komentarze
  • 47. nolte
    • 2010-10-23 21:52:09
    • *.acn.waw.pl

    Pytanie podstawowe: czy deszcz jest w stanie zmyć nagumowanie, bo jeśli tak, to nie ma ono znaczenia dla przyczepności opon. Poza tym mokra nawierzchnia, a taka będzie jutro, nawet jakby teraz przestało padać, spowoduje konieczność użycia conajmniej intermediatów i wtedy pojęcie: brudna czy czysta strona nie będzie już tak istotne.

  • 48. wiesiek30
    • 2010-10-23 21:53:11
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Robek dawno nie zaliczył dzwona, cos czuje że jutro... też nie zaliczy;) A więc do spania bo prześpicie start

  • 49. Budyn_F1
    • 2010-10-23 21:54:20
    • *.chello.pl

    Najwazniejsze zeby zaraz po starcie utrzymal swoja pozycje a pozniej juz moglby wyprzedzac.

  • 50. nolte
    • 2010-10-23 21:54:43
    • *.acn.waw.pl

    47. źle się chyba wyraziłem: chodzi mi o to, że nagumowanie , które może zmyć deszcz jest o dupę rozbić

  • 51. redux
    • 2010-10-23 21:59:03
    • *.robnet.pl

    @47. nolte - oglądasz F1 od wczoraj czy co? ;-) Silny deszcz skutkuje tak zwanym green trackiem czyli torem z którego guma jest całkowicie zmyta.

  • 52. nolte
    • 2010-10-23 22:12:40
    • *.acn.waw.pl

    51.???

  • 53. redux
    • 2010-10-23 22:15:21
    • *.robnet.pl

    Eh o co właściwie pytasz? Nie ma nagumowania, którego silny deszcz nie zmyje.

  • 54. mysterio
    • 2010-10-23 22:19:14
    • Blokada
    • *.stargardszczecinski.vectranet.pl

    Powiedział w wywiadzie że trochę pozycji starci na starcie jest tego pewiec ale może ...

  • 55. nolte
    • 2010-10-23 22:19:34
    • *.acn.waw.pl

    53. Moje pojęcie o nagumowaniu jest takie, że asfalt jest gumą zaimpregnowany, w związku z czym nawet monsun go nie zmyje, ale się nie upieram, bo jestem po 40-tce ;)

  • 56. tomasz8888
    • 2010-10-23 22:23:38
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    deszcz ma to do siebie że gdy pada przyczepność na torze maleje to minimum co za tym idzie bolid staje się podatny na poślizgi i wycieczki po za tor,a jak leje wtedy zmywa natychmiastowo gumę z toru co powoduje że bolidy nie mają takiej przyczepności jaka pozwoliła by im na uzyskanie dobrych czasów jednego okrążenia,a do tego także prędkość jest o sporo mniejsza niż zazwyczaj bo zanim tor się na nowo nagumuje potrzeba mnóstwo czasu czyli pi razy drzwi połowa wyścigu,no i na koniec powoduje to że szanse kierowców na uzyskanie jak najlepszej pozycji na mecie stają się równe,nie ma ze ferrari jest wystrzałowe,czy mclaren jest jak samolot ponaddźwiękowy,tylko wszystkie bolidy stają się równe w osiągach.

  • 57. tomasz8888
    • 2010-10-23 22:29:06
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a lepsza pozycja wtedy jest wywalczona dzięki idealnej i bezbłędnej jeździe kierowcy danego bolidu,a jak wiadomo takimi kierowcami są:Baton,Alonso,Weber,Kubica oraz Rosberg

  • 58. tomasz8888
    • 2010-10-23 22:42:53
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    pamiętacie może słynny wyścig GP Monaco w 2008 roku kiedy to padało i działy się rożne rzeczy na torze miedzy innymi jak Massa oddał pozycje Robertowi po tym jak wypadł po za tor.

  • 59. Ferrante
    • 2010-10-23 22:51:23
    • *.155.125.129

    55. nolte - skoro jesteś po 40-tce to tłumaczenie jakie wnuczce przedstawiam, dla Ciebie też powinno być zrozumiałe. Im bolid szybciej jedzie tym większy jest docisk dzięki elementom aero. Im większy docisk tym większ tarcie. Im większe tarcie tym tym większe niszczenie opon, jako że asfalt jest twardszy od opony. Kawałeczki tych opon zostają na powierzchni asfaltu. Oprócz tego jest jeszcze zjawisko granulkowania (graining - ang.) dodatkowo nanoszące drobiny gumy na asfalt. Zwróciłeś pewnie uwagę, że po zakończonym wyścigu, inżynierowie z pit-wall przypominają kierowcom o "pozbieraniu" gumy na koła (waga minimalna !). Ponieważ bolidy jadą wolno, docisk maleje i zmniejsza się tarcie, umożliwiając ponowne "przyklejenie się" kawałeczków gumy do opon. Wynika z tego, że są to luźne cząstki, nie związane z asfaltem i jako takie łatwo dające się zmyć przez deszcz.

  • 60. nolte
    • 2010-10-23 22:51:27
    • *.acn.waw.pl

    58. To był wyścig z prawdziwego zdarzenia.

  • 61. Piotr_the
    • 2010-10-23 23:04:00
    • *.adsl.inetia.pl

    Poprzednio koła nie dokręcili oficjalnie(coś się tam dostało - pewnie klucz francuski wpadł :-) teraz balans się zmienił sam? Jakieś to wszystko dziwne spisku nie widzę w tym bo mi się piwo kończy ;-)

  • 62. kierowca
    • 2010-10-23 23:10:51
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    @61
    nie zmienił sie sam,
    zmieniono w nadzieji ze charakterystyka toru, nagumowanie, temperatura i wiatr beda mu odpowiadac.
    Przypomne ze w piatek rano i po południu KUB jezdzil z roznymi ustawieniami.

    Oraz to ze KUB słuzy tylko radą i wrazeniami z jazdy.
    Natomiast bolid przygotowuja inzynierowie i cały zespól.
    Dane telemetryczne wskazywały takie a takie optymalne ustawienie, niestety nie współgrało to ze stylem jazdy KUB (nadsterownośc).

    KUB i tak zadowolony bo wiecej go słuchają niż w BMW, ale może powinni jeszcze wiecej ?

  • 63. kierowca
    • 2010-10-23 23:14:58
    • *.internetdsl.tpnet.pl

    Nie chcę szerzyc jakiegos czarnowidztwa, ale wydaje mi się ze od jakichś 3 - 4 tyg jest gra na Pietrova (wladcow RF1T)
    Wystarczy spojrzec na oficjalna strone RF1T. Wiekszosc to infa jaki to Pietia dobry, wiecej fotek Pietrowa.
    Odnosze wrazenie, ze teraz jest gra nie o wynik na torze a o wynik finansowy i totalna promocja Pietrowa.

    Ale niech tak bedzie, byleby tylko bolid na przyszły sezon przygotowali pod talent Kubicy.

    A teraz spadam spac, bo rano trzeba wstac ;)

  • 64. redux
    • 2010-10-23 23:19:11
    • *.robnet.pl

    @63. kierowca - Pietrow "ciężko" pracuje żeby im pomóc w tej promocji. Nie ma żadnej promocji pod Witię, bo z próżnego i Salomon nie naleje.

  • 65. Bsyri
    • 2010-10-23 23:21:58
    • Blokada
    • *.luksus.net.pl

    o szwabach, czy szwajne.... niewspomne ;-)

  • 66. nolte
    • 2010-10-23 23:22:56
    • *.acn.waw.pl

    59. takie tłumaczenie jest dobre dla wnuczki, natomiast istotą wilgoci na torze jest to, że mechanizm adhezji (wiązania Van der Vaalsa) jako źródło tarcia traci wtedy na znaczeniu i istotnym staje sie drugi mechanizm - deformacji gumy (tzw. histereza gumy). Dla dziadków pewnie objawia się to poprzez wypłukanie gumy przez deszcz.

  • 67. tomasz8888
    • 2010-10-23 23:24:57
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    mam pytanie do was,otóż ile potrzeba dozwolonego czasu aby zaliczono czas okrążenia w kwalifikacjach czy w treningach,bo rozmawiałem z bratem to mówił mi że nawet ci co zaczną okrążenie sekundę czy pół sekundy przed końcem regulaminowego czasu,bo ja myślę ze do zaliczenia czasu potrzeba 14 sekund,a gdy ktoś zacznie tuż przed końcem czasu ten czas będzie unieważniony i tu pojawia się spór między nami.

  • 68. Marti
    • 2010-10-23 23:37:33
    • *.160.167.4

    Dosyć sfrustrowana ta wypowiedź.

  • 69. Ferrante
    • 2010-10-23 23:52:55
    • *.155.125.129

    66. nolte - pisałeś, że nie pojmujesz w jaki sposób deszcz może usunąć gumę z toru. Teraz natomiast przytaczasz terminy z wiązane z zachowaniem się opon na torze mokrym bądź suchym. Dla jasności dodam, że jak w nocy nad torem pada to w tym czasie nie ma na nim bolidów.

  • 70. witam
    • 2010-10-24 01:21:28
    • Blokada
    • *.unitymediagroup.de

    59.Ferrante, To pozwol kolego ze ja ci cos napisze bo widze ze jestes kompletnym laikiem i wmawiesz ludziom takim jak nolte okropne bzdury. Otoz kolego po pierwsze im wiekszy docisk aero tym mniejsze zuzycie opon poniewaz docisk powoduje lepsza przyczepnosc opony ( wzrost temperatury co oznacza ze guma lepiel sie "klei" do podloza) a zarazem mniejszy jej poslizg (poslizg - w pozniejszym stadium zuzycia opony i jej niedogrzania oznacza tzn "graining" to tak na marginesie zebys wiecej nic nie pisal...) co za tym idzie mniejsze jej zuzycie. Najpierw przeczytaj co kolega nolte napisal a potem jesli zrozumiales zastanow sie nad soba prosze...A co do dyskusji o tym czy przyczepnosc na mokrym torze sie wyrownuje czy nie to napisze barzdzo prosto tak zeby wstyscy zrozumili ( z wyjatkiem tych co rozumia :D). Czysta strona toru zawsze jest lepsza nawet jesli jest "nienagmowana" bo nie ma na niej ziaren piasku, pylu i kurzu oboijetne czy pada czy nie ciala obce pomiedzy opona a asfaltem zawsze beda sprzyjaly poslizgowi, jedynym wyjatkiem jest mocny deszcz poniewaz warstwa wody na torze rozplywa sie i powoduje wmiare rowne warunki do startu ( teoretycznie ) spowodowane pochylem i rownoscia nawierzchi itp..No chyba ze naprawde leje to wtdy "dupa blada" ( czytaj aquaplanic). A na start zycze wzstystkim ULEWY!

  • 71. Ferrante
    • 2010-10-24 02:15:24
    • *.155.125.129

    70. witam - dzięki za wykład ale mam uwagę. W protekcjonalny sposób piszesz, cytuję: "Najpierw przeczytaj co kolega nolte napisal a potem jesli zrozumiales zastanow sie nad soba prosze...". Teraz wklejam "co kolega nolte napisał", cytuję: "Moje pojęcie o nagumowaniu jest takie, że asfalt jest gumą zaimpregnowany, w związku z czym nawet monsun go nie zmyje" (komentarz #55).
    Sarkazm wypowiedzi mnie akurat nie przeszkadza jednak nie pojmuję co ma adhezja, histereza gumy (nolte) czy przyczepność na mokrym torze (Twoje) wspólnego z wpływem deszczu na stan asfaltu jutrzejszego poranka...
    Może warto sobie wziąść do serca ten fragment: przeczytaj co kolega nolte napisał, i do własnej rady się zastosować?

  • 72. witam
    • 2010-10-24 02:43:40
    • Blokada
    • *.unitymediagroup.de

    Przwczytaj jeszcze raz kolego a gumy i tak nie zmyjesz... dobranoc

  • 73. azrel
    • 2010-10-24 06:01:30
    • *.chello.pl

    Dobra guma nie jest zła.

  • 74. wolf77
    • 2010-10-24 07:04:04
    • *.rudaslaska.vectranet.pl

    Lekka mżawka , tor wygląda w sam raz na przejściówki :)

  • 75. lechart
    • 2010-10-24 07:11:30
    • *.olsztyn.mm.pl

    70. witam 71. Ferrante . .............. Proces toczenia się koła po torze jest nieco bardziej skomplikowany niż koledzy opisują .... Niemożliwe jest opisanie go w kilku zdaniach .... Jedno jest pewne, ............. konstruktorzy robią wszystko aby wyeliminować poślizg ................ Życzę Kubicy, aby jego poślizgi w czasie wyścigu były jak najmniejsze .......... :)))

  • 76. yaneq
    • 2010-10-24 08:25:23
    • *.pancom.pl

    tak, tak. cioty to dobre określenie, ewentualnie gwiazdeczki. jak tor jest śliski, to niech jadą wolniej.

  • 77. fabian
    • 2010-10-24 10:08:17
    • Blokada
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kubica chyba nadal jedzie po tej gorszej sytronie toru! Wyprzedzają go niemcy a zaraz dobiorą się mu do tyłka HRT i Virgin :)


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo