.

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2017 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo